Startmotorn krånglar |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Startmotorn krånglar |
Sören HBV 301 |
1 Jul 2014, 15:43
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
När min motor är kall så "kuggar" inte startmotorn i. De började i våras med att den hoppade över någon gång. Nu får jag dra runt motorn flera gånger. Finns det något sätt att lätt renovera den på tex smörja någonstans? Jag har ännu inte krupit under och bankat till den. När den sedan väl startat så fungerar den varje gång.
Nu är ni alla säkert ute och njuter av sommaren i era bussar och sitter inte framför en dator där ni kan ge råd. Hoppas ni har det gott. Vi planerar att åka till Danmark. Mvh Sören |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
2 Jul 2014, 10:11
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 |
Hej Sören
Det normala vad gäller felsökning är ju att kolla kablar och anslutningar så dom sitter riktigt och har god kontakt. Detta kräver ingen större kunskap men overall och ficklampa. Om allt ser ut som det skall så är felet med stor säkerhet invändigt i startmotorn vilket ju inte är konstigt med tanke på att dom flesta av våra fordon har några år på nacken och används sporadiskt. Det finns prisvärda nya på t.ex. LVD, Ohlsson i Ellös m.fl. Gå in på Maskinisten.se så får du många uppslag och goda råd. Mvh Johny |
Lars och Elisabet HBV 251 |
3 Jul 2014, 17:45
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Eller leta efter en Bilelektrisk firma i närheten där du bor och fråga vad dom ska ha för att renovera din startmotor.
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Tommy HBV 1 |
5 Jul 2014, 11:34
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Passa dig så du inte pajar startkransen och startdrevet . Om det inte är redan försent och att det är det som är problemet.
Tommy HBV 1 |
Sören HBV 301 |
10 Jul 2014, 10:24
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
När den har startat så startar den direkt igen. När den är varmkörd är hur lättstartad som helst.
Sören |
Lars och Elisabet HBV 251 |
11 Aug 2014, 20:07
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Då känns det som om den behöver lite översyn och rengöring/smörjning, i sämsta fall ett nytt drev.
Vill du inte riva den själv, sök en bilelektrisk firma som får gå igenom den. Men, som Tommy skrev, passa dej så att du inte sabbar startkransen, så i min värld är det att "bums" suga i och fixa startmotorn. Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 12:23 |
Designed from: |