Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

3 Sidor V < 1 2 3  
Reply to this topicStart new topic
> UnderhÃ¥ll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhÃ¥ll bör man göra? Övrig info?
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 9 Jun 2014, 21:21
Inlägg #31


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Jadu, som vanligt blir svaret svävande laugh.gif
Det beror på hur mycket det lutar. hmm.gif
Mitt tips i detta är, fyll i det du har och flytta /palla bussen till hyfsat plant läge. Därefter känner du efter med fingret hur mucket som fattas innan det blir fullt till nivåpluggen. Nivån ska ju ligga så att det INTE rinner ut, dvs jämns med underkanten på hålet. Fattas det mer än nån millimeter skulle jag tassa i väg och handla några litrar till. En del av Agrols oljor finns på 4 liters dunkar, annars letar du reda på verkstad som använder/säljer dessa oljor och ber få köpa det som fattas.

Lycka till action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 10 Jun 2014, 10:12
Inlägg #32


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Jockee

Såg din funderation om olja i låda och axel.
Jag brukar stå så plant som möjligt ock fylla tills det precis rinner över, några deciliter hit eller dit är inte så noga.
Har du fyllt samma sort i båda ?
Jag har växellådsolja i lådan men hypoid GL 5 i axeln.
Kanske inte har betydelse men det stämmer inte med rekommendationerna från Scania.

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 10 Jun 2014, 16:04
Inlägg #33


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Jo men självklar så står den så plant de bara går, så de borde inte vara något problem.. Hoppas jag.. Får åka iväg till någon parkering och kolla sen.

Men nu vart jag lite rädd när ni säger att det skall vara olika oljor..

Tidigare i tråden så skrev Tommy HBV1 detta:
"När det gäller oljor så använd en Hypoidolja för Växelåda och bakaxel typ SAE 80"

Och jag tänkte att de lät rimligt då både bakaxel och växellåda innehåller drev som ska smörjas. Är det så att denna olja kan skada antingen växellåda eller bakaxel eller är det så att den här oljan är "för fin" för något av dem? Om det är det sistnämnda så gör det ju inget..
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 10 Jun 2014, 17:48
Inlägg #34


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Jockee
Jag är inte expert på olja men hypoid används ju vanligen i just bakaxlar eftersom där finns en hypoidväxel.
I växellådan är ju ofta synkringar i brons och hypoidolja är aggresivt mot gulmetaller.
Tommy får bringa reda i detta.
Kolla länken vad Scania rekommenderar.
http://www.scania.se/tjanster/reservdelar/...kaxelolja.aspx#

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jockee
inlägg 11 Jun 2014, 09:56
Inlägg #35


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 18
Registrerad: 13-February 14
Medlemsnummer: 4159



Vart lite orolig att jag hade gjort bort mig helt men efter att ha gjort lite efterforskningar verkar det som att det är lugnt då jag hittade det här på biltemas hemsida bland annat:

"Transmissionsolja SAE 80W/90
Transmissionsolja av hypoidtyp avsedd för växellådor, slutväxlar, bakaxlar m.m.
Rekommenderas till fordonstransmissioner där olja med kvalitetsnivå API GL-5 föreskrivs.
OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs."

Dom bör väl inte rekommendera denna olja till växellådor om det är så att det fräter på synkringar? Jag sa också till han på lantmännen vad jag skulle använda oljan till och sa endast att jag hade hört att jag skulle använda SAE 80. Så jag hoppas att han jag pratade med där hade lite koll iaf.

Väntar med spänning på vad Tommy har att säga!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 12 Jun 2014, 09:26
Inlägg #36


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Om jag får säga min mening så använd samma olja i Bakaxel som växelåda. En hypoidväxel är ju en växel med snedskurna kugghjul och det är det ju även i växelådan sånär som på backdreven. Hypoidoljan håller för mera tryck eftersom belastningen blir mera när dreven liksom skruvar sig fram. Jag har aldrig hört att hypoidolja varit skadligt för brons eller mässing men kan så vara. När jag köpte verkstadslokalerna efter ett åkeri som hade smörj och tvätt för egna fordon så fans det olja och sånt kvar. Där fans då ett särskilt fat för växelådor, men endast för VOLVO och anledningen som dom sa var att dom blev mera lättväxlade då.
Jag har alltid använt samma oljor i bakaxel och växelådor på mina fordon både personbilar (ej automatlådor) lastbilar och bussar och jag har aldrig märkt något negativt.
Sen skall väll det tilläggas att rekommendationer om oljor mm från tillverkaren avser ju fordonen i yrkesmässig trafik under svåra förhållanden.

vi har ju bussar som gått i pension och lever livets glada dagar på ålderns höst med entusiaster som vill vårda dom.

Detta är vad jag tycker men var och en gör som dom vill
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

3 Sidor V < 1 2 3
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th November 2024 - 06:22
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience