Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Står inför ett val.
- Detta ämne har 41 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av
*Larzan.
-
FörfattareInlägg
-
09-08-2012 kl. 08:07 #2592
*Larzan
DeltagareHej vänner.
Står inför ett val, att köpa husbuss. Hoppas få lite svar på mina frågor och tankar.
Har massor av funderingar och frågor om hur det praktiskt fungerar (sån är jag, praktiskt) med att campa, resa och bo i dessa tyngre fordon.
Har kört distributionslastbil i Stockholm ett antal år, släpat runt på husvagnen runt Svea rike, Finland, Danmark och Tyskland.
Detta med husvagn har fungerat jättebra när barnen har varit yngre och mindre.Vårt resande har varit till 99% en till tre dagar på samma camping sedan har rastlösheten satt sina spår i kroppen och vi har farit vidare för att se nya områden.
Men hela tiden har tanken på husbil- modell större eller husbuss varit i tankarna. Dels för att det är bara att slå i handbromsen och fika direkt i princip – dels för att komma åt exempelvis matvaror / dryck eller annat “glömt” i husvagnen, vore så mer praktiskt att komma åt en kall Cola ur kylen under färd eller få sig en kopp kaffe.
Visst är det bra med rast, men i vår familj har vi inte riktigt synkat detta med fika och rast *skratt* så vi stannar rätt ofta, och kommer inget vart.
Frågor har jag och om det är ok, ställer jag dessa här i denna tråd för att ha allt samlat som jag funderar över.
Frågor om Att Resa med husbuss.
– Tar campingarna emot så pass stora och tunga fordon som husbussar utgör?
– Tar man in på campingar över huvud taget?
– Hur reser ni? Stannar ni till på exempelvis Truck-stops eller låter ni dessa vara kvar till yrkesfolket eller vart stannar man med en husbuss över natten?
– Vägavgifter i Tyskland, s.k. MAUT. Finns de även för husbussar eller är det endast för tunga fordon i yrkestrafik?Nåja, jag börjar med dessa och fyller på vart efter.
// Larzan som lägger släphuset på hjul på hyllan.
09-08-2012 kl. 19:12 #15065Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareHej och välkommen!
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Vi är inte heller så rutinerade och har egentligen ingen buss heller
utan vårt nuvarande hus är ett lastbilschassi.Vi stannar där vi finner en bra/trevlig plats beoende på om det bara är för att sova eller om det ska idkas sevärdheter. Camping har vi bara använt när vi behövt komma åt ström, servicehus etc.
Dom få gånger som vi varit utomlands har vi använt s.k. Autohof i Tyskland och campingar.
09-08-2012 kl. 20:11 #15066husbussens
DeltagareHej Larzan.
Det är lite svårt att svara riktigt på dina frågor beroende på vad du,ni,barnen? vill ha egentligen.Har man mindre barn så är kanske intresset för camping och kompisar ett måste? Duchar tvättmöjligheter etc,
Är man av det mera sökandet efter natur och frihet så kommer man mera in på frikamping skogen älvar och framför allt norrut där det inte exesterar trängsel.
Jag skall försöka svara på dina frågor från min sida.
– Tar campingarna emot så pass stora och tunga fordon som husbussar utgör?
Det beror på ju längre söderut man kommer ju besvärligare blir det. Men det fins Campingar som även välkomnar större fordon.– Tar man in på campingar över huvud taget?
Vi tar i stort sett aldrig in på campingar utan fricampar. Skulle vi behöva ta in på någon camping så frågar vi om det går bra att stå utanför och utnytja deras service mm. Vill man åka tidigt någon morron och måste köra upp luften mm så är man inte speciellt uppskattad.– Hur reser ni? Stannar ni till på exempelvis Truck-stops eller låter ni dessa vara kvar till yrkesfolket eller vart stannar man med en husbuss över natten?
Som tidigare svar så frikampar vi i stort sett alltid. är vi på genomresa och bara skall sova en stund så stannar vi på Truck stopp eller liknande. Men aldrig att vi sätter ut stolar bord mm. Vi acseperear om det kommer ett frysaggregat som dånar hela natten för det är på deras plats vi står.– Vägavgifter i Tyskland, s.k. MAUT. Finns de även för husbussar eller är det endast för tunga fordon i yrkestrafik?
Europa har vi inte varit i så den frågan kan jag inte bemöta, men vi har åkt i Sverige Norge & finnland sen 1986 och det har funkat till 100% även när barnen var med dom är nu 33 resektive 31 år har egna famljer och tydligen inte tagit någon större skada.Sen det du skriver om att få en cola eller macka under färd är toppen likaså om man är på väg någonstans och övriga blir trötta då är det bara för dom att borsta tanden och natta sig.
