Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Besikta vart annat år?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    fredrik hbv 201
    Deltagare

Hej har en buss som blir veteranare
    Nu 2015.En pb2 reggad stämmer det att
    Den bara ska besiktas vart annat år? :?” border=”0″ alt=”haee.gif” /> MVh Fredrik

Nix, det är besiktning varje år när det är tunga fordon (över 3,5 ton tror jag ärgränsen).
    Från början när PB 2-registreringen kom var det besiktning vart annat år men det ändrade dom snabbt….
    Å andra sidan kan det vara rätt bra att få en koll på sånt man missar själv en gång om året (hade själv missat en dålig bromsslang häromåret), det är ju faktiskt en fråga om min egen och andras säkerhet.

Svea HBV77
    Deltagare

Richard har helt rätt. Det togs snabbt bort för tyngre fordon så man besiktigar varje år.

//Sussie

husbussens
    Deltagare

Som sagt det stämmer.
    För min del så fick jag två år först sen fick jag ett papper om att det nu gällde varje år.

Men det lustiga i kråksången är att alla har inte fått detta ändrat utan ligger helt kvar med två års intervall enligt Transportstyrelsen. Och dom ringer ju inte och talar om att det är fel.

Å andra sidan så tycker jag som Rickard att det är bra med en koll varje år. Var och besiktade våran Trofast nu i fredags och nu så går han i till November 2015. Ganska skönt att bussen är i drift redan när första vårsolen tittar fram.

Samt ett litet tips. Det är alltid bättre att besikta ett fordon som varit eller är i drift än en som legat i ide och dvala under vintern.

Tommy HBV 1

Jep, och med lite funderation och planering så kan man flytta sin period för PB2 eftersom det är rullande 12 månader mellan besiktningstillfällena.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.