Dieselbakterier? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselbakterier? |
Börje HBV216 |
16 Jul 2015, 21:44
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Eftersom det inte verkar vara nĂ„gon trĂ€ngsel pĂ„ forumet sĂ„ kanske jag kan komma dragande med mina problem igenâŠ
Jag byter alltid brĂ€nslefilter och oljefilter varje Ă„r och gjorde sĂ„ i Ă„r ocksĂ„ innan Ă„rsmötet i Karlstad. Min vana trogen sĂ„ sĂ„gar jag isĂ€r dieselfiltren för att se om jag har nĂ„gra spĂ„r av dieselbakterier. Jag tyckte dĂ„ att jag sĂ„g spĂ„r av nĂ„got brunfĂ€rgat, inte mycket, men Ă€ndĂ„ synbart i botten pĂ„ filterburken. Det dĂ€r kunde jag inte slĂ€ppa sĂ„ efter att ha kört ett par hundra mil sĂ„ byter jag filter igen och dĂ„ ser det ut sĂ„ hĂ€r: Det Ă€r spĂ„r av nĂ„got brunt i botten pĂ„ burken men SJĂLVA FILTRET SER HELT NYTT UT! Jag bestĂ€mmer mig i alla fall för att drĂ€nera tanken. Jag Ă„ker till min verkstad runt hörnet DĂ€r har man som tur Ă€r förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pĂ„ kvĂ€llen och vi tar upp den pĂ„ lyften. DĂ€r fĂ„r den stĂ„ till nĂ€sta morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pĂ„ tanken under natten. Under tanken har jag som ett hĂ€ngande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska vĂ€l samlas dĂ€r antar jag. PĂ„ morgonen Ă„ker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer Ă€r mörktonade och det Ă€r en del rostflaggor med ocksĂ„. Men inget av den bruna âkolasĂ„sâ jag sĂ„g i botten pĂ„ filterburken. Jag samlar upp det Ă€r i olika kĂ€rl för att ha koll pĂ„ vad som kommer ut efterhand. Efter nĂ„gra liter sĂ„ börjar det klarna och efter 7-8 liter Ă€r det sĂ„ klart som nu den moderna dieseln kan vara. Jag lĂ„ter det rinna ytterligare 8-10 liter för sĂ€kerhets skull men dieseln förblir klar. Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga om det var nĂ„got vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det. Jag anvĂ€nder sĂ„n hĂ€r Water-remover med jĂ€mna mellanrum. Gubbarna pĂ„ verkstaden sĂ€ger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med dieselbakterier. En teori till det mörktonade Ă€r att jag av oförstĂ„nd har varit för generös med att hĂ€lla i medel mot dieselbakterier. Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sĂ„ avrĂ„dde man frĂ„n att göra som jag gjort, hĂ€lla i pĂ„ hösten och sen lĂ„ta bussen ska stĂ„ över vintern. Och det sĂ€ger han nĂ€r jag redan hĂ€llt i skiten i tanken med 300 liter diesel⊠NĂ€r man hĂ€ller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Ă€r förbrukad. Han sĂ€ger att medlet annars oxiderar och lĂ€gger sig pĂ„ botten i tanken. Med detta ringande i öronen sĂ„ fanns ett skĂ€l till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst. Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? KĂ€nner ni igen âkolasĂ„senâ i filtret? Tycker ni att jag Ă€r naiv som tror att problemet Ă€r ur vĂ€rlden nu eller bör jag göra nĂ„got mer? Ăr det hĂ€r början pĂ„ ett dieselbakterie-problem jag har? Jag har ju lĂ€st hĂ€r pĂ„ forumet hur det kan se ut nĂ€r man har bakterier men - Ă€r det sĂ„ uppenbart och sjĂ€lvklart nĂ€r man ser det om det Ă€r bakterier eller inte? Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvĂ„ lufttankar. Det Ă€r knappt man kommer Ă„t drĂ€neringen och det skulle bli ett djĂ€vla jobb att fĂ„ ner tanken för rengöring om det krĂ€vs sĂ„ det Ă€r klart att man Ă€r orolig⊠Börje |
Tommy HBV 1 |
16 Jul 2015, 22:19
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Frćn: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Börje.