SÅ MED ANDRA ORD HUSBUSS ÄR TOPPEN
Tommy HBV1
ordf. i Husbussens Vänner10-08-2012 kl. 07:49 #15067*Larzan
DeltagareHej, och tack för svar.
Vi åker gärna omkring till nya mål och sevärdheter.
Barnen som precis i dagarna fyllt 10 och 17 följer gärna med och går in på Outlets, Ullared, fisketurer ifrån land (landkrabbor). De “små” gillar gärna bre ut sig lite och kolla på film under resan till målet.
Frugan och jag gillar vyerna som man får, har våra snack så gott det går med två dvdskärmar bakom nacken på högst volym (öronsnäckor använder barnen inte av någon anledning).Campingplatsen är kul, i ca 1 timme, så har de spanat in, testat det som finns och hänger hellre vid vagnen bland sina spel eller bollar.
Däremot har de uppnått åldern att de gärna frågar om kompisar får följa med, vilket är jättesvårt i redan fullpackad bil och husvagn, även om platsen i husvagnen finns, men svårt om man siktar på Öland.En annan aspekt är att även om det går att sova i husvagnen så blir det inte lika skönt som i en riktig säng. Och dit har vi vuxna nått nu att vi vill ha en skön säng som tål våra bonusvikter.
Själv är jag lite av en nattuggla medans barn och fru är inte det.
Har många gånger haft tankarna på att köra på kväll/natt för att komma till målet så de kan sova sig dit, men det blir inte så bra i en fullastad V70 med hundbur och en del packning. De behöver ju kunna sträcka på sig.Det här med husbuss är ingen ny tanke för mig eller fru.
Vi önskar framför allt mer svängrum, riktiga sängar, kanske en trevlig sittgrupp för 6-8 personer, riktigt kök och större kyl/frys.
Det finner vi inte i husvagn. Däremot om vi tittar på riktigt stora husbilar, men då är ju prisbilden störtlöjlig anser jag.Nu far vi inte runt varje helg för barnen har sina idrottsaktiviteter och vi försöker planera 3-4 resor innan semestern och ett par höstresor efter semestern. Vintern är det idrott nästan alla veckans dagar.
En grej är alla dessa superlätta campingprylar som jag irriterar mig på. Ömtåliga grytor, kastruller som hoppar på spisen pga de är så tunna i botten. Mesta är smäck, och dyrt och noll hållbarhet.
Saker ska vara rejäla.Första gången jag kom i kontakt med tunga fordon måste ha varit runt 82 när jag och en klasskamrat fick åka med hans pappa i hans dragbil.
Jag fick sitta i mitten på sängen med en underbar panoramavy framför mig. Det var som en biosalong tyckte jag.
Sedan dess har jag alltid haft förkärlek till tyngre fordon.
Lumpen avklarades (omg913) i Boden (tillhörde dock F21 i Luleå) där låg vi på bas som fordonsförare. Körde det mesta i tyngre modell från lastbilar till snöslungor och hjullastare samt bogserbil.
Underbar tid. Sedan fick jag möjligheten att köra lastbil i Stockholm genom jobbet.
Jag tycker det är underbart bakom ratten på tyngre fordon och åker gärna omkring med familjen till nya besöksmål.
Vintertide går ofta åt till läsa om andras resebereättelser, se filmer på deras utflykter och diskussioner hemma om vad vi ska försöka uppleva och se.Att vi tar in på camping nu, är just för de sanitära och att ha en plats att stå på. Vi tycker att det är lite otryggt i en husvagn med dinkey-toylåsen om man skulle stå vid t.ex. Biltema eller Ikeas parkering om man ska göra besök där. Buss känns tryggare, varför vet jag inte.
Det jag söker hos husbussen är en dubbelsäng, 3-4 kojplatser för barnens kompisar (läs tonåringens flickvän eller fiskepolare till mig) alltså en eller två gästsängar.
Riktig toa, som man vågar sitta på utan att undra om plasten spricker för att man släpper av en rökare *skratt*.
Behöver inte vara av racebuss-stuk så man måste ta med en pesonbil, det ser jag snarare som en nackdel. Hellre mopeden.Så om man sammanfattar lite så reser vi gärna tillsammans som famlij, tycker husvagn är för litet och plåttrigt. Vore skönt för familjemedlemmar att kunna sträcka på sig eller kolla en film, medans jag kör, dag/kväll eller natt.
