Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Är det nån som har nån semester kvar!
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
Tom HBV168.
-
FörfattareInlägg
-
08-08-2010 kl. 17:58 #2314
Lasse&Anna HBV160
DeltagareHej
Just nu befinner vi oss nere på Öland,vid brofästet, har varit här på Öland i en vecka hälften regn hälften sol känns det som.Just nu regn,men vad gör det nu när man har en buss att mysa med tända ljus,svalt och skönt är det åxo.Vi har bara sett 3st Bussar på vägen,och uppställda, men det finns ju många fler ellerhur??
var är alla?? är semestern slut för dem flesta? vi har 3st veckor till vi tänker åka på.Vi håller oss till kusten,så kanske man får se lite av solen.Vi skriver snart igen när vi nått nytt mål,kanske vi syns någonstans.I morgon ska vi laga ett litet läkage av disel, förmodligen membranet till diselpumpen som läcker, för det läcker ganska mycket ur skvaller röret på pumpen.Sedan missa vi att stänga ett litet husvagnsfönster på bussen, som flög bort i farten.Fönstret är kanske 20x30cm ,kollade på en husvagnsfirma i kalmar på nätet ,dem skulle ha mellan 2-3 tusen spänn,men det låter lite otroligt mycket för sån´t litet fönster.Vi ska iallafall mecka,och shoppa delar i morgon iallafall.Kul att man alltid lär sig ngt nytt med att ha buss iallfall.
Vi Kanske Syns Snart
Ha det gott

Mvh Lasse
09-08-2010 kl. 08:11 #13334Torgny J HBV 66
DeltagareEt hett tips Åk till killhult countryfestival där är toppen
09-08-2010 kl. 17:28 #13335Lasse&Anna HBV160
DeltagareHållå!!
Idag fixades läckaget,det var returen tillbaka till tanken,så nu har bussen blivit mer miljövänlig,och lite billigare att köra.
Vi åkte idag till kackelstugan på öland,men kom 2timmar för tidigt innan dem öppnade,så vi drog vidare till Sandviks kvarn,åt en tallrik med Lufsa,Kropppkakor,rökt lax,Helt ok tycker jag.
Vidare drog vi ner till hamnen i Sandvik.Där har dem dusch,toalett,soptömmning,hamncafe,resturang,keramikbod,elplats, mkt bra plats för våra stora bussar med solnedgång för bara 120-140kr beroende på om du vill ha el eller inte.Bra allternativ till Campingplats tycker jag.På Öland finns det ca:13st båthamnar du kan stå med bussen på för bara 120kr/dygn, från norr till söder.
Jag kan verkligen rekomendera platsen i Sandviks Hamn.
Jag är lite sugen på fisk,så vi får se var vi hamnar i morgon då?
Ha det gott
Mvh /Lasse
09-08-2010 kl. 17:51 #13336Tom HBV168
DeltagareSkönt när det fungerar, mindre skönt när det inte gör det – men man brukar bli en erfarenhet rikare i alla fall.
Semesterdagar har jag undansparade ett helt gäng, men de får jag spara vidare på till ett annat tillfälle – idag var det dags att visa sig på jobbet. Fullspäckad dag, den gick fort i alla fall!
Jag hoppas på att komma ut lite mer med bussen nu i sensommar/höst.09-08-2010 kl. 18:10 #13337RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareEtt tips till Lasse & Anna: Kör kustvägen norrut förbi Gillberga och vidare, den ser ut som f-n just vid Gillberga men blir snart bättre. Den är värd en tur!
Trollskogen vid Grankullavik/norra udden är åxå värd ett besök!
09-08-2010 kl. 18:23 #13338Tom HBV168
DeltagareFörra året stannade vi en natt på Ölands norra udde, fungerade kanon och det var en del andra husbilar på parkeringen på natten. Vi backade in bredvid ett litet rött uthus, kanske tur det eftersom det kom rätt mycket bilar på morgonen/förmiddagen på själva parkeringen – så speciellt morgonpigg är man ju inte
” border=”0″ alt=”smile.gif” />I år stannade vi bl.a. till vid Grönhögens hamn som för första året börjat tillåta ställplats för husbilar i (eller ja, rättare sagt vid) hamnen. Där stod ca 6-7 husbilar och så blev vi tre bussar (HBV 158, 168 och 215). Med ström kostade det 120:-. Mysigt ställe, men som vanligt ganska blåsigt läge vid vattnet (beroende på vilket håll vinden ligger på ifrån såklart).
10-08-2010 kl. 19:26 #13342Lasse&Anna HBV160
DeltagareHallå på er igen!!