Guskelov sÄ har jag aldrig haft tillstymmelse till alger i tanken, men jag har sett andra som har haft det. Vi har Àven haft problemet pÄ jobbet i kylaggregaten, bÄde pÄ bilarna och slÀp samt trailers. Vi hade en finsk Äkare hos oss i vintras som hade fÄtt denna skit i tanken. samtidigt sÄ hade nÄgon tjuv varit och slangat ur brÀnslet för han nÀr han sov. Det var dÄ han sa med ironi den sanna glÀdjen Àr skadeglÀdjen mÄtte fanskapet fÄ stopp i kylan med mitt brÀnsle. Men vi tömde tanken pÄ resterande brÀnsle. Sen kommer det en viktig sak som ni skall tÀnka pÄ. Lossa returen till tanken starta motorn och kör ut returbrÀnslet i en dunk. minst 10 liter. byt sedan samtliga filter och kör ut ytterligare 10 liter, sen kan ni koppla tillbaka returslangen. Anledningen till denna procedur Àr att i filter och brÀnsleledningar sÄ finns det infekterade brÀnslet och det kommer tillbaka till tanken annars nÀr ni startar. och dÄ blir det som nÀr man sÀtter tÀtte till filbunken. (hoppas ni vet vad tÀtte Àr) Tommy HBV 1 |
Börje HBV216 |
16 Jul 2015, 22:38
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
... dĂ„ blir det som nĂ€r man sĂ€tter tĂ€tte till filbunken. (hoppas ni vet vad tĂ€tte Ă€r) Tommy HBV 1 Hej Tommy! Jag antar att "TĂ€tte" gör sĂ„ att det blir som en sörja? Det har inte jag i tanken. Dieseln Ă€r helt som vanligt i konsistens men den första slatten var lite mörkare... Det kanske Ă€r ett resultat av Ă„ratals skitsamlande i tanken? Ăr det bruna i filtret Ă€ndĂ„ ett tecken pĂ„ bakterier tro? Har nĂ„gon pĂ„ forumet sjĂ€lv haft eller sett hur detta ser ut? Börje |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
17 Jul 2015, 10:19
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 |
Jag tror du kan simma lugnt Börje
Lite brunt pÄ botten gör ingen katastrof !! Jag fick dieselbakterier första sÀsongen med bussen och det visade sig vara upprostat mest hela översidan pÄ tanken. Vatten och smuts i alla former hade öppet hus sÄ att sÀga. NÀr jag tog ur tanken för renovering sÄ grÀvde jag ur smeten med handen men dom var sÄ aggressiva sÄ det kÀndes som att doppa hÀnderna i batterisyra--stora gummihandskar pÄ Bussen gick lite dÄlig sista milen och nÀr armaturen togs upp fick jag förklaringen sugsilen proppad med klÀgg |
Börje HBV216 |
18 Jul 2015, 12:17
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Johny, om du visste vad skönt det var att lÀsa dina lugnande ord.
Simma lugnt skrev du â och det var förstĂ„s helt rĂ€tt! HĂ€r kommer fortsĂ€ttningen pĂ„ min historia. Jag hade igĂ„r fredag telefonkontakt 2 gĂ„nger igen med Red Line Oil och deras tekniska support , Bert heter han, en trevlig och kunnigs kille som ödslade mycket tid pĂ„ mitt problem. Jag mailade bilder som han analyserade och resultatet Ă€r: Jag har inte dieselbakterier! Jag har oxiderade RME rester, frĂ„n raps och tallolja. Om den nya dieseln fĂ„r stĂ„ för lĂ€nge sĂ„ oxiderar och hĂ€rsknar RME och dĂ„ blir resultatet som min âkolasĂ„sâ Det Ă€r inte smittsamt som dieselbakterier men kan vara ett lika stort problem! I sĂ„sen Ă€r det som smĂ„ gryn och framför allt sjunker PH-vĂ€rdet i brĂ€nslet vilket förstör brĂ€nslets smörjande egenskaper. Det gör att insprutningspumpen slits ner snabbare. AlltsĂ„ lika stort problem som bakterier men lĂ€ttare att lösa verkar det som. Jag fick rĂ„det att köpa en Red Line oil produkt som heter RL-2, en liten flaska man hĂ€ller i tanken. Den skall LĂSA UPP och rengöra och smörja. Sagt och gjort jag hĂ€ller en flaska i tanken som Ă€r full med 300 liter sen Ă„ker jag ut en svĂ€ng pĂ„ drygt 10 mil. NĂ€r jag kommer hem Ă€r det dags att sĂ„ga isĂ€r mina 2 filter igen och hĂ€r Ă€r resultatet. Blankt och fint som ett nytt filter! Jag vet att 10 mil inte Ă€r sĂ„ mycket men jag tror att om jag haft omfattande problem kvar sĂ„ hade jag sett spĂ„r av det. Vad som gjort mest nytta vet jag inte, drĂ€nering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla flaskan frĂ„n Red Oil Ja, fan vet â vi fĂ„r vĂ€l se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ă„ka till RĂ€ttvik och Classic Car i alla fall! Vi ses Börje |
Börje HBV216 |
18 Jul 2015, 14:26
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÄ avrÄdde man frÄn att göra som jag gjort, hÀlla i pÄ hösten och sen lÄta bussen ska stÄ över vintern. Och det sÀger han nÀr jag redan hÀllt i skiten i tanken med 300 liter diesel⊠NÀr man hÀller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Àr förbrukad. Han sÀger att medlet annars oxiderar och lÀgger sig pÄ botten i tanken. Börje Det jag skrev i mitt första inlÀgg att "medlet oxiderar" hade jag missuppfattat. Medlet oxiderar aldrig, det Àr vad det bekÀmpar som oxidera och det kan sÀkert vara bra att fÄ ut restprodukterna genom att förbruka brÀnslet istÀllet för att det ska lÀgga sig till ro pÄ botten i tanken... Börje |
Börje HBV216 |
25 Aug 2015, 20:58
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Vad som gjort mest nytta vet jag inte, drĂ€nering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla flaskan frĂ„n Red Oil Ja, fan vet â vi fĂ„r vĂ€l se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ă„ka till RĂ€ttvik och Classic Car i alla fall! Vi ses Börje HUR GICK DET SEN? Jo, jag har nu varit pĂ„ en resa till HBV-trĂ€ffen i RĂ€ttvik och lite till. Jag har nog kört ca 200 mil med de senaste filtren som jag nu har bytt ut och sĂ„gat sönder. Filtren ser helt frĂ€scha utâŠ. ] âŠinte ett spĂ„r av den kolasĂ„s jag hade i filtren tidigare! Nu hoppas jag att jag kan lĂ€gga det hĂ€r problemet bakom mig och sluta oroa mig för ofrivilliga stopp lĂ€ngs vĂ€gen pĂ„ grund av detta. Jag kommer att fortsĂ€tta med Red Line Oil RL-2 i förebyggande syfte. Det dĂ€r var ju djĂ€vligt skönt - men nu till en trist bekĂ€nnelse av min egen klantighet! NĂ€r man byter filter sĂ„ mĂ„ste man ju pĂ„ de hĂ€r Ă€ldre maskiner lufta brĂ€nslesystemet mauellt och pĂ„ min THD 100 motor sĂ„ Ă€r det tvĂ„ luftskruvar. En skruv sitter pĂ„ insprutningspumpen (spĂ„rskruv) och en pĂ„ kabinettet mellan de tvĂ„ filtren. Skallen pĂ„ luftskruven mellan filtren Ă€r alldeles för grov, 13-nyckel. Ett borrat hĂ„l genom hela skruven inuti och ett hĂ„l tvĂ€rs precis under bultskallen. gör ju skruven ganska vek⊠Med 13-nyckel sĂ„ fĂ„r man alldeles för mycket kraft för den svaga skruven och jobbar man dĂ„ med musklerna istĂ€llet för hjĂ€rnan som i mitt fall sĂ„ dras skruven lĂ€tt av. Jo jag vet â det Ă€r en dĂ„lig ursĂ€kt⊠Förtvivlat stĂ„r jag dĂ€r med skruvskallen i handen och tittar pĂ„ resten av skruven nere i filterkabinettet. Jag ser framför mig ett vilt jagande efter ett nytt filterkabinett. Men en âsvinpitâ löste problemet med skruvresterna i hĂ„let och jag pustade ut och trodde nu Ă€r det bara att köpa ny luftskruv sĂ„ Ă€r jag