Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Andra fordonsinnehav
- Detta ämne har 12 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av
Gösta HBV 307.
-
FörfattareInlägg
-
31-12-2013 kl. 22:35 #2834
Gösta HBV 307
DeltagareHej! Det har inte undgått mej att förstå att många husbussägare är ägare av ett antal andra intressanta fordon av varierande sort. Det vore kulatt se om vi har fler beröringspunkter. Postar en bild på ett sådant
31-12-2013 kl. 22:40 #16790*Jaska
Deltagare
Tja, den där kanske är annorlunda..?
31-12-2013 kl. 22:57 #16791Gösta HBV 307
DeltagareDu var mig en snabb en. Här kommer en till med stödhjul
01-01-2014 kl. 00:00 #16792Gösta HBV 307
DeltagareVäntar på snö
01-01-2014 kl. 13:36 #16793Börje HBV216
DeltagareCITAT(Gösta HBV 307 @ 1 Jan 2014, 01:00 ) [snapback]17075[/snapback]
Väntar på snöOj, den där ser ut att kunna friska upp både kropp och själ en nyårsdag!
Vad pratar vi om för hastigheter och behöver man hjälm?
Hur är det med körkort och promille?God fortsättning
Börje01-01-2014 kl. 15:42 #16795Gösta HBV 307
DeltagareHej! Den är drevad så den ska kunna ta en rejäl backe, så farten blir ju därefter, men på sjön i ett packat skoterspår luffar den på drygt 20 kmh. Honda 80 cc 2,5 hP, ett under av tyst gång. Har nu dubbar,tidigare använde jag 2mc kedjor somjag pumpade fast på däcket, skillnaden är inte så stor, men nu behöver man inte ha så noga koll på kedjorna, bara att puttra iväg. Nackdel: ingen lysspole, men ska försöka hitta en. Den lilla sträckan på allmän väg är när den korsas, å då kan ju faktiskt bära den, de tio år som den gjort tjänst har det inte varit några problem. På sommaren gör motorn annan tjänst, även den på snudden kriminell.
01-01-2014 kl. 17:49 #16797Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareJaväl, här kan man ju inte var den som är den
[attachmentid=1991]
[attachmentid=1992]
Studebaker M29c Weasel
Tillverkad sent 1944 eller tidigt 1945.
Totalt antal tillverkade var ca 15800 stycken. Kontraktet som US Army lade till Studebaker löd på 16000 st.Original drevs den av den berömda “Champion-motorn, en sidsexa på 75 hk. (fanns i personbilarna ända till 1960-tal)
men min är konverterad till Volvo B18, en vanlig konvertering i Sverige.
De flesta kom hit efter kriget genom skogsbolag o kraftbolag som såg ett användbart fordon i terräng.
Även svenska arme´n hade runt 250 stycken, då kallades den Bandvagn M/48.
Den fanns med eller utan flyttankar, min har haft tankar men dom kom bort långt innan den hamnade hos mej.
Jag köpte den 1985 och mest använt den som älgdragare, men vi har även kört en del virke med den också.01-01-2014 kl. 18:11 #16799Gösta HBV 307
DeltagareEn gammal bekant, trevligt. Man har ju hört lite förut om blötmyrsfärder och banbbrott. Skojig sak det det där.
01-01-2014 kl. 18:31 #16800Gösta HBV 307
DeltagareJaska,Fin hoj, kan du berätta lite om ditt fordon , vagnsort?, du kanske har gjort vagnen själv?
Var på midnattsolsträffen 1972 med mc + vagn vi var tre pers vi åkte på min BSA Lighting 1970, har den kvar ännu! Även det gröna träffmärket i tyg. Kommer väl ihåg hur er klubblokal såg ut. men oj det är ju över 40 år sedan, tänk vad tiden går
02-01-2014 kl. 20:05 #16806Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareGlömde

E har ju kvar sin älskade 1965 Opel Admiral
När pojkarna var små körde vi den som bruksbil
Fantastisk vinterbil sen jag trimmat termostaten
Stadig på vägen, även vintertid
Tyvärr inget digitalt foto och står inte fotovänligt till heller glare:
Ljusblå med blå inredning
02-01-2014 kl. 21:17 #16808Gösta HBV 307
DeltagareJa dom är lite jäsig dom där, Åkte själv i en som skoltaxi, Du vet, man tyckte att man åkte kungligt.”trimmade termostaten”,trodde i min enfald, att jag var ensam om sådana bedrifter. I mitt fall tog jag en lödkolv och värmde loss käglans spindel, så att det gick att vrida den till önskat läge.
02-01-2014 kl. 22:25 #16809*Jaska
DeltagareHej, Gösta.
Det är en BMW R100RT -78 med en RS motor, då den har tio hk mer och är bättre för detta ändamål.15″-hjul gör att man kommer helt rätt i motorvarv och slipper tappa ork när det lutar emot. Det sitter transistortändning och ett tyngre svänghjul på den liksom ett djupare oljetråg och saftigare fjädring samt styrdämpare från en bil. Den vill gärna utveckla självsvängning i vissa farter om styrdämparen är för klen.
Earlsgaffeln är byggd av en klurig gubbe i Östergötland.Elcentralen är utlokaliserad till vagnen. Den har dubbla batterier och strömväljare, så att man kan spela slut på ström i fritidsbatteriet på musik och ändå ha ström kvar i startbatteriet när man vill hem. Självklart konverterad till ett elsystem från en modern BMW-motorcykel med varningsblinkers och automatisk blinkersåtergång.
Vagnen är en Siwako och de tillverkades i Karlstad en gång i tiden. Numera finns gjutformarna hos en entusiast i Kungsängen. Den har fram och baksäte, rymmer fyra mindre samhällsmedborgare samt en liten mängd bagage. Jag lyfte ur baksätet och fick ett bagageutrymme värt namnet. Rymmer mer än min V50 nu…
Den ryms inte vare sig i eller under min buss, så den har hamnat lite i skymundan nu, stackaren.
Har däremot planer på att göra ett mc-bord bak på bussen för att kunna ta med två eller tre vanliga mc bakpå. Det är ett projekt för den kommande våren…Sidvagnen, den har jag haft sedan 1997, då min första föddes. Båda mina barn har kuskats runt mer än vad som anses hälsosamt bland majoriteten av Svea Rikes befolkning. Både vad gäller tillryggalagda mil som antalet mc-träffar och även andra äventyr som rallyn osv
Ursprungligen hade mc:n en vagn från Söderköping, tillverkad av en guru där. Den vagnen var ensitsig och tjänstgör idag tillsammans med en annan mc, även den en R100. När mitt andra barn kom till oss, behövdes en annan, större vagn, den som sitter på idag.
När jag får mer tid över, ska jag sätta dit ett bättre nav på sidvagnshjulet. Alla Smartbilar lever farligt, eftersom det är 15″ hjul i höger framnav på dem med hydraulisk färdbroms. Den modifieringen möjliggör styrning på sidvagnshjulet samtidigt som jag får en broms värd namnet även på sidvagnshjulet. Detta kommer att förbättra körbarheten högst avsevärt. Även Toe-in och spårning kommer att kunna kontrolleras bättre. Som det är idag, så håller man behörigt avstånd till framförvarande eftersom bromsprestandan nu är begränsad, för att uttrycka saken milt. En fullastad timmerbil har bättre bromsar än mitt ekipage, trots det laglig men…
Nya sexkolvs bromsok ligger på hyllan och väntar på att monteras på framhjulet, men har inte hunnit montera dem än. När de är monterade ritar man svarta streck i asfalten även med framhjulet…Det var några ord… Vet du någon som behöver eller vill ha en sådan, så är det lätt hänt att ägarpappren kommer upp på bordet eftersom hon förtjänar mer kärlek än vad jag kan ge henne just nu…
Må så gott…

Hör gärna av dig ifall det dyker upp fler funderingar.Hur långt från Gällivare bor du annars, ifall man skulle få för sig att vi behöver sammanstråla. Om inte annat, så för nöjes skull…
03-01-2014 kl. 13:47 #16812Gösta HBV 307
DeltagareHej Jaska! Ja då är vi märkesbröder, kul. Det står några Bumsar här.Veteraner förståss, har föresten inga nyare fordon än 30 år, kanske snudd på ljug, frun har nyare åk, men även dom börjar att bli bedagade, som jag vräker mig i ibland. Den på bild är en R69S 1965 Fd-polis Mc men motorn från en R90 5 vx 1974. Vagnen en EML Där finns också tillräckligt med ork även om jag inte kan mäta mig med ditt krutpaket.Det du nämde om utväxling stämmer bra,det är insatt en 15″ i aktern på denna också ,från en Volkswagen. Även den långa bromssträckan tycks vi dela. Adressen hittar du under information. Vi bor väl en dagsresa eller knappt 80 mil från varann
Var sak har sin tid, även om man försöker spjärna emot det vore nog inte mer än rätt att överlåta vissa saker,till de som kan slösa mera kärlek, men det är en styrka de också, och man kan ju inte vara bäst på allt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.