Värme |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Värme |
*dan |
17 Jun 2015, 22:55
|
Newbie Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 6-August 14 Medlemsnummer: 4298 |
Någon som är bra på värmesystem?
Har en Volvo ajokki -76 med dålig kupevärme. Har ersatt elpatronen med en primus gasolpanna, men jag får inte upp någon värme i bussen. Värmaren ska väl ge någonstans mellan 5 och 7 kW , men mina element blir bara ljumna. Jag tycker att effekten borde räcka. Att campa i den norrländska sommarvärmen blir en köldplåga. Har öppnat värmekranen för elementen, men som sagt de blir inte så värst varma. Kan cirkpumpen vara för klen? Det är en primuspump från husvagnen. Original elpatronen med inbyggd cirkpumpen gick bara köra på 2 kW och det räckte inte till. Bussen ska inte användas på vintern, men det är problem på vår och höst. Danne... |
Tommy HBV 1 |
18 Jun 2015, 06:54
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Dan.
Har du separat värmesystem för bodelen? Är det så du skall värma upp både bodel och motor då är nog den värmaren lite klen. Tommy HBV 1 |
Börje HBV216 |
18 Jun 2015, 11:04
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Hej Dan!
Jag har en Primus Gasolpanna 2450 som ger 6,3 kW, förmodligen liknande den du har. Den räcker till bra för mig men jag värmer inte hela motorns kylvattensystem med den. Det räcker den inte riktigt till för om det är kallt precis som Tommy skriver. Jag har en värmeväxlare som reglerar värmeflödet mellan bodelen och motor beroende på om jag kör eller står still. Kolla andra trådar här på forumet där det finns många förslag på olika värmelösningar. Sen beror väl värmekomforten också på hur många fönster man har kvar och om dom är en- eller tvåglasfönster, eller rent av moderna isolerglas… Men det är ett annat ämne. Förmodligen kommer du långt med lite slangar och kranar så du kan koppla bort motorn när kör värmepannan. Lycka till Börje PS. Ska du inte söka medlemskap i HBV, då får du tillgång till mer information enbart för medlemmar här på Forumet och på vår hemsida. |
*dan |
18 Jun 2015, 11:58
|
Newbie Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 6-August 14 Medlemsnummer: 4298 |
Jag har misstänkt att motorn skulle vara en bov I dramat, så en vvx skulle vara intressant att montera in. Ska kika I forumet om det finns ideer ang detta. Jag tror jag har ett flödesschema men det gäller ju att veta vad man gör så man kopplar rätt.
Danne... |
Roger HBV341 |
30 Dec 2015, 14:22
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Hej Dan! Jag har en Primus Gasolpanna 2450 som ger 6,3 kW, förmodligen liknande den du har....... Hej Börje Jag har köpt mig en gammal Primus 2450 gasolpanna nyligen och tänkte försöka få ingång den. Har du möjligen en manual för den pannan? Jag har sökt på nätet men hittar ingen bra. Det finns en del bilder och dylikt från en del finska webbplatser men jag skulle vilja ha en orginalmanual och luta mig mot. Gott Nytt år på dig //Roger |
Börje HBV216 |
30 Dec 2015, 19:16
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Hej Roger!
Jag har manualer i PDF-format i datorn men filerna är lite för stora för att lägga upp här på forumet. Jag kan maila filerna till dig, är din mailadress i matrikeln rätt? Gott nytt år du också! Vi ses Börje |
Roger HBV341 |
30 Dec 2015, 23:27
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Hej Roger! Jag har manualer i PDF-format i datorn men filerna är lite för stora för att lägga upp här på forumet. Jag kan maila filerna till dig, är din mailadress i matrikeln rätt? Gott nytt år du också! Vi ses Börje Yes det är rätt adress i matrikeln. Tackar allra ödmjukast. Hoppas jag kan få igång pannan nu. //Roger |
Börje HBV216 |
31 Dec 2015, 00:30
|
OK - jag har skickat filerna. Hör av dig om de inte kom fram.
Lycka till Börje |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 18:38 |
Designed from: |