pĂ„ banan igen. Föga anande jag att det skulle bli ett jĂ€tteproblem att fĂ„ tag pĂ„ ny luftskruv. Först ringde jag runt, helt dödfött. Ingen lyfter pĂ„ hĂ€cken en för en liten skruv som nĂ„gon i telefonen frĂ„gar efter. Jag tar bilen och Ă„ker runt till mina nĂ€rmaste Volvo Truckcenter. Men bakom reservdelsdiskarna sitter unga fjuniga killar och bara ruskar pĂ„ huvudet eftersom sĂ„ gamla grejer inte gĂ„r att söka efter i deras datorer â och dĂ„ finns dom inte! Efter ett tag hamnar jag pĂ„ Volvo Buss i Huddinge dĂ€r jag har turen att trĂ€ffa Roffe, en gammal rĂ€v som hjĂ€lpt mig tidigare. Han gör sig besvĂ€r att gĂ„ ut pĂ„ verkstaden och fysiskt leta efter en luftskruv! TyvĂ€rr ingen framgĂ„ng men han börjar slĂ„ i pĂ€rmar och tar till och med fram en sĂ„n dĂ€r gammal Microfishe för att försöka hitta ett artikelnummer pĂ„ skruven. Det hĂ€r besvĂ€ret skulle aldrig nĂ„gon av de unga grabbarna besvĂ€ra sig med. Roffe hittar artikelnumret och nu kan han söka i det âfinaâ datorsystemet efter skruven och han fick trĂ€ff. Det skulle finnas pĂ„ Volvo Truck i Kungens Kurva. Jag Ă„kte förstĂ„s dit pĂ„ direkten och köpte tvĂ„ stycken till ett pris av 177kr Svindyrt men bussen stĂ„r ju still utan⊠Nya skruven pĂ„ plats Förmodligen kan den hĂ€r skruven ha funnits pĂ„ fler av dom stĂ€llen jag besökte först men eftersom man inte orkar göra sig det besvĂ€r som Roffe gjorde sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att sĂ€ga att den inte finns! Man kĂ€nner sig maktlös nĂ€r man inte kommer förbi lata bromsklossar, men nu Ă€r jag glad igen. Nya filter, luftat och klart! Vi ses Börje PS. Det blev mycket text om skruven men huvudbudskapet Ă€r att jag verkar vara av med dieselproblemet! |
Hasse HBV 253 |
25 Aug 2015, 23:23
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Mycket intressant lÀsning och vad fint att det löste sig till slut
man kan ju fÄ Ängest för mindre. Ska banne mig inhandla en slatt RL-2! |
Tommy HBV 1 |
26 Aug 2015, 09:45
Inlägg
#9
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Frćn: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Börje.
Det syns att du Àr en bra fotograf och reparatör. Toppen bilder och bra förklarning till allt. Men som du skriver dom dÀr data killarna bakom reservdelsdisken blir man bara sÄ irriterad pÄ. TÀnk om ledningen pÄ företagen kunde förstÄ vad gammalkunskap Àr vÀrd. Gamla "rÀvar" i periferin sittande med glasögonen pÄ nÀsan och hörapparaterna pÄslagna dom skall man vara rÀdda om. Tommy HBV1 |
Börje HBV216 |
26 Aug 2015, 12:04
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
|
Börje HBV216 |
5 May 2016, 11:28
Inlägg
#11
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Hur gick det sen kanske nÄgon undrar?
Jo, jag hade ju förra Äret problem med skit i dieselfiltren. Se ovanstÄende inlÀgg. IgÄr rundsmorde jag bussen och bytte olja och alla filter. Min vana trogen sÄ sÄgar jag numera alltid isÀr dieselfiltrena för att se hur det stÄr till i tanken. SÄ hÀr fina ser mina filter ut frÄn förra sommaren. DÄ blir man glad och jag kommer att fortsÀtta med Red Line Oil produkten RL-2. Alla blir lyckliga i sin tro men jag chansar inte med att lÀgga av med detta. Om inte annat har medlet smörjande och rengörande verkan pÄ dieselpump och spridare⊠Mot nya mÄl, vi ses! Börje |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 18:37 |
Designed from: |