Trycklufts-erfarenheter |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Trycklufts-erfarenheter |
Börje HBV216 |
28 Aug 2014, 18:06
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Det Ă€r lite tyst pĂ„ forumet sĂ„ hĂ€r Ă€r lite lĂ€sning för den som har lite dötid att fördrivaâŠ
Jag vill dela med mig av erfarenheter jag gjort med tryckluftssytemet i bussen. Förmodligen kommer jag med för de flesta redan kĂ€nda kunskaper men det kan ju finnas nĂ„gon mer Ă€n jag som inte visste⊠Jag har alltid varit bortskĂ€md med att bussen kunnat stĂ„ i 3 dagar och Ă€ndĂ„ ha tillrĂ€ckligt med tryck i tryckluftssystemet för att bara starta och köra ivĂ€g direkt. Plötsligt började den lĂ€cka luft, lite i början sen mer och mer för att till sist vara tom pĂ„ luft pĂ„ morgonen efter en natt. FörĂ€ndringen gick pĂ„ ett par veckor Jag kröp under bussen i dagar med sprayflaska fylld med sĂ„pvatten och sprejade och sprejade. Bussen blev renare och renare under men inga luftbubblor kom nĂ„gonstans! Jag lĂ„nade till och med en ljudförstĂ€rkare som jag försökte lyssna efter pysande ljud med, men det var helt tyst. ĂndĂ„ försvinner luften! För nĂ„gra Ă„r sedan hade jag ocksĂ„ en âtystâ luftlĂ€cka, dĂ„ var det bromspedalen som stod och lĂ€ckte ljudlöst och som dĂ„ byttes. För lĂ€nge sedan fick jag Ă€ven laga en lĂ€cka pĂ„ röranslutningen till övre tallriken pĂ„ en luftbĂ€lg â men den lĂ€ckan hördes tydligt⊠Men den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r det tyst! Jag bestĂ€mmer mig nu för att leta systematiskt och Ă„ker till en verkstad jag har runt hörnet med lyft. Upp med bussen och med en mekanikers hjĂ€lp börjar jag frĂ„n kompressorn och gĂ„r sen vidare förbi âspritburkenâ dĂ€r jag tycker jag hör ett svagt vĂ€sande men utgĂ„r frĂ„n att det Ă€r inbillning. NĂ€r vi följer rören och kommer till första tanken, vĂ„ttanken, sĂ„ sitter dĂ€r en backventil och pĂ„ nĂ€sta tank en överströmmningsventil. (Jag har 8 tankar totalt) Vi skruvar isĂ€r för att kolla backventilen och bingo! Den var rostig och stĂ€ngde inte helt lĂ€ngre. Den byttes förstĂ„s tillsammans med överströmningsventilen pĂ„ nĂ€sta tank som tagits bort samtidigt. Backventil,ny och gammal..................Ăverströmningsventil ny och gammal NĂ€r backventilen inte stĂ€ngde helt sĂ„ lĂ€ckte luften bakĂ„t tillbaka till spritburken dĂ€r luften gick ut genom pĂ„fyllnadspluggen som har ett luftningshĂ„l. Det hördes inte ett skit och jag hade inte sprejat sjĂ€lva pĂ„fyllnadspluggen med sĂ„pvatten heller förstĂ„s⊠Att luften kunde gĂ„ bakvĂ€gen genom spritbehĂ„llaren pĂ„fyllnadspropp berodde pĂ„ ett ytterligare fel. Backventilen i sjĂ€lva spritbehĂ„llaren var ocksĂ„ dĂ„lig och det kanske den har varit i mĂ„nga Ă„r. Den hade bara inte tidigare blivit utsatt för tryck bakifrĂ„n som nu nĂ€r den dĂ„liga backventilen vid vĂ„ttanken sa upp sig⊠Backventilen i spritburken kunde renoveras. Vad jag vill ha fram med denna historia Ă€r att leta inte alltid hĂ„l i rostiga tankar eller rör, för det Ă€r vĂ€l dĂ€r man först utgĂ„r frĂ„n att problemen sitter. Jag hade ju faktiskt INTE nĂ„got lĂ€ckage i systemet. Luften smet ljudlöst bakvĂ€gen ut genom pĂ„fyllandspluggen i spritburken. För er som har lufttork sĂ„ kan vĂ€l samma ljudlösa problem uppstĂ„ antar jag. Kolla backventilerna om luften plötsligt försvinner, fast det hĂ€r visste vĂ€l de flesta av er redan⊠En historia frĂ„n en glad bussĂ€gare som Ă„ter stĂ„r i 3 dagar och har dĂ„ 5,5 kilo kvar, tills nĂ€sta lĂ€cka uppstĂ„r! Vi ses Börje PS SĂ€kert Ă€r ni mĂ„nga som kan bidra med egna erfarenhet nĂ€r det gĂ€ller tryckluft och bromsar, ett stĂ€ndigt Ă„terkommande problem... |
Göran HBV 222 |
29 Aug 2014, 06:01
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
|
Lars och Elisabet HBV 251 |
29 Aug 2014, 21:56
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Klart som korvspad!
