Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Bildgåtor
- Detta ämne har 175 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
Lars och Elisabet HBV 251.
-
FörfattareInlägg
-
06-02-2012 kl. 23:39 #14395
Tom HBV168
DeltagareMed sådana ledtrådar borde snart korrekt svar dyka upp? Estonia som gick mellan Stockholm och den härna staden sjönk ju 1994.
Såååå – vem vill komma med det rätta svaret och bidra med nya bilder?07-02-2012 kl. 10:49 #14397Börje HBV216
DeltagareNää, det var nog för svårt…
Jag svara själv Tallinn och provar en ny bild , men först……lite kuriosa. Jag har mina rötter i Estland, mina föräldrar och min bror flydde 1944 till Sverige där jag senare föddes på Södra BB i Stockholm. Familjen lämnade gården för att bygga upp en ny tillvaro Sverige, och det var faktiskt förhållandevis lätt eftersom vi redan talade svenska och kom från ”Svenskbygderna” i Estland. Precis som i Finland där det finns områden med svensktalande.
Min bror och jag fick tillbaka gården och marken när muren föll och Sovjet-makten lämnade Estland. Själva gårdsbyggnaderna tillsammans med 2 ha mark skänkte vi till den ryska familjen som flyttat in på gården när mina föräldrar och min bror lämnade 1944.
Dom kan då ha några kossor, odla lite potatis och rotfrukter mm och ha ett hyfsat liv.
Resten av marken som vi har kvar är idag mest försummad skog och en mindre del åker som har brukats och förvaltats av andra.Men en del ligger direkt vid stranden som ses på bifogade bilder. Stranden och gården ligger uppe i Estlands nordvästra hörn, så nära Stockholm man kan komma utan att gå i båten…
[attachmentid=1468][attachmentid=1469][attachmentid=1470]På bilden följer vi ett spår som vi är osäkra på vad det är. Förmodligen Lo eller Björn tror vi.
Lo har väl 4 tår och björn 5 tår?
Kanske finns det någon på vårt forum som tolka spåren. Stora tassavtryck var det i alla fall! Det var min fru som såg spåren först när hon en tidig morgon gick ensam på en strandpromenad medan jag slickade mina sår från en sen kväll…
Hon gick inte på fler ensamma morgonpromenader efter den här upptäckten…
På bilden är det min bror och hans fru till höger och min son längst till vänster vid
sidan av mig själv.Min närmaste granne på stranden är en Camping & Stugby som heter Roosta Camping.
http://www.roosta.ee Hemsidan är på svenska och stora delar av personalen pratar svenska!
Jag kan rekommendera grannen om ni har vägarna åt det här hållet och behöver logi, vi
använder stugorna när vi är på besök. Det finns ett antal ställplatser med eluttag också.Inte så långt härifrån ligger kurorterna Haapsalu (eller Hapsal, som den svensktalande befolkningen kallar det) och Pärnu som är välkänd kurort med ett enormt Spa-utbud.
Estland erbjuder också god jakt på Björn, Lo, Varg, Räv, Vildsvin. Självklart Älg, men även Mårdhund.
Tanken är att jag till att börja med skulle byggt ett trädäck i hästskoform vid stranden i skogsbrynet där jag kan docka bussen och koppla till el och vatten. Detta i avvaktan på att jag skall besluta VAD och OM jag ska bygga något riktigt. Den här ställplatsen (när den blir klar…) är det ju bara bra om någon utnyttjar när jag inte är där själv! Någon liten friggebod blir det säkert också…
Man har gärna förutfattade meningar om hur det ser ut i Estland men det finns faktiskt
stora delar som är fantastiskt fint, som här med långa sandstränder mil efter mil…
Tallinn är också en trivsam sommarstad liknande Visby.
