Hem › Forum › HBV Medlem › Presentation › Ann-Sofie & Ola HBV 27
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 5 månader sedan av
Ola HBV 27.
-
FörfattareInlägg
-
30-03-2005 kl. 22:36 #523
Ola HBV 27
DeltagareOch vilka är då vi?
Vi har haft vår första och hittills enda husbil, “Bilbo” sedan 1981. Han döptes i Norge någon gång i slutet på 80-talet. Namnet är hämtat ur Tolkiens bok “Bilbo”.
Bilbo är en gammal hobe som gärna ger sej ut på äventyr. Det tyckte vi var ett passande namn på våran husbil.Bilbo är en Mercedes L 608, 1970 års modell med ett påbyggt skåp i aluminium och grönmålad. Det har hittills blivit c:a 25 000 mil utan några större problem.
Våra tre söner har följt med tills dom varit i 16-17 års åldern.
För c:a 10 år sedan började jag få ideer om en ny husbil, något att bo i mer permanet med hög komfort för två personer.
Planen var ett Mercedes L 613 chassi och axlar men med en Volvo TD 41 motor. På detta chassi skulle det göras en front i glasfiber som skulle se ut som en Mercedes. Sedan skulle det byggas ett skåp i aluminium, c:a 8 meter långt och 2,3 meter bred.
Motor, fram- och bakaxel köptes. Chassi var på gång. Nästa problem var skåpet, hur skulle jag fixa det. Rune Ottosen, HBV 4, hade ett projektämne stående i en grusgrop i Norge. Det var en DAF TB 160 med en VBK-kaross. Vi åkte dit en helg för att titta. Jag såg genast möjligheterna. I och för sej är bredden 15 cm mer än planerat och längden 1,5 meter för mycket. Bredden var inget att göra åt, men längden, den går alltid att kort av.
Rune ordnade transport till Tommys ställe i Skattkärr. Där var det tänkt att montera av karossen, korta av den för att sedan transportera den hem till Vargön.
Efter att ha frilagt större delen av chassit för att komma åt infästningarna började Tommy att så nya frön i mitt huvud. Är det inte synd att inte använda chassit som det är, mycket mindre jobb var ett av huvudargumenten. Fröet var sått, det grodde och slog rot. Nu står bussen i Vargön. Jag måste byta ut några rostskadade balkbitar över bakaxeln.
Komfortmässigt är luftfjädring att föredra enligt många, så det är en ombyggnad som är på gång. Fjädringen kommer från Volvo B10M.
Eftersom motorn var trasig så saknas en sådan för tillfället. Vad det blir får framtiden utvisa, det finns mycket att göra innan det behöver avgöras.
Planlösningen är inte helt bestämd ännu, men sovrummet blir längst bak. Det blir inte ståhöjd för under sovrummet skall vi ha ett förvaringsutrymme där det skall finnas plats för cyklar och eventuellt en skoter eller motorcykel. Alla gamla sidofönster skall läggas igen, nya tas upp där dom behövs.
Tidsplan? I tid tills vi blir arbetsbefriade, gärna tidigare. Först att bli arbetsbefriad är Ann-Sofie, hon blir det om 9 år, om inget annat inträffar. Jag, tre år senare, men hoppas kunna sluta jobba när Ann-Sofie gör det.
Längre har vi inte kommit. Vi är också nyfikna på hur det kommer att sluta.
31-03-2005 kl. 06:01 #4175Charsten HBV 21
DeltagareHejohå………..ja eftersom jag blir arbetsbefriad samtidigt som Ann-Sofie så kan jag ju komma och titta på när du gör det sista på Dafen och heje på lite!
Ha det gott vi ses snart!
31-03-2005 kl. 07:08 #4176Reidar HBV 40
DeltagareHei Ola og “Bilbo”! Så det blir en ny sesong i grønn MB
.Da jeg har sett Daf’en hos Rune for en tid tilbake(år),så vet jeg at den kommer ikke i trafikk uten litt arbeide først.Så du fikk til luftfjæringen som på vår buss.Du var vel den eneste som” jobba” i Eksherad <!–emo&
–>
Vi sees når det blir sommer. 01-04-2005 kl. 08:37 #4216Peo HBV 2
DeltagareJa du Ola jag hoppas det går bra med bygget. är det frontmonterad motor på DAF:en? Det kanske skulle gå att ta hela paketet från en bakmonterad buss och hänga dit när du ändå är på G!
Du verkar ju inte bang för att jobba i alla fall
Vi syns på årsmötet! Hejs. 01-04-2005 kl. 12:12 #4223Ola HBV 27
DeltagareNej du Peo, i bak blir det “garage”. Motorn blir i fram. Jobb har jag ändå.
Det ska bli kul att tfäffa alla på årsmötet. Om vädret fortsätter så här kan dom modiga bada i Skattkärrsviken, eller vad den nu kan heta.
Väl mött.Ola
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.