Komma åt kylen under färd för en kall dricka.
Resa och stanna till, smälla igång elverket, fixa krubb, göra sig i ordning på en riktig mugg utan att behöva tänka på tömning av svartvattentanken varje dag.
Ja helt enkelt sköta sig själv, vara lite privat i naturen och må gott. Eller om man är på väg söderut, stanna till vid någon fin hamn för övernattning, höra havets brus och sedan fara vidare genom Tyskland.
Komma fram, slå i handbromsen, slippa och montera förtält, markis, veva stödben och vara helt slut efter många timmars resande för att sedan slita hund.Ju mer jag tänker på husbuss ju mer inser vi att vi har införskaffat oss saker som egentligen är för tunga för husvagnslivet och för stort för en normal husbil. Alkov är inget lternativ för oss heller.
Så vad ska man leta efter?
Vill helst ha veteran eller lite äldre. Dels av skatteskäl men dels för att det är mekanik och inte dyra datorer. Då kan man mäta sig fram och slippa byta dyra datorer i dom. Visst finns det andra dyra delar på en husbuss, men som jag har hittils sett så går det mesta att laga, istället för att byta.
Vi är inga fartdårar som måste fara i 100 eller 120 bara för det står så på skylten. Far hellre lite omvägar med lite anständig fart och mer vyer och landskap.Skulle vara kul och komma på en husbussträff när de är i mälardalsregionen för att fråga och se på olika lösningar.
Tack än en gång för svaren, och fyll gärna på aspekter och tankar på vad man bör tänka på. Det finns säkert massor med saker som man inte har tänkt på.
Just nu har jag siktet inställt på en äldre Van Hool kaross med Scania motor i. Men som sagt, ingen brådska att köpa.
10-08-2012 kl. 11:42 #15068Kurre o Tina HBV 166
Deltagarehej!
under vår resa på semestern nu så var vi i mora ,ock tittade då ner till våran gamla kamping på sollerön.då vi sålt husvagnen å håller på å inreda en buss så snackade vi med dom i receptionen om dom tog emot oss om vi kommer med buss.
vi är medlemmar i caravan klubb å har kampat i många år tidigare med husvagn på denna camping.
deras svar löd så här
eftersom husbilen å tyngre ,större fordon,har ökat betydligt dom senare åren å fortsätter att öka,så har dom nu tagit till sej detta.
på just denna camping så finns det nu 10 st så kallade snabb stopp som ligger på utsidan campingen vid receptionen,med el
där vi får stå med våra husbilar eller tunga fordon som bussar..dom har en portal som är 3,60 hög ,så vi frågade hur vi gör om de kommer nåt högre fordon
fick till svar ,då tar vi in de bak vägen ,inga problem.
sen frågade vi om priset ,då de skilljer sej i landet ,,men de var inga problem , de var samma pris inge extra för att de var en buss ,,
så mer å mer kommer de å bli sånna snabb stopp på campingarna,som passar för husbil eller husbuss,när de gäller caravan campingarna
ha de bra
kurre å tina
10-08-2012 kl. 13:16 #15069*Larzan
DeltagareKan det ha varit Christer ni frågade? *ler*
10-08-2012 kl. 18:06 #15070Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareKänns som du redan bestämt dej för en buss!!
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> Helt rätt!!!!12-08-2012 kl. 15:58 #15071*Larzan
DeltagareÄr det någon som kör söderut med sin husbuss,mot Danmark, Tyskland, BeNeLux Frankrike?
Är det endast p.g.a. bro/färjeavgifter som ni inte kör längre söderut?
Ja, vi har bestämt oss, att husbuss är nog vår melodi.
Klart man har tekniska fågor inför senhöst och tidig vår med värmen. Om man nyttjar värmeväxlare, dieselvärmare m.m. med å andra sidan kanske det inte fanns dessa tillbehör i mitten av 60-talet.
Vintertid. Hur löser man med en dörrsluss om man står på vinterplats för att minimera kallras.
Fast det kanske inte är någon som kör på vintern.12-08-2012 kl. 18:12 #15072Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareVi har gjort 1 tur o retur till Holland och då åkte vi färja mellan Varberg och Grenå, och vi kommer nog att göra nån fler resor nedåt. Kostnaderna anser vi vara nåt man får ta om man vill resa.
” border=”0″ alt=”smile.gif” />På vintern kör vi inget eftersom Magirusen inte är vinterisolerad. Däremot vårt nya bygge kommer att vara isolerat och med ett väl tilltaget värmesystem.
