Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Luftproblem Scania K124EB
*Marcus F
inlägg 19 Oct 2016, 15:49
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 21
Registrerad: 4-February 09
Medlemsnummer: 934



Fick igår problem med luften på min buss.
Stod på tomgång med allt tryck helt okej.
Var ur bussen en stund och flyttade undan lite grejor.
När jag kommer tillbaka in varnar den för lågt tryck och trycket i krets 2 är nere på 4 bar.

Nu får jag inte upp det till nått annat och kan inte höra nått tydligt läkage nånstans mer än ett litet väsande i evakueringen på lufttorken.

Bytte torkfilter idag och det var nog rätt länge sen det gjordes.
Frågan är om det är nån ventil eller dyligt som hängt sig.
Bussen är en Scania K124EB.

Nån som har några bra tips?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 19 Oct 2016, 19:01
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Du må ta reda på var det läker.
Testa med läcksökningssprej eller såpvatten och sprejflaska.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 19 Oct 2016, 19:35
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Markus.
Var det så att massan i torkaren hade lämnat behållaren så kan det ha gått ut i systemet och lagt igen ventiler mm. Du har väl en fyrvägs skyddsventil på den bussen och det är den som fördelar luften till dom olika kretsarna.

Det är viktigt att hålla koll på bytesintervallerna när det gäller lufttorkaren.

Men som Rickard skriver lysna och leta. Lättaste är om du kan koppla på extärn luft från kompressor då hörs läckaget mera.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Marcus F
inlägg 19 Oct 2016, 20:20
Inlägg #4


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 21
Registrerad: 4-February 09
Medlemsnummer: 934



Njae tror inte det hade lämnat filtret men såg inte ut som det var bytt på länge trots att förra ägaren påstår att han bytte 2 ggr/år.

Börjar dock tro att det är lufttorken som hängt sig för det blåser rätt mycket i grova evakueringen och då orkar den ju inte bygga tryck så att fyrkretsventilen jobbar som den ska?

Sitter ju ett ventilblock precis före torken där inkommande från kompressor sitter och säkerhetsventilen samt att dom även kopplat på en extern slang för att kunna ha en kompressor i lastutrymmet när man står still. Kommer även en slang framifrån och funderar på om detta är det som kallas Ramfyllningsventil??

Det hela började nämligen med att jag körde in luft via ramputtaget fram, sen när jag startade upp bussen så blåste det bakvägen där som att nån backventil hängt sig. Var lite bråttom då så fick plugga den då jag behövde åka.
Nu när jag skulle flytta om bussarna för att börja leta det felet så utökades det till detta sad.gif.
GÃ¥r bra nu smile.gif
Och nästa vecka ska jag till Gotland med bussen så börjar bli lite stressad.
S¨å här ser min lufttork ut och det är ventilen på utsidan jag funderar vad den har för funktion?
IPB bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 21 Oct 2016, 07:56
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Ser ut som en skyddsventil som skall öppna/stänga vid ett vist tryck.
MVH
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30th November 2024 - 18:44
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience