Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Argsint schäfer
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 4 månader sedan av
Svea HBV77.
-
FörfattareInlägg
-
08-04-2006 kl. 22:25 #967
MarieHBV91
Deltagare
Jo min käre make skrev att vår lilla rara hund är argsint mot andra hundar. Men så är inte fallet,visst han trivs inte ihop med andra hanar,Och han låter som om han vore bindgalen när han ser andra hundar. O det låter inte trevligt,men de tikar han har fått nosa på o kolla upp ,har det gått alldeles utmärkt med
Han kan faktiskt inte hjälpa att han är sån. Har försökt med mkt, frågat på brukshundsklubben ,men tycker inte att jag fått så många vettiga förslag. O de har inte hjälpt. Men han är världens raraste vovve ,o jag älskar honom
. Men i regel har andra ont av att han skäller ut deras små raringar,o så är det ju schäfer, gud hjälpe!! Men han har varken ätit upp katterna eller barna ,än! Sen lär han vara släkt med Aristos Muck, vilken tydligen var en tuffing. Är det nån som har tips, vad man kan göra eller nån som har ett “skällhalsband” att hyra ut, så hör gärna av er !
Kramiz 09-04-2006 kl. 08:06 #6833Ewa HBV11
DeltagareSkällhalsband? Du menar väl inte ett sånt som ger hunden en stöt?
Det kanske finns mildare varianter som sprutar nån hemskt doft eller så, känner inte till marknaden.
Jag tror inte på sånt. Skulle nog kontakta en hundpsykolog istället.
Har ni sett den här Barbro Börjesson, som brukar vara med i Hundskolan på TV. Vilka underverk hon kan åstadkomma bara på några timmar. Hon har också skrivit en del böcker som ska vara bra.
Har för mig att hon hade ett liknande fall med en Schäfer som betedde sig som er hane. Jag tror inte det är helt ovanligt bland hanhundar och det går nog att träna bort i de flesta fall.
Har en kompis som har en Husky som är hur go o trevlig som helt på alla sätt o vis. Men kommer det en annan hanhund så vill han dööööda. Han är 11 år och inget har hjälpt tyvärr. Men han är nog ett specialfall.09-04-2006 kl. 10:00 #6834Charsten HBV 21
DeltagareHej Marie!
Vi vet precis hur ni har det, vi hade en Rottistik som va dominant, hon sket fullständigt i om det var en tik eller en hanne hon träffade, var dom lika stor som henne eller större skulle hon ta dom.
Mot små hundar gjorde hon inget dom fick tugga och göra vad dom ville utan att hon brydde sig och samma sak mot människor, du kunde hoppa in i min bil första gången hon såg dig och bara vara glad att hon fick åka med.
Vi provade allt med henne men tyvärr inget hjälpte, nu var hon ett extremfall och det betyder inte att er hund inte går att rätta till, jag har en sida som ni kan gå in på och fråga vad ni kan göra, där finns det många hundägare som kanske har tips.http://vovve.net/Rastplatsen/start.asp
Lycka till!
09-04-2006 kl. 19:39 #6847intendit
MedlemSvårt det där….
Men halsbanden är ju trots allt bara ett sätt att “bota symptomen” så att säga…
Är för min del inte imponerad av sådant då orsakerna till beteendet fortfarande finns kvar.
Om nu halsbandet har någon verkan överhuvudtaget…Just skällandet är ju så förbaskat instinktivt och “automatiskt” att många ger upp i sina försök att få tyst på voffen…
Sedan är det ju jättesvårt att komma med tips så här utan att känna varken er eller hunden.
Det absolut viktigaste är att gå till botten med vad som rör sig i skallen på hunden när han sätter igång !!!
Först därefter kan man börja klura på åtgärder.Men så här allmänt, att få tyst på voffen genom att själv gorma och skrika är ju som alla hundägare säkerligen upptäckt helt hopplöst.
Skällandet blir ju ofta bara värre när husse och matte också börjar “skälla”
Ändå så ser och hör man ju massor av exempel på det, och det rycks i kopplet och härjas värst värre…och hunden blir bara mer och mer upphetsad och skäller bara mer och mer intensivt…
Att låtsas som det regnar och ge voffen minimalt med uppmärksamhet är bättre !
Sedan kan man faktiskt så att säga gå bakvägen för att komma till rätta med oväsendet.
Lär hunden att skälla på kommando !
Har man väl fått den att fatta den biten så är det garanterat lättare att få den att hålla tyst också <!–emo&
–>
Men som alltid så tar det tid och det vill verkligen till att alla som har med hunden att göra vet vad som gäller o s v.Lycka till
10-04-2006 kl. 09:12 #6850Ewa HBV11
DeltagareSåg en trailer igår på Tv om ett nytt hundprogram som börjar 12 april.
“Hundkoll”. Tittarna får tips av hundtränaren Jeppe Stridh om hur man får bångstyriga jyckar att agera som man vill.Jag minns ett av Barbros tips som hon använde i flera olika fall.
Kom inte ihåg om det var just i samband med den skällande hunden.
Men hon hade en ihopknuten plastpåse med några tomma läskburkar i.
När hunden gjorde dumheter fick den en “dask” av denna påse.
