Renoveringstråd MB LPO 1013 |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Renoveringstråd MB LPO 1013 |
Christopher HBV385 |
18 May 2016, 12:24
Inlägg
#1
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 7 Registrerad: 16-May 16 Från: Junsele Medlemsnummer: 5026 |
Så här ska det nu alltså bli vår bussens renoveringstråd, där jag ska skriva lite om framgångar och motgångar. Tack på förhand för ert stöd och peppning.
Jag hittade bussen av en slump. Den stod under tak på ett tidigare sågverk. Bussen har gått här uppe i Jämtland under en längre tid. Den har stått minst 10 år och jag förväntar mig en del utmaningar. Jag har ingen möjlighet nu att ha den hemma för att skruva. Tills den rullar och är godkänt på besiktningen förlitar jag mig på hjälpen av en verkstad som ligger mittemot där bussen står nu. En av gubbarna där satte igång och startade motorn. Trots att den har gått mer än 55000 mil lät den bra och gick fint. Så länge det inte finns luft i systemet går varken koppling eller bromsarna. Hoppas att det inte blir några större överraskningar där. Tyvärr levererar kompressorn, som sitter direkt vid motorn, ingen luft. Det kan bero på fastrostade ventiler eller helt enkelt på en trasig kompressor. Det är något som tål undersökas vidare. Och så tog verkstadsgubben "ett allvarligt snack" med mig om ekonomin i projektet. Jag förväntade mig inte att gå ut med vinst någon gång. Nu kostade inte bussen så jättemycket, och vi räknar med att det kostar 5-10 tusen tills den rullar. Eftersom inköpet blev billigare än väntat finns det viss utrymme. Ändå får man lite bekymmersamma känningar i maggropen. -Vad kommer det här kosta? Nä, så där får man inte tänka. Vi är en stor familj och vi vill ha en semesterbuss som håller, samtidig som vi behöver ha ekonomin att verkligen åka iväg med den Både min fru och jag har goda minnen från semesterresor i husbilar i Europa och USA, och det vill vi även göra möjlig för våra barn. Vi har tillräckligt med äventyrsgener i blodet, i brukar inte slå djupa rötter var än vi bor. Vi ser det som en investering i framtidens goda minnen för våra barn och oss själva Men vi är övertygade att allt kommer att bli bra. Bussens storlek är idealisk, den verkar ändå vara i någorlunda bra skick, så det kanske inte blir så farlig. Tack för idag Christopher Bifogade bild(er) -------------------- 1982 Mercedes Benz LPO 1013 Deltaplan
|
Tommy HBV 1 |
18 May 2016, 22:52
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Christopher.
Det skall bli kul att följa ditt bygge och se vad resultatet blir. Men kolla först hur chassi och motor drivlina samt bromsar är innan du lägger ner en massa pengar på inredning och bygge. Vill inte vara någon olyckskorp men varför inte göra en provbesiktning på den som den är så får du en arbetsbekräftelse på den tekniska biten. MVH Tommy HBV 1 |
Christopher HBV385 |
19 May 2016, 07:41
Inlägg
#3
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 7 Registrerad: 16-May 16 Från: Junsele Medlemsnummer: 5026 |
Hej Christopher. Det skall bli kul att följa ditt bygge och se vad resultatet blir. Men kolla först hur chassi och motor drivlina samt bromsar är innan du lägger ner en massa pengar på inredning och bygge. Vill inte vara någon olyckskorp men varför inte göra en provbesiktning på den som den är så får du en arbetsbekräftelse på den tekniska biten. MVH Tommy HBV 1 Tack Tommy Det var precis så jag också funderade. När det finns luft i systemet ser vi hur kopplingen och bromsarna fungerar, och hur mycket aarbete vi får lägga in. Inredningen kommer sist. -------------------- 1982 Mercedes Benz LPO 1013 Deltaplan
|
Lars och Elisabet HBV 251 |
22 May 2016, 21:17
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Tjo!
Junsele är inte så längt från mej. Ta en tur och kolla på mitt bygge av Lilla Fröken. Skicka ett PM så berättar jag hur du hittar mej. //Lars -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 09:49 |
Designed from: |