Rostskydda utan stank? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Rostskydda utan stank? |
*Michael |
21 Apr 2014, 20:57
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
I takt med att mängder med fyrkantsrör blir till ny struktur bak i min buss inser jag att det kommer gå åt en herrans massa rostskydd. Och då bekymrar jag mig förstås över risken för lukt. Det skall ju dessutom bli ett sovrum längst bak.
Det jag funderar på är att köra med hammarlack utvändigt och sen spruta rören med hålrumsvätska invändigt. Men frågan är då alltså hur det blir med lukten? |
Lars och Elisabet HBV 251 |
21 Apr 2014, 21:55
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Om du gör rostskyddet nu så torde lukten avtagit hyfsat bra när du kommer till att börja inreda.
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
*Kaj |
22 Apr 2014, 21:02
Inlägg
#3
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Använd inte Hammarlack det sämsta skit som finns,kan vara bra på en spade eller dyligt.Hammarlacken innehåller silikon och då får du problem med att få någon annan färg att fastna.
Köp Epoxi så får du ett garanterat rostskydd och Epoxin biter på det mesta har en otrolig fästförmåga. När jag lackade bussar så gjorde jag nya luckor i 3 mm aluplåt slipade och la ren Epoxi som grund och sedan topplack. Biltema har en kanonfin Epoxi till båtsidan som du kan köpa och pensla eller spruta på. Art nr 30626 2,5 liter 349:- Var billigare förut men så fort något säljer bra så ökar priset, Finns i 1 liters förpackningar. Du kan även köpa polurutan lack där finns i lite olika kulörer och polurutan lackar man bussar och lastbilar med. Glöm ej förtunning till epoxin om du sprutar på det penslar släng penseln och som alltid vid målning använd handskar och mask med kolfilter. Fördelen med 2 k är att den torkar ur och lucktar ingenting efter ett litet tag mvh Kaj |
*Masse |
26 Apr 2014, 21:08
Inlägg
#4
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Rå linolja är miljövänligt och används av många för rostskydd av bilar. Jag tänker använda det själv. Jag vet dock inte hur färg fäster på det som behandlats med linolja, men det går ju att ta reda på. Linolja används bl.a. som bindemedel i linoljefärg.
|
*Kaj |
26 Apr 2014, 22:21
Inlägg
#5
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Man använder inte rå linolja eller linolja överhuvudtaget på fordon på nya balkar,om linoljan skall tränga in så måste det vara microskopiska öppningar där oljan kan tränga in typ kina metall då.
Rena nyset att linoljan är ern undergörare som roststopp blir bara en smetig kladdig yta okej om du sprutar inne i balkar eller där du aldrig kryper omkring men skall du rostskydda balkar så använd tectyl eller en blandning av ren motorolja lite diesel och kedjeolja till motorsågar och använd aldrig spillolja då det innehåller så mycket föroreningar som fräter,visst förr i tiden så hinka dom på spillolja och åkte i grusdamm så att skiten skulle sitta kvar under bilen dom tiderna är nog förbi då man rostskyddar med spillolja men sista idioten är inte född så förvånad blir man alltid. Kommit nya rön om att linoljan inte är så bra som folk trott som rostskydd,ända fördelen med linoljan är väl lukten men inget mer. Gör som jag skriver färg ovanpå rostskydd inne i balkar och rör,skulle du ha någon ev rost kvar så syra balken först ett par tre gånger då har du rostfritt samt en rostskyddande beläggning som du målar på med epoxi är väl den enda färgen som hugger på syra förutom wasch primer som är en syra betande grundfärg speciellt för aluminium och rostfritt dock inget vidare då man lägger på ett tunt lager som gör att man kan ha annan grund ovanpå dock ej något såsom polyester spackel. |
*Kaj |
27 Apr 2014, 10:54
Inlägg
#6
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Kan tilläga att Linoljan har en bra krypförmåga bättre en tectyl då den är tjockare och på så sett inte kryper in där den behöver men man kan förbehandla med tunn tectyl nsedan spelar det ingen roll vilken olja man har på det rostskyddar så det sättet att olja stänger ut luften utan luft ingen rost.
Finns ett strå vassare rost skydd transformator olja kryper nåt så in i bomben men ohälsosamt samt svårt att få tag på. Men olja som olja det är och blir kladdigt. |
*Conny |
6 May 2014, 09:33
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Intressant läsning. Stod precis i helgen och slipade bort rost från taket, la i lite ny tätningsgegga mellan plåt och glasfiberskarv och målade sedan om med ny färg. Färgen jag valde var biltemas färg för takplåt. Den skulle vara lite elastisk (målade även tätningsgeggan)så den verkade bra. Dock så täckte den väldigt dåligt och såg ut som torkad grädde när den torkat. Blev inte bra. Får väl testa epoxi istället, hittar inte polurutanfärg på biltemas hemsida.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
*Kaj |
6 May 2014, 14:17
Inlägg
#8
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Troligtvis har dom slutat med dessa färger och det var länge sedan jag köpte en burk polurutan.
Hittade en annan produkt som du kan använda ovanpå epoxin http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Fa...lyuretan-36532/ När man använder Epoxi och annan två komp använd handskar/skyddsglasögon och om ni är inne i en lokal utan utsug andningsmask och när ni är klar med målningen in i en plastpåse så håller masken längre för får den ligga utan påse så renar filtrena luften och kolet tar slut. Själv kan jag erkänna att jag slarvar mycket med andningsmask och skyddsglasögon utom då jag lackar med spruta men är ej känslig för färg då jag lackat i ca 35 år kanske lite konstig i skallen he he och det första som försvinner är närminnet har haft sifferminne och efter ca 1-2 år så kom jag ej ihåg telnr hem fick tänka efter ett tag så tag för vana att använda mask och handskar. |
*Conny |
6 May 2014, 22:20
Inlägg
#9
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Tack för bra info. Ursäkta om jag kapar tråden lite och hamnar lite off topic men har yttrligare nån fundering ang. epoxi. Mitt tak är av glasfiber men de yttersta 15 cm och hörnet ner till sido fönstrena är plåt. Problemet med detta är ju att det är en längsgående skarv mellan plåt o glasfiber längs hela taket. Sitter nitar hela vägen men förmodar att det kan vara mindre rörelse mellan materialen och där har jag fått täta om med nytt tätningkitt. Enklast hade väl varit att spackla över eller glasfiiberarmera hela skarven men tror att det behöver tätas med nåt som är lite rörligt och elastiskt, eller?
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
*Kaj |
7 May 2014, 10:12
Inlägg
#10
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Spackla inte det kommer att spricka ta då hellre och gör rent ordentligt rugga upp glasfiberytan och plåt och lägg på remsor av glasfiber väv och polyester inte så märkvärdigt.
Kan förklara hur du skall gå tillväga om du skall göra så och material köper du på Biltema (säga vad man vill om Biltema mycket har dom men handlar inga bildelar där). Om du nu skall göra som jag säger så kan du passa på att snygga till luckan/luckorna med Toppcoat (är den färgen som torkar gelcoat torkar bara i form eller om man häller vaxlösning i och får Toppcoat)så fixa till luckorna och måla med Toppcoat eller två komponents färg. |
Lo-Fi version | Tid: 28th November 2024 - 16:03 |
Designed from: |