Lycka till med bussfunderationerna
12-08-2012 kl. 20:05 #15024*Nicklas A
DeltagareJag vet inte vart i mälardalen du bor men min buss står i Eskilstuna om du vill titta och klämma lite. Jag har dock inga planer på att sälja men bjuder gärna på lite insperation.
Mvh Nicklas
13-08-2012 kl. 08:07 #14704*Larzan
DeltagareKänna och klämma är aldrig fel.
Utgår ifrån Tumba, Södra Stockholm.Har två tankespår, ett utav dessa avser jag att följa beroende på vilket fordon som köps in.
I) Färdig, Campa,res och vara glad.
II) Tomt skal, bygga om som jag vill ha den.Nicklas, tar gärna emot en länk på bilder om du har. Inspiration är aldrig fel.
13-08-2012 kl. 09:06 #15073Hasse HBV 253
DeltagareHej Larzan och välkommen!
Kul med dina/era bussfunderingar.
Vi har inte haft vår buss så länge, lite mer än ett år. Vi valde en Scania från -67 med lite grundkrav som:
Inte för mycket extra tillbehör som går på el och konstiga grejer som vi inte fattar något av, det vi vill ha vill vi bygga upp själva så vi vet hur det är gjort.
Så billig som möjligt självklart och vi fick våran för en “skitpeng” i jämförelse med vad andra kan kosta. Att det blev just den berodde mycket på förra ägaren som var extremt rak och ärlig och visade oss runt och pekade på allt som var fixat och allt som måste fixas eller ha i bakhuvudet åtminstonde, även sånt som vi inte skulle ha upptäckt på åratal. Sen var det extra kul att vi senare upptäckte att vi har gemensamma bekanta.
Vår inriktning är fricamping och därför håller vi på att utrusta bussen för att vara så oberoende som möjligt. Vi har exempelvis en vedspis och ett elaggregat som vi ännu inte använt (kanske för att det är trasigt just nu
), vi använder extremt lite fritidsström, det handlar mest om ström till cd-spelare, dator, GPS och telefonladdning.Vi har alltid cyklar med oss så vi kan göra korta rekturer eller handla och sånt.
Välkommen att kika live om du vill, för att få lite inspiration och ideér, skicka ett PM om du vill komma över, vi finns i Tyresö.
Kurre å Tina, var det er vi hamnade bakom en stund vid Hedemora (igår söndag), ni körde in på en parkeringsficka lite senare?
13-08-2012 kl. 15:07 #15074*Nicklas A
DeltagareHej Larzan.
Jag har inga bilder för stunden men jag kan nog ta några och peta ut på det överskattade mediet Facebook inom några dagar.
På dina funderingar köpa färdigt eller bygga så rekomenderar jag dig att köpa färdigt. Det tar lång tid att bygga och budgeten kommer inte att hålla och då hinner du missa glädjen innan du är klar. Kan tänka mig att det kanske går att hyra en buss och prova…
I mitt fall så köpte jag en färdig buss för 75000:- en -73 Scania CR145 den är uppe i 250.000:- nu drygt 3 år senare….
Fast den var “klar” så har jag bytt Dieselvärmare, hela elsystemet i bodelen inkl batterin och inverter, allt rinnande vatten inkl blandare, avloppstankar och pump, byggt ny toalett med dusch, inbyggt ljuddämpat elverk, värmepump med värme och ac, ( ja jag är rörmokare till yrket) nytt lastutrymme för 4 st endurocyklar, ny kyl, byggt nya sängar, målat om den utvändigt, nya framdäck, monterat markis, mm, mm, mm.
Det har lixom en tendens att tirlla på. Nu börjar min buss på att vara klar och samtidigt kommer en rastlös känsla krypande… Vad ska jag göra nu?
Helt realistiskt så är det billigare att köpa en färdig och då kommer du igång. Vad du än köper så kommer du att vilja ändra på saker.
Lycka till hoppas jag inte skrämde dig.
13-08-2012 kl. 19:31 #15075Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareKan man så är “färdigt” en genväg att snabbt komma på vägen. Medtag ritblock o penna, res, mys o planera! Det funkar fint för oss iaf.
” border=”0″ alt=”smile.gif” />13-08-2012 kl. 19:31 #15076Kurre o Tina HBV 166
Deltagarehej alla .
nää hasse de va inte vi du så¨g
” border=”0″ alt=”smile.gif” />kurre å tina
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.