Idag var vi upp till byxelkrok,och runt där om kring,tog en sväng till Böda hamn, men där tog dem tydligen inte emot betalkort(hade inga kontater
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> ) så vi drog vidare ner till hamnen i Borgholm,vi var väl där vi 14:00 tiden sedan rulla husbilarna in.Nu står vi här inbakade med runt 30st husbilar.Så man måste vara ute i god tid om man vill ha plats här.Vi är väl på väg neråt eller av ön,vi har aldrig varit på södra Öland efter Mörbylånga
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> Men vi får se vart det rullar i morgonTackar för Tipsen!!
Mvh Lasse
10-08-2010 kl. 19:37 #13343Tom HBV168
DeltagareGrönhögens ham ligger nästan längst i söder på Öland: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&…pt%3E%3C/pts%3E
Ice Nära, ett cafe, pizzarestaurang och lite andra små butiker är det gångavstånd till.
Det var gott om plats när vi var där mitt i högsäsong.Vid ställplatsen i Borgholm bör man dyka upp mellan 10 och 14 för att få plats – sen blir där oftast späckat.
Är ni sugna på att ta in på en camping så rekommenderar jag starkt Eriksöre camping ca 3 km söder om brofästet. Kanontrevlig camping med mycket hundaktiviteter (om man nu har hund). En del bra platser perfekta för stora fordon som oss och i “Blå parken” som de kallar det är det inte alls så uppradat med platser som det brukar vara på camping. Vår absoluta favvocamping på Öland
” border=”0″ alt=”smile.gif” />11-08-2010 kl. 20:29 #13346Lasse&Anna HBV160
Deltagare
Hej alla Bussvänner!!Idag kom vi till Grönhögens hamn på Öland(Tack för tipset Tom) helt perfekt plats att stå på för bara fjuttiga 120kr, kasta sopor,fylla på vatten duscha osv.¨
Står med bussen bara ett par meter från havet med havsusikt från förarplatsen.Satt i solen flera timmar med härlig fläkt bara några meter från havet.
Provade även sockerkakan från cafe´t helt ok till kaffet.
Ganska lungt här, fast som Tom säger så måste man vara ute i god tid på ställplatserna.Nu i augusti känns det som att man måste vara på plats mellan kl:12:00-14:00 för att få en bra plats.
Det är en sån bra plats så jag vet inte om jag vill åka vidare i morgon.Vi har ju en liten St:bernad med oss,så vem vet det kanske blir Eriksöre ,men jag har försökt att kasta pinnar,men hon bryr sig inte ens om att titta.Hon är väldigt lat av sig.
Vi får se vad det blir sen!Vi höres
Mvh Lasse
12-08-2010 kl. 11:51 #13348Tom HBV168
DeltagareJa, visst är det en fin plats med alla bekvämligheter om man känner för att nyttja dem. Läget är perfekt, kanske inte om det blåser storm västerifrån då det kan bli lite “dragigt” – men det är ju likadant överallt utmed kusten. En stekhet dag är man ju tacksam att ligga vid havet i alla fall.
Eriksöre rekommenderas av flera anledningar – jag har i och för sig inte testat varenda camping på Öland, men åtminstone 5. För min egen del är det kanske mest känslan av att faktiskt ha varit på Öland när vi väl varit på Eriksöre. Eftersom vi besökt dem varje år åtminstone det senaste decenniet (om det ens räcker om jag räknar efter) så har det liksom blivit en milstolpe – antar att andra har liknande milstolpar för “sina återkommande resmål”.
Hundaktiviteterna är ren bonus, man måste såklart inte ha hund för att komma in på Eriksöre… Aktiviteterna är väldigt varierande med allt från agility till nosaktivering.
Vår hund (en Rottweilertik på 7 år) är flegmatisk och är knappt intresserad av agility, däremot tycker hon det är kul med aktiviteter där näsan behövs. Hon är duktig på sök och spår. Lat är hon, det finns väl ingen som hört talas om en bortsprungen Rottweiler som sprungit mer än en km, men när man blandar in lite köttbullar eller liknande i aktiviteterna så blir det bättre fart
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Hoppas ni har en trevlig semester – själv sitter jag på jobbet och längtar mest ut med bussen igen!
P.S. Glöm inte skicka upp lite sköna bilder.
Jag föregår med gott exempel och skickar några bilder från Eriksöre:[attachmentid=1287]
Hela campingkitet ute
” border=”0″ alt=”smile.gif” />[attachmentid=1288]
Campingen sedd från bryggan. Hundbad till vänster o människobad till höger.[attachmentid=1289]
En skön solnedgång förevigad från campingrestaurangen.[attachmentid=1290]
De släpper tydligen in mer husdjur än hundar
” border=”0″ alt=”smile.gif” />[attachmentid=1291]
Till sist en bild från troligen sveriges bästa hundbad vid campingen i Bromölla (vad dock där nån timme bara utan buss) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.