Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

3 Sidor V < 1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> UnderhÃ¥ll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhÃ¥ll bör man göra? Övrig info?
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 9 May 2014, 21:53
Inlägg #16


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Jag betalte 670kr för en 20 liters dunk Agrol Classic 15w40 för 2 veckor sedan.(mineralolja)

När jag jobbade med skogsmaskiner (Scania D10) fick jag endast använda "träkniv" för att skrapa bort skitbeläggningen i cyklonrenaren för att inte repa metallen, skiten satte sig ännu hårdare efteråt om det var repigt. Jag brukade göra nåt liknande en smörkniv. KAnske en i plast funkar?
När du har isär cyklonen, se till att ha nya O-ringar vid ihopsättningen så slipper du att det sölar/läcker efteråt.

Lycka till action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 16 May 2014, 09:28
Inlägg #17


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Tro det eller ej, men i Onsdags rullade vi igenom besiktningen med blanka papper, till slut. Fick nedslag på ett sprucket däck och att det satt dubbla halvljus fram vilket det tydligen inte får göra om bussen inte går i linjetrafik.. Så vi plockade på reservhjulet och plockade ur en lampa fram sen så fick man tydligen åka tillbaka och visa upp det utan någon extra kostnad om det var under samma dag, hade inte jag en aning om!

En tanke som slog mig när vi jävlades med däckbyte var, vad har ni för typ av domkraft med i bussen om man nu skulle få punktering? Använde tidigare en sådan som lyfter rakt upp, men standardhöjden på dessa är ca 1 cm för hög så då måste man ställa sig på någon platta/planka. Lyfter då under plattan till bladfjädrarna bak. Så vad lyfter ni med och vart lyfter man enklast?

En annan sak jag funderade på var, hur pass pigga är era bussar med liknande motorer? Jag har kört flisbil tidigare och visst, väger man 60 ton så går de tungt om de lutar lite uppför. Men denna typ av buss går ju aldrig riktigt fullastad, men ändå låg jag på 3an i 40 km/h när de vart lite uppförsbacke..

Nu står i alla fall oljebyte på tur. Får hoppas man får lite mer effekt efter det!

Tänkte försöka lägga upp en bild på skönheten också, om jag nu lyckas..

Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 16 May 2014, 12:07
Inlägg #18


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Jockee
Du har med all sannolikhet en D 11, den rymmer då 20 liter motorolja och vad gäller prestanda så har du 190 hästar att tygla med ett vridmoment på ca. 72 kpm 1200-1400 varv.
Det är väl ingen raket direkt men troligen Lastbil och Busssvärldens mest outslitliga motor bara den får vettig service.
Bifogad bild

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 17 May 2014, 21:42
Inlägg #19


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Jag använder bara pelardomkrafter. Har några att välja på, beroende på tyngder.
I vår buss kommer det troligen att finnas en 10tons samt en 5tons.
Några plankstumpar ska alltid vara med, brukar ha nån 2tum x 7tum, ca en halv meter lång samt några träklossar av diverse diameter. Bra att ställa domkraften på om marken är mjuk o dålig bärighet.
Jag försöker placera domkraften mitt under axlarna, som du beskriver under bladfjäderns infästning är ett bra ställe.


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 20 May 2014, 18:57
Inlägg #20


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



På tal om domkraft så meckade jag med gräsklipparn en dag och tog vad som var närmast till pallning vilket såg rätt kul ut så jag tog en bild.
Hellre för mycket än för lite är mottot.
Bifogad bild

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 20 May 2014, 21:22
Inlägg #21


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



MEN shockkk!.gif du har ju ingen pallbock laugh.gif

(F´låt trådkapningen)


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 21 May 2014, 11:28
Inlägg #22


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



haha, ja man tager vad man haver!

Det hör ju fortfarande till ämnet då jag frågade om domkraft så!