Det gjorde inte ont, men den tappade uppmärksamheten för sitt “mål” (tex den andra hunden).
Den metoden var bla effektiv om hunden brukade dra iväg. När påsen kastades på hunden så stannade den ju såklart för att se vad som hände.10-04-2006 kl. 18:24 #6856MarieHBV91
DeltagareTack så mycket för alla tips!!! O nej ,jag menar ett halsband som sprutar en stråle med nån doft, inget elhalsband,usch nej. Är väldigt negativ till våld mot djur. En dask eller knuff vid rätt tillfälle, för att avleda är ok. Men det är nog sant att det mesta ligger i hundens psyke. Men det är väldigt svårt att få nån att träna med oss,de allra flesta är rädda att det ska hända deras hund något, o det kompetenta folket har för mkt att göra eller är för dyra att anlita. Jag gillar han Anders Hallberg (tror jag han heter). Men han är svår att få tag på. Jag brukar ha Boss på ett litet men suveränt pensionat, han som har det är superduktig, han brukar säga att man får den hund man förtjänar! O det är nog sant. Fast var sjutton gjorde jag fel??? Om min lilla vovve nån gång skulle vara med ,när o om vi träffas, så hoppas jag att ni har lite över seende med oss, o är det nån som har ont av honom så hoppas jag ni säger till mej o inte pratar “skit” om oss. Jag gillar ärlighet o uppriktighet, tar gärna kritik om den är juste sagd. Tar gärna emot hjälp,om jag anser den ok. Nog tjatat om det! Ha en bra kväll o en GLAD O TREVLIG PÅSK!!!!! Kram på er alla buss stollar
16-04-2006 kl. 05:39 #6923Torgny J HBV 66
DeltagareHej Marie.
Om du tar vovven med till Skattkärr kan vi köra honom i min tvättmaskin sen blir han nog tyst.Há Dé Gôtt
Torgny17-04-2006 kl. 17:12 #6924*Tommi
DeltagareTa med pappiljotter så får han ett varv i tumlaren också. <!–emo&
–>
17-04-2006 kl. 19:12 #6926intendit
Medlem
Hör nu här gossar små, om ni inte är snälla ska jag se till så ni får åka blinkbil till plåsterhuset,vänta bara!Man ska vara snäll ,annars får man inga kompisar. Boss blev jättedeppig när han fick reda på att ni mobbar honom
Så nu vet jag inte, Kent får nog åka dit ensam, måste nog vara hemma o trösta vovven. Bye Bye 17-04-2006 kl. 21:59 #6927husbussens
DeltagareNu måste jag blanda mig i denna diskusion.
Vi har själva haft en Golden Retriever som var en problemhund, inte så att hon skällde och gjorde väsen av sig. Men hon högg om man gick till henne och hon inte var med på noterna. (Det gällde även hundar). Detta var ett stort bekymmer. Hon var den goaste tänkbara Golden som man kan tänka sig, men bara på hennes villkor. Det största bekymret var att ingen trodde på oss när vi sa att hon inte var säker. Och visst kan man förstå att det lät konstigt när hon stog där och vifta på svansen och tjöt med en vante i munnen och ville hälsa. Hon och jag hade många dispyter för kampen stog mellan henne och mej vem som skulle bestämma i flocken. Hon fick mig faktiskt till infektionskliniken en gång efter en diskution vi hade. Men jag tror nog att den gången var vi nog skyldiga båda två.
Jag resonerar som så att skaffar man sig en hund eller vän så kan man bara inte dumpa den om det inte passar. Man får ta tillvara både det onda och goda, man är väl inte själv perfekt. (man skulle ju fråga hunden om det gick) hur kul tycker hon det är att ligga och flukta på lukten från en nygrillad oxfile och inte få smaka, och där sitter husse och matte med kompisar och har roligt.
Tyvärr så finns inte våran Kickan mera. Hon lämnade oss 2004, jag saknar henne i stort sett varje dag. Hon blev 13 år.
Det jag vill säga med detta är:
Ta med hunden till Skattkärr. Ni är ju en familj.
Och dom som tänker stoppa den i tvättmaskin eller torktumlare, tror jag inte menar vad dom skriver.Tommy HBV 1
18-04-2006 kl. 08:31 #6928Svea HBV77
DeltagareNu känner jag att även jag måste blanda mig i denna diskussion.
Att ha en hund som inte riktigt går ihop med mycket människor och andra djur är väldigt ledsamt men man tycker inte mindre om dem för det, och ofta så fungerar dessa djur alldeles utmärkt i sin egen flock.
Är man bara medveten om bristerna så brukar det inte vara något problem.
Värre är det med hussar och mattar som låter sina älsklingar sitta fastbundna, skällandes timme efter timme och väcker alla runt omkring. Att hunden skäller är en nedärvd instinkt, men man behöver inte sätta hunden i den situationen.
Vår älskade gamla hund har nog inte så lång tid kvar nu, hon har fått epelepsi. Så nu kan vi inte längre lämna henne ensam den allra minsta stund. Jobbigt, men vad gör man inte. Hon är en del av familjen.
Så jag tycker att var o en sköter sig själva och inte kommer med en massa dumma råd.//Sussie
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.