SÄnt hÀr Àr guld att fÄ veta, för det kan ju driva en till vansinne att ha ett "fel" utan att hitta nÄt att laga -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
30 Aug 2014, 12:05
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Tack för uppskattningen, kanske kan det leda till att
nÄgon som brottas med liknande problem sparar tid och kanske pengar. Vi ses Börje |
Chris HBV 132 |
31 Aug 2014, 22:14
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Frćn: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Tack för dina erfarenheter !!
Har samma problem... luften försvinner inom 24tim men det pyser ingenstans. ska kolla upp backventilerna innan vi Äker till södra frankrike med bussen den 18 september. ska byta bakaxel- och vÀxellÄdsölja nÀsta helgen dÄ kanske hinner vi med det med vi ska ha fötterna i medelhavet senast den 23/9. hÀlsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Tommy HBV 1 |
1 Sep 2014, 23:01
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Frćn: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Börje.
Du kan Mycket mera Àn en kameras funktion. Tommy HBV 1 |
Hasse HBV 253 |
11 Sep 2014, 12:53
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Kanon info Börje
Ena kretsen hÄller tÀtt som tusan den andra var det vÀrre med och det visade sig vara ett sönderrostat rör men det Àr fortfarande inte 100 efter reparation, bara vÀldigt mycket bÀttre. Nu hörs ingenting men likförbannat sÄ lÀcker det sakta ut... Det blir omstart pÄ felsökningen. |
Richard HBV 255 |
7 Oct 2014, 12:21
Inlägg
#8
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 8 Registrerad: 25-April 13 Medlemsnummer: 3156 |
Det Ă€r lite tyst pĂ„ forumet sĂ„ hĂ€r Ă€r lite lĂ€sning för den som har lite dötid att fördriva⊠Jag vill dela med mig av erfarenheter jag gjort med tryckluftssytemet i bussen. Förmodligen kommer jag med för de flesta redan kĂ€nda kunskaper men det kan ju finnas nĂ„gon mer Ă€n jag som inte visste⊠Jag har alltid varit bortskĂ€md med att bussen kunnat stĂ„ i 3 dagar och Ă€ndĂ„ ha tillrĂ€ckligt med tryck i tryckluftssystemet för att bara starta och köra ivĂ€g direkt. Plötsligt började den lĂ€cka luft, lite i början sen mer och mer för att till sist vara tom pĂ„ luft pĂ„ morgonen efter en natt. FörĂ€ndringen gick pĂ„ ett par veckor Jag kröp under bussen i dagar med sprayflaska fylld med sĂ„pvatten och sprejade och sprejade. Bussen blev renare och renare under men inga luftbubblor kom nĂ„gonstans! Jag lĂ„nade till och med en ljudförstĂ€rkare som jag försökte lyssna efter pysande ljud med, men det var helt tyst. ĂndĂ„ försvinner luften! För nĂ„gra Ă„r sedan hade jag ocksĂ„ en âtystâ luftlĂ€cka, dĂ„ var det bromspedalen som stod och lĂ€ckte ljudlöst och som dĂ„ byttes. För lĂ€nge sedan fick jag Ă€ven laga en lĂ€cka pĂ„ röranslutningen till övre tallriken pĂ„ en luftbĂ€lg â men den lĂ€ckan hördes