Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Bildgåtor

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 176 totalt)
  • Författare
    Tom HBV168
    Deltagare

Med sådana ledtrådar borde snart korrekt svar dyka upp? Estonia som gick mellan Stockholm och den härna staden sjönk ju 1994.
    Såååå – vem vill komma med det rätta svaret och bidra med nya bilder?

Börje HBV216
    Deltagare

Nää, det var nog för svårt…
    Jag svara själv Tallinn och provar en ny bild , men först…

…lite kuriosa. Jag har mina rötter i Estland, mina föräldrar och min bror flydde 1944 till Sverige där jag senare föddes på Södra BB i Stockholm. Familjen lämnade gården för att bygga upp en ny tillvaro Sverige, och det var faktiskt förhållandevis lätt eftersom vi redan talade svenska och kom från ”Svenskbygderna” i Estland. Precis som i Finland där det finns områden med svensktalande.

Min bror och jag fick tillbaka gården och marken när muren föll och Sovjet-makten lämnade Estland. Själva gårdsbyggnaderna tillsammans med 2 ha mark skänkte vi till den ryska familjen som flyttat in på gården när mina föräldrar och min bror lämnade 1944.
    Dom kan då ha några kossor, odla lite potatis och rotfrukter mm och ha ett hyfsat liv.
    Resten av marken som vi har kvar är idag mest försummad skog och en mindre del åker som har brukats och förvaltats av andra.

Men en del ligger direkt vid stranden som ses på bifogade bilder. Stranden och gården ligger uppe i Estlands nordvästra hörn, så nära Stockholm man kan komma utan att gå i båten…
    [attachmentid=1468][attachmentid=1469][attachmentid=1470]

På bilden följer vi ett spår som vi är osäkra på vad det är. Förmodligen Lo eller Björn tror vi.
    Lo har väl 4 tår och björn 5 tår?
    Kanske finns det någon på vårt forum som tolka spåren. Stora tassavtryck var det i alla fall! Det var min fru som såg spåren först när hon en tidig morgon gick ensam på en strandpromenad medan jag slickade mina sår från en sen kväll…
    Hon gick inte på fler ensamma morgonpromenader efter den här upptäckten… :chock

På bilden är det min bror och hans fru till höger och min son längst till vänster vid
    sidan av mig själv.

Min närmaste granne på stranden är en Camping & Stugby som heter Roosta Camping.
    http://www.roosta.ee Hemsidan är på svenska och stora delar av personalen pratar svenska!
    Jag kan rekommendera grannen om ni har vägarna åt det här hållet och behöver logi, vi
    använder stugorna när vi är på besök. Det finns ett antal ställplatser med eluttag också.

Inte så långt härifrån ligger kurorterna Haapsalu (eller Hapsal, som den svensktalande befolkningen kallar det) och Pärnu som är välkänd kurort med ett enormt Spa-utbud.

Estland erbjuder också god jakt på Björn, Lo, Varg, Räv, Vildsvin. Självklart Älg, men även Mårdhund.

Tanken är att jag till att börja med skulle byggt ett trädäck i hästskoform vid stranden i skogsbrynet där jag kan docka bussen och koppla till el och vatten. Detta i avvaktan på att jag skall besluta VAD och OM jag ska bygga något riktigt. Den här ställplatsen (när den blir klar…) är det ju bara bra om någon utnyttjar när jag inte är där själv! Någon liten friggebod blir det säkert också…

Man har gärna förutfattade meningar om hur det ser ut i Estland men det finns faktiskt
    stora delar som är fantastiskt fint, som här med långa sandstränder mil efter mil…
    Tallinn är också en trivsam sommarstad liknande Visby.
    Men ärligt talat finns det också områden som ser fördjävliga ut. Bland annat runt den gamla
    Sovjetiska marinbasen i Paldiski. Det bor flera hundratusen ryssar kvar i landet som lever i
    isolerade grupper, de vägrar lära sig Estniska och tror fortfarande att Putin skall komma och rädda dom. Dom har en svår situation eftersom dom inte är välkomna hem till Ryssland och inte välkomna att stanna i Estland. Knepigt…

Om man inte vill ställa bussen på en direktfärja till Tallinn kan man ta färjan i Grisslehamn över till Åland , det tar knappt 2 timmar. Sen kör man över Åland och via vägfärjor till Finska fastlandet. Sen kör du bussen några mil till Helsingfors för att där ta en Katamaran-bilfärja över till Tallinn, det tar en timme och 30 minuter. Varför ska man krångla så här? Jo, om man
    har hund som vi och inte vill stänga in kompisen i 15-16 timmar…
    En fördel är att det mesta är billigt fortfarande i Estland.

Oj, det här blev långt – nu har jag puffat nog för Estland!

”Invandraren” Börje

Då försöker vi med den här då…
    [attachmentid=1472]

Den här är minst lika känd som Marstrands fästning eller Älvsborgs fästning…

Börje :vink

Estland ska vi se “nångång”. Har släkt som flyttat till Rakvere.

Kan det vara Waxholm?

Börje HBV216
    Deltagare

Inte så dumt gissat, Waxholms Kastell har sina likheter
    med “mitt objekt”. Liksom Oskar Fredriks Borg vid Oxdjupet
    intill Waxholm…

Men det är fel.

Richard!

Rakvere som väl ligger i Nordöstra delen av Estland, längre in i
    finska viken har jag aldrig besökt, men är säkert jättefint.

Jag har ju haft mina intressen mer åt det nordvästra hållet…

Okay, seglar (lr är jag ute och cyklar?) väl vidare då….
    Dalarö skans. :wacko:

Börje HBV216
    Deltagare

Jaaaa! :drink1

Cyklar eller seglar – men helt rätt har du! :party3

Dalarö Skans och Dalarö kvarn är tillsammans med Utö Kvarn
    några av Stockholms Södra skärgårds viktigaste landmärken för framför allt
    nyblivna båtägare…

Din tur!

OK, här kommer alla ledtrådar på en gång: Naturreservat, brant, grotta, röding.
    LYCKA TILL! :thumbup:

[attachmentid=1482] [attachmentid=1483]

[attachmentid=1484]

Svea HBV77
    Deltagare

Kan det vara Skrubban, ön strax bredvid Ulvön?
    Eller är det södra Ulvön.

//Sussie

FEL FEL FEL!!!! :lipa

husbussens
    Deltagare

Jag tror vi behöver mera hjälp?
    Är det kusten som det gäller
    Tommy HBV 1

Bertil HBV30
    Deltagare

Det finns röding i Vättern också, kan det hjälpa?
    Eftersom jag inte har någon bra bild så svarar jag inte.
    Berra :vink

Du kan väl göra som mig Bertil, sno dom på nätet! :finger
    Då kan du svara….
    :drink

husbussens
    Deltagare

Är det inte meningen att bilderna skall vara tagna av bildgivaren själv?

Jag vill nog framhäva att då blir det mera personligt och inte någon internetbank.
    Men det är min uppfattning.

För vist har vi väl tagit kort på våra resor som vi kan återge i detta forum.
    Tommy HBV 1

Bertil HBV30
    Deltagare

Hej
    Visst kan man sno på nätet men jag vill lägga ut bilder från platser där jag varit. Så jag fortsätter med ledtrådar … för jag är väl på rätt väg?!
    Naturreservat, brant, grotta, röding
    Ett rykte säger att just denna brant faktiskt var en ättestupa!
    En ledtråd till: Karl-Bertil Jonsson har med trakten att göra.
    mvh Berra :vink

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 176 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.