Men ärligt talat finns det också områden som ser fördjävliga ut. Bland annat runt den gamla
Sovjetiska marinbasen i Paldiski. Det bor flera hundratusen ryssar kvar i landet som lever i
isolerade grupper, de vägrar lära sig Estniska och tror fortfarande att Putin skall komma och rädda dom. Dom har en svår situation eftersom dom inte är välkomna hem till Ryssland och inte välkomna att stanna i Estland. Knepigt…Om man inte vill ställa bussen på en direktfärja till Tallinn kan man ta färjan i Grisslehamn över till Åland , det tar knappt 2 timmar. Sen kör man över Åland och via vägfärjor till Finska fastlandet. Sen kör du bussen några mil till Helsingfors för att där ta en Katamaran-bilfärja över till Tallinn, det tar en timme och 30 minuter. Varför ska man krångla så här? Jo, om man
har hund som vi och inte vill stänga in kompisen i 15-16 timmar…
En fördel är att det mesta är billigt fortfarande i Estland.Oj, det här blev långt – nu har jag puffat nog för Estland!
”Invandraren” Börje
Då försöker vi med den här då…
[attachmentid=1472]Den här är minst lika känd som Marstrands fästning eller Älvsborgs fästning…
Börje
07-02-2012 kl. 18:41 #14399Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareEstland ska vi se “nångång”. Har släkt som flyttat till Rakvere.
07-02-2012 kl. 18:42 #14400RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareKan det vara Waxholm?
07-02-2012 kl. 19:03 #14403Börje HBV216
DeltagareInte så dumt gissat, Waxholms Kastell har sina likheter
med “mitt objekt”. Liksom Oskar Fredriks Borg vid Oxdjupet
intill Waxholm…Men det är fel.
Börje

Richard!
Rakvere som väl ligger i Nordöstra delen av Estland, längre in i
finska viken har jag aldrig besökt, men är säkert jättefint.Jag har ju haft mina intressen mer åt det nordvästra hållet…
Börje
07-02-2012 kl. 21:54 #14405RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareOkay, seglar (lr är jag ute och cyklar?) väl vidare då….
Dalarö skans.
07-02-2012 kl. 22:05 #14406Börje HBV216
DeltagareJaaaa!
Cyklar eller seglar – men helt rätt har du!
Dalarö Skans och Dalarö kvarn är tillsammans med Utö Kvarn
några av Stockholms Södra skärgårds viktigaste landmärken för framför allt
nyblivna båtägare…Din tur!
Börje
08-02-2012 kl. 13:32 #14407RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareOK, här kommer alla ledtrådar på en gång: Naturreservat, brant, grotta, röding.
LYCKA TILL!
[attachmentid=1482] [attachmentid=1483]
[attachmentid=1484]
08-02-2012 kl. 19:22 #14408Svea HBV77
DeltagareKan det vara Skrubban, ön strax bredvid Ulvön?
Eller är det södra Ulvön.//Sussie
08-02-2012 kl. 19:23 #14409RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareFEL FEL FEL!!!!
09-02-2012 kl. 07:27 #14411husbussens
DeltagareJag tror vi behöver mera hjälp?
Är det kusten som det gäller
Tommy HBV 109-02-2012 kl. 15:43 #14412Bertil HBV30
DeltagareDet finns röding i Vättern också, kan det hjälpa?
Eftersom jag inte har någon bra bild så svarar jag inte.
Berra
09-02-2012 kl. 19:37 #14414RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareDu kan väl göra som mig Bertil, sno dom på nätet!
Då kan du svara….
09-02-2012 kl. 20:02 #14415husbussens
DeltagareÄr det inte meningen att bilderna skall vara tagna av bildgivaren själv?
Jag vill nog framhäva att då blir det mera personligt och inte någon internetbank.
Men det är min uppfattning.För vist har vi väl tagit kort på våra resor som vi kan återge i detta forum.
Tommy HBV 109-02-2012 kl. 20:07 #14416Bertil HBV30
DeltagareHej
Visst kan man sno på nätet men jag vill lägga ut bilder från platser där jag varit. Så jag fortsätter med ledtrådar … för jag är väl på rätt väg?!
“Naturreservat, brant, grotta, röding“
Ett rykte säger att just denna brant faktiskt var en ättestupa!
En ledtråd till: Karl-Bertil Jonsson har med trakten att göra.
mvh Berra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.