tydligt⊠Men den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r det tyst! Jag bestĂ€mmer mig nu för att leta systematiskt och Ă„ker till en verkstad jag har runt hörnet med lyft. Upp med bussen och med en mekanikers hjĂ€lp börjar jag frĂ„n kompressorn och gĂ„r sen vidare förbi âspritburkenâ dĂ€r jag tycker jag hör ett svagt vĂ€sande men utgĂ„r frĂ„n att det Ă€r inbillning. NĂ€r vi följer rören och kommer till första tanken, vĂ„ttanken, sĂ„ sitter dĂ€r en backventil och pĂ„ nĂ€sta tank en överströmmningsventil. (Jag har 8 tankar totalt) Vi skruvar isĂ€r för att kolla backventilen och bingo! Den var rostig och stĂ€ngde inte helt lĂ€ngre. Den byttes förstĂ„s tillsammans med överströmningsventilen pĂ„ nĂ€sta tank som tagits bort samtidigt. Backventil,ny och gammal..................Ăverströmningsventil ny och gammal NĂ€r backventilen inte stĂ€ngde helt sĂ„ lĂ€ckte luften bakĂ„t tillbaka till spritburken dĂ€r luften gick ut genom pĂ„fyllnadspluggen som har ett luftningshĂ„l. Det hördes inte ett skit och jag hade inte sprejat sjĂ€lva pĂ„fyllnadspluggen med sĂ„pvatten heller förstĂ„s⊠Att luften kunde gĂ„ bakvĂ€gen genom spritbehĂ„llaren pĂ„fyllnadspropp berodde pĂ„ ett ytterligare fel. Backventilen i sjĂ€lva spritbehĂ„llaren var ocksĂ„ dĂ„lig och det kanske den har varit i mĂ„nga Ă„r. Den hade bara inte tidigare blivit utsatt för tryck bakifrĂ„n som nu nĂ€r den dĂ„liga backventilen vid vĂ„ttanken sa upp sig⊠Backventilen i spritburken kunde renoveras. Vad jag vill ha fram med denna historia Ă€r att leta inte alltid hĂ„l i rostiga tankar eller rör, för det Ă€r vĂ€l dĂ€r man först utgĂ„r frĂ„n att problemen sitter. Jag hade ju faktiskt INTE nĂ„got lĂ€ckage i systemet. Luften smet ljudlöst bakvĂ€gen ut genom pĂ„fyllandspluggen i spritburken. För er som har lufttork sĂ„ kan vĂ€l samma ljudlösa problem uppstĂ„ antar jag. Kolla backventilerna om luften plötsligt försvinner, fast det hĂ€r visste vĂ€l de flesta av er redan⊠En historia frĂ„n en glad bussĂ€gare som Ă„ter stĂ„r i 3 dagar och har dĂ„ 5,5 kilo kvar, tills nĂ€sta lĂ€cka uppstĂ„r! Vi ses Börje PS SĂ€kert Ă€r ni mĂ„nga som kan bidra med egna erfarenhet nĂ€r det gĂ€ller tryckluft och bromsar, ett stĂ€ndigt Ă„terkommande problem... Det Ă€r lite tyst pĂ„ forumet sĂ„ hĂ€r Ă€r lite lĂ€sning för den som har lite dötid att fördriva⊠Jag vill dela med mig av erfarenheter jag gjort med tryckluftssytemet i bussen. Förmodligen kommer jag med för de flesta redan kĂ€nda kunskaper men det kan ju finnas nĂ„gon mer Ă€n jag som inte visste⊠Jag har alltid varit bortskĂ€md med att bussen kunnat stĂ„ i 3 dagar och Ă€ndĂ„ ha tillrĂ€ckligt med tryck i tryckluftssystemet för att bara starta och köra ivĂ€g direkt. Plötsligt började den lĂ€cka luft, lite i början sen mer och mer för att till sist vara tom pĂ„ luft pĂ„ morgonen efter en natt. FörĂ€ndringen gick pĂ„ ett par veckor Jag kröp under bussen i dagar med sprayflaska fylld med sĂ„pvatten och sprejade och sprejade. Bussen blev renare och renare under men inga luftbubblor kom nĂ„gonstans! Jag lĂ„nade till och med en ljudförstĂ€rkare som jag försökte lyssna efter pysande ljud med, men det var helt tyst. ĂndĂ„ försvinner luften! För nĂ„gra Ă„r sedan hade jag ocksĂ„ en âtystâ luftlĂ€cka, dĂ„ var det bromspedalen som stod och lĂ€ckte ljudlöst och som dĂ„ byttes. För lĂ€nge sedan fick jag Ă€ven laga en lĂ€cka pĂ„ röranslutningen till övre tallriken pĂ„ en luftbĂ€lg â men den lĂ€ckan hördes tydligt⊠Men den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r det tyst! Jag bestĂ€mmer mig nu för att leta systematiskt och Ă„ker till en verkstad jag har runt hörnet med lyft. Upp med bussen och med en mekanikers hjĂ€lp börjar jag frĂ„n kompressorn och gĂ„r sen vidare förbi âspritburkenâ dĂ€r jag tycker jag hör ett svagt vĂ€sande men utgĂ„r frĂ„n att det Ă€r inbillning. NĂ€r vi följer rören och kommer till första tanken, vĂ„ttanken, sĂ„ sitter dĂ€r en backventil och pĂ„ nĂ€sta tank en överströmmningsventil. (Jag har 8 tankar totalt) Vi skruvar isĂ€r för att kolla backventilen och bingo! Den var rostig och stĂ€ngde inte helt lĂ€ngre. Den byttes förstĂ„s tillsammans med överströmningsventilen pĂ„ nĂ€sta tank som tagits bort samtidigt. Backventil,ny och gammal..................Ăverströmningsventil ny och gammal NĂ€r backventilen inte stĂ€ngde helt sĂ„ lĂ€ckte luften bakĂ„t tillbaka till spritburken dĂ€r luften gick ut genom pĂ„fyllnadspluggen som har ett luftningshĂ„l. Det hördes inte ett skit och jag hade inte sprejat sjĂ€lva pĂ„fyllnadspluggen med sĂ„pvatten heller förstĂ„s⊠Att luften kunde gĂ„ bakvĂ€gen genom spritbehĂ„llaren pĂ„fyllnadspropp berodde pĂ„ ett ytterligare fel. Backventilen i sjĂ€lva spritbehĂ„llaren var ocksĂ„ dĂ„lig och det kanske den har varit i mĂ„nga Ă„r. Den hade bara inte tidigare blivit utsatt för tryck bakifrĂ„n som nu nĂ€r den dĂ„liga backventilen vid vĂ„ttanken sa upp sig⊠Backventilen i spritburken kunde renoveras. Vad jag vill ha fram med denna historia Ă€r att leta inte alltid hĂ„l i rostiga tankar eller rör, för det Ă€r vĂ€l dĂ€r man först utgĂ„r frĂ„n att problemen sitter. Jag hade ju faktiskt INTE nĂ„got lĂ€ckage i systemet. Luften smet ljudlöst bakvĂ€gen ut genom pĂ„fyllandspluggen i spritburken. För er som har lufttork sĂ„ kan vĂ€l samma ljudlösa problem uppstĂ„ antar jag. Kolla backventilerna om luften plötsligt försvinner, fast det hĂ€r visste vĂ€l de flesta av er redan⊠En historia frĂ„n en glad bussĂ€gare som Ă„ter stĂ„r i 3 dagar och har dĂ„ 5,5 kilo kvar, tills nĂ€sta lĂ€cka uppstĂ„r! Vi ses Börje PS SĂ€kert Ă€r ni mĂ„nga som kan bidra med egna erfarenhet nĂ€r det gĂ€ller tryckluft och bromsar, ett stĂ€ndigt Ă„terkommande problem... |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 07:51 |
Designed from: |