En sak jag undrar är om det är någon som har en luftdriven pelardomkraft som man kan köra med både luft och manuellt? Den ska alltså fortfarande vara hydraulisk men man ska kunna använda lufttryck för att lyfta med den. Dom ser ut som den under gräsklipparen.

Någon som vet vad dessa domkrafter heter eller vart man kan få tag på dom till ett vettigt pris?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 21 May 2014, 21:17
Inlägg #23


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Det enda jag hittar är en som liknar den jag just köpt.
Min kostade 3000kr och funkar kalasbra!

http://verktygsboden.se/pelardomkrafter-%2...ardomkraft-22-t


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 22 May 2014, 08:20
Inlägg #24


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Kan man pumpa upp den där modellen för hand också? Och kommer man åt bra om man nu ska in långt under bussen?

Jag tänkte annars på något i denna stil.. Känns som en smidig lösning om man vill kunna ta den med sig också.. Någon som har erfarenhet av dom?

http://www.northerntool.com/shop/tools/pro...05255_200305255
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 22 May 2014, 21:39
Inlägg #25


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Nep, verkar inte finnas handpump på min.
Den är lätt att manövrera genom de stora hjulen.

"Din" verkar helt OK att ha med sig. Jag haringen egen erfarenhet av dom där.
Nackdelen (om man nu ska säga så) kan ju vara att man måste krypa om den ska djupt in under bussen. MEN, man lär ju iaf ta på en overall etc vid däckbyte, så det spelar väl egentligen ingen roll.


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 4 Jun 2014, 11:26
Inlägg #26


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Hm, de va lite synd annars ser det rättså bekvämt ut att använda sig av en av den modellen!
Tänkte beställa en såndär mindre modell men efter att ha läst recensioner om att den oftast bara höll i 6 månader om man använde den mycket så ångrade jag mig. Får se om jag vågar prova på en såndär senare. Eller om ni har några bättre förslag?

Står inför ännu ett problem.. hur långt går en vattenpump? Bussen har gått ca 58 000 mil och vi har nu plockat bort kylare och en remskiva för att byta lager då dom var ihoprostade. Ska man även då satsa på att renovera vattenpumpen med nya lager eller vad föreslår ni? Är inte direkt så jätte glapp men de känns mera när den stora fläkten sitter på.. Är de mycket jobb att få bort pumpen och går det att få ur lagrena utan problem?

Bifogad bild

Tack för all hjälp! (:
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 4 Jun 2014, 22:00
Inlägg #27


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Jag skulle inte renovera pumpen om den verkar ok (utan lagerljud och nämnvärt glapp) men däremot kolla slangar och slangkämmor, klämman på bilden ser inte riktigt fräch ut tex....
Ett varv med högtryckstvätten ser inte heller ut att sitta ivägen, man kan hitta en del att göra efteråt wacko.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 5 Jun 2014, 09:52
Inlägg #28


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Nej vi hoppar nog över det och hoppas den håller bussens liv ut..
Ja men självklart, slangarna är uppmätta och ska inhandlas! Biltema bör väl ha denna typ av slangar?
Vet inte om jag vågar blåsa med högtryck på bussen, kommer bli hål lite överallt... tongue.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Lundin B
inlägg 9 Jun 2014, 01:16
Inlägg #29


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 19
Registrerad: 18-August 13
Medlemsnummer: 3638



Lantmännen har bra oljor till vettiga priser, men även Swedol har bra oljor(Ok/Q8), till bra priser.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 9 Jun 2014, 08:43
Inlägg #30


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Oljor är inhandlade på lantmännen och det blev totalt ca 1500 kronor för 40 liter olja vilket jag inte tyckte var så farligt. Dock så räckte inte 20 liter transmissionsolja till växellåda och bakaxel om man nu ska fylla så att det rinner ut vid nivåpluggen. Hur farligt är de om bussen nu skulle stå i lite lutning och det blir lite mer eller lite mindre olja i?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

3 Sidor V < 1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th November 2024 - 06:44
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience