Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Äntligen med buss
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Håkan HBV 179.
-
FörfattareInlägg
-
04-02-2008 kl. 00:35 #1562
Tom HBV168
DeltagareNu i helgen köpte vi äntligen en buss!
Min första postning här i forumet…
Vi har sedan flera år haft husvagnar o kuskat runt med. De senaste åren har vi dock fricampat en del och vår förhoppning är nu att det skall bli ännu mer av den varan. Tror det kommer att kännas mycket bekvämare med fricamping i buss än i husvagn!
Ungarna börjar tycka att det är tråkigt med husvagn och tänk så mycket mer prylar man kan ha med sig i en stor buss
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Jaha, och vad har vi nu hittat för buss?
Jo, en Scania F 112 (VanHool) av 1981 års modell (uttagen -82 som om det skulle spela nån roll
” border=”0″ alt=”smile.gif” />).
Bussen är byggd som orkesterbuss och har i alla år (så vitt jag blivit varse) rullat omkring som just orkesterbuss.
Bussen är 12 meter lång och 2.50 m bred, tjänstevikten är 11460kg, sänkt totalvikt 14200kg.
Bussen är inredd med 5 sängar, 5 snurr-skinnfåtöljer, pentry o en massa förvaringsutrymmen. Längst bak finns lastutrymme på 11kbm med lastramp.Planerna för bussen då? Jo, cirka en miljon tankar flyger genom huvudet och många frågor kommer ni säkert att se här i forumet
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Först och främst skall vi slänga ut ett par av de bekväma fåtöljerna till förmån för soffa och bord.
Sedan skall jag kolla hur mycket skatten kan tänkas bli om jag reggar om den från LB till PB klass II. Blir det för stor skillnad så tar jag hellre C-kort.
Om jag skall regga om den till PB klass II så kommer vi att sänka taket i lastutrymmet och bygga dubbelsäng där ovanpå (det kanske vi gör i vilket fall som helst!
Toalett saknas, men det finns två garderober där jag skulle kunna tänka mig att bygga toa + dusch.
Funderar såklart på varmvattenberedare, tryckvattenpump och vattentankar i samband med detta.Längre fram är jag även sugen på att göra köket större. Väntar nog tills jag byggt dubbelsängen så att vi utan vidare kan plocka bort en sängplats till förmån för köket.
Nåväl, som sagt återkommer jag säkert med tusen frågor senare, och så fort vi ger oss ut med bussen skulle jag gärna vilja bli “fullvärdig medlem” i Husbussens vänner.
Ha det gott!
MVH / Tom
04-02-2008 kl. 21:22 #9750Tom HBV168
DeltagareEftersom ingen annan babblar här för närvarande så svarar jag på mitt eget inlägg
” border=”0″ alt=”smile.gif” />
Kollade med Vägverket upp hur mycket skatten skulle bli om jag reggar om från LB till PB klass 2 – svaret förvånar mig: I mitt fall rör det sig om halva summan om jag reggar om den till PB klass 2, från 6760:- till 3471:- (samma skatt oavsett vikt från 3001kg och uppåt tydligen?)
Så nu blir det väl till att börja sänka taket i lastutrymmet och slänga in en spis och ett tillfälligt bord (t.ex. från min husvagn).
Får verkligen bordet stå som det gör i en husvagn helt utan att sätta fast det?
Behöver man ha kylskåp, eller det kanske räcker med en tillfällig elektrisk kylbox? Kylskåpet saknas nämligen för närvarande – men jag vill ändå ha ett större när jag bygger om köksdelen.Ha det!
05-02-2008 kl. 00:17 #9751Håkan HBV 179
Deltagare
va jag har förståt om man reggat til pb2 så måste saker sitta fast o bordet runt stolar man åker i måste gå o ta bort, men ja e inte säker verkar som de beror på gubben på bes när man e där
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
en annan sak min buss e reggad som pb2 med 5pasagerare
inga bälten i men han på bes sa om ja bes måste bälten finnas från års1970 o pb e ju en personbil men gör inget ja vill vi ska sitta fast, vem vill slå i rutan i 90knyck
mvh håkan
05-02-2008 kl. 07:51 #9753Tom HBV168
DeltagareVerkar vara lite luddiga regler eftersom de bedömer så olika?! Någon som har länkar eller dokument till de regler som faktiskt gäller så man kan trycka upp dem i nyllet på besiktningsgubben om det skulle vara problem?
Min LB-registrerade buss har inga bälten på passagerarplatserna men är ändå godkänd för 5 passagerare i dagsläget.
Funderar på att tillfälligt fixa en eller ett par sittplatser till när jag byggt dubbelsäng ovanför lastutrymmet, då borde den ju godkännas för 7 passagerare eftersom det finns både sitt- och liggplats för 7 pers.Vill även passa på att rätta mitt förra inlägg: Skatten på tung PB är max 3.461:-, alltså en hel tia mindre än jag sa tidigare
” border=”0″ alt=”smile.gif” />MVH / Tom
06-02-2008 kl. 17:49 #9760Tom HBV168
DeltagareBerättade på jobbet att jag köpt en 12 meter lång buss – jag stod för dagens underhållning och de sa att jag är galen. Någon annan som råkat ut för det?
” border=”0″ alt=”smile.gif” />
Den enda som hittills har sagt något annat är min far (lika galen han förmodligen) och min syster – hon sa bara “COOLT”
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Nu är jag av den sorten som gillar att göra det jag känner för, och hela familjen tycker att det skall bli jätteskoj att brumma ut med buss i stället för att kånka runt med husvagn. Ena sonen (17 år) ringde mig på jobbet i går o sa att vi MÅSTE ta hem bussen, han har miljoner planer för den (han tror väl att jag skall betala alla tokigheter han kan tänkas hitta på
” border=”0″ alt=”smile.gif” />)Ha det gott bussvänner!
/Tom
06-02-2008 kl. 21:03 #9761Mats HBV 158
DeltagareHej, Regade precis om en Neoplan 116 Cityliner till pb 2 Tjänstevikt 13620kg totalt 15820 skatten blev 5018:- år
Hälsn
Mats06-02-2008 kl. 21:40 #9762Tom HBV168
DeltagareTackar för informationen! Nu vet vi att tjejen/kvinnan/tanten jag snackade med på VV var ute och cyklade – tydligen kollegorna hon rådfrågade oxå!
Nåja, det blir både billigare och smidigare att regga om i vart fall – dessutom slipper jag då ta C eller D-kort vilket jag alltså i dagsläget saknar (det är långt kvar till sommaren
” border=”0″ alt=”smile.gif” />)Jag älskar det här forumet – här finns så mycket fakta och kunskap att man baxnar….
08-02-2008 kl. 19:42 #9765*Niklas
DeltagareTja Tom.På vägverkets hemsida finns alla regler om vad det innebär att bygga om till pb-2.Det viktigaste(som jag fick erfara)var att däcken ska vara godkända för 110km/h…Det vill säga att du måste ha en hastighetskod på däcken.Minst ett K sen om det är L,M,N ..K är nämligen 110km/h L 120km/h osv.Nicke
10-02-2008 kl. 21:32 #9795Tom HBV168
DeltagareSamtliga däck är M-klassade på vår buss, så det skall inte vara något problem. Har blivit varse en hel del regler, bl.a. här genom forumet. Hade dock varit bra om du (någon) ville länka till lite mer information kring omreg till PB2. Om inte annat så kan det ju vara bra att ha med sig vid regbesiktningen om det blir oklarheter.
11-02-2008 kl. 14:31 #9797Håkan HBV 179
Deltagarehttp://web.telia.com/~u66015578/nybyggabuss.htm
här står lite men vet ej om allt gäller klass2
mvh håkan…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.