Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Bildgåtor
- Detta ämne har 175 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
Lars och Elisabet HBV 251.
-
FörfattareInlägg
-
09-02-2012 kl. 20:54 #14417
husbussens
DeltagareSkriv svaret Berra och plocka sen fram någon diabild från tidiga bussturer eller träffar.
Det som är kul med denna tråd är ju att man får lite insyn på vart våra medlemmar åker.
Jag kan ju säga att blir det bilder från europa så är det helt kört för min del. Utan då kan man ju leta på nätet efter svaret med hjälp av ledtrådarna som ges.Det är ju synd att det är så få som hänger på alla är ju välkommna även dom som bara är så kallade gäster.
VÄLKOMNA ALLA OCH HÄNG PÅ INFÖR SOMMARENS BUSSTURER OCH FÅ LITE RESMÅLS TIPS.
Tommy HBV 1
10-02-2012 kl. 19:51 #14419RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareJo Tommy, det är nog roligast med bilder man tagit själv men jag fotar mindre än jag skulle önska ibland och hittar ofta bättre bilder på nätet från platser jag varit på…. konstigt, förstår inte vad det kan bero på…
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
” border=”0″ alt=”haee.gif” />
Jag tror att Bertil är på rätt spår men det där med Karl – Bertil Jonsson hängde jag inte med på, kan vara nåt jag missat… du får gärna förklara!
Här är ett par ledtrådar till: Fornborg, Ellen Key.10-02-2012 kl. 21:37 #14425Bertil HBV30
DeltagareHej!
Det jag tänkte på var Ombergs klippbrant där det finns grottor och jag tror man ser Munkholmen på en bild.
Men som vanlig har jag skrivit snabbare än tänk men vad jag skrattade
när jag insåg att jag skrev Karl-Bertil Jonsson. Ja, det har med JUL att göra men det var en julkalender med Herkules Jonsson (och hans pappa Bara Jonsson).mvh Berra
10-02-2012 kl. 23:47 #14426RICKARD/ULLRICK HBV74
DeltagareJomenvisst är det Omberg som är svaret!
Det är ett naturreservat där vi stannade med bussen för att sova över natten en gång, så tog vi en promenad i skogen och upptäckte att där fanns alla möjliga rara träd och växter samt en gammal försvarsanläggning högst uppe på berget med en utsikt som var helt fantastisk!
Tyvärr hade det börjat skymma så man såg inte så långt men vi insåg att här måste vara otroligt vackert i soluppgången…
Så inte vart det nåt såvet den natten, vågade inte chansa och riskera att missa soluppgången så det vart mycket kaffe den natten (och dan efter
).
Men det var definitivt rätt beslut även om det tog två dar att bli människa igen efter nattvaket!
Dåtidens kamera var inte av den kvaliten som är idag och fotograf av rang har jag väl aldrig varit så därför kom bilderna från nätet…
Nu är det din tur Bertil!Ps: vi brukar ofta använda naturreservat som ställplats för natten, har oftast bra parkering i lugn och ro, besökare brukar undantagslöst komma dagtid!
Kan vara nåt att tänka på särskilt i södra Sverige där det är vägbommar och förbudsskyltar på i stort sett varenda väg ner till kostigsstorlek…
11-02-2012 kl. 10:27 #14429Börje HBV216
DeltagareCITAT(RICKARD/ULLRICK HBV74 @ 11 Feb 2012, 00:47 ) [snapback]14330[/snapback]Ps: vi brukar ofta använda naturreservat som ställplats för natten, har oftast bra parkering i lugn och ro, besökare brukar undantagslöst komma dagtid!
Kan vara nåt att tänka på särskilt i södra Sverige där det är vägbommar och förbudsskyltar på i stort sett varenda väg ner till kostigsstorlek…
Vilket bra tips! Så självklart när man tänker på det!
Kanonbra!
Börje
11-02-2012 kl. 14:41 #14445Bertil HBV30
DeltagareHej!
Första bilden är inte huvudfrågan, men det är pluspoäng om man vet var den bilden är tagen. Då slipper ni välja samma plats!
[attachmentid=1488]Bildgåtan blir bara bild först och sen kan ni gissa, får se hur många ledtrådar ni lyckas hitta utan hjälp.
[attachmentid=1489]Lycka till!
mvh Berra
11-02-2012 kl. 15:52 #14450husbussens
DeltagareJag tror jag vet men kommer inte på vad stället heter.
I närheten av österbybruk.
Där fans museum dammar och i närheten en camping.
Återkommer om jag kommer på rätta stället.
Tommy HBV 111-02-2012 kl. 18:04 #14451Börje HBV216
DeltagareDen som kliar sig i pannan i spegeln kan jag säkert ha fullt förtroende för – men nu ser det lite bekymersamt ut…
… och framför allt gäller det mig som inte har en aning om var vi är!
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> Jag gör som vanligt. Jag frågar min fru…
Börje
11-02-2012 kl. 18:26 #14452Bertil HBV30
DeltagareNärmaste camping c:a 30 km ifrån platsen.
Berra
12-02-2012 kl. 18:11 #14458Bertil HBV30
DeltagareHej
Tommy var på gång men det kanske behövs en ledtråd:
Vid denna platsen kan man säga att gammal teknik möter ny teknik.
Berra
12-02-2012 kl. 20:15 #14463husbussens
DeltagareJag vet ju vad stället heter i vanliga fall, men kommer inte på det nu. vi har varit där och jag har kort från stället men hittar dom inte nu.
Vi stannade till där ett gäng jag tror det var när vi var på väg upp till Söderhamn.
Skall söka kort i datorn på jobbet i morron och kanske finna namnet på någon skylt.Jag kommer ihåg att det var en cyckel som man fick trampa på så att lampor tände sig och lyste allteftersom. När belastningen steg så gick det tyngre att trampa.
Tommy HBV 1
14-02-2012 kl. 11:36 #14464Bertil HBV30
DeltagarePå orten finns en gymnasieskola med riksintag.
Berra
15-02-2012 kl. 06:37 #14469husbussens
DeltagareHej Berra.
Nu vet jag nog med all säkerhet attDet är Forsmarks Bruk.
Jag hittade gamla foton från stället.
Bara ett bekymmer jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang det var vi var där.
Bekräfta om jag har rätt.
Tommy HBV 115-02-2012 kl. 10:23 #14470Bertil HBV30
DeltagareHej
Klart att det är Forsmark, Tommy! Och jag skrev att det inte ligger någon camping på platsen men det finns husvagnsplatser med elstolpar kvar sedan verket byggdes men dessa används ej.
Ingen kommenterade den första bilden i mitt inlägg, LATRIN på samma sälle som Dricksvatten!
Och vi stod precis bredvid och såg att slangen användes till att spola ur porta-pottin. När jag gick förbi och sa att den slangen är skitig efter felanvändning fick jag till svar: Det är ju där inne som är Latrin, här ute är det dricksvatten. Fler än en svarade likadant under dom fem dagar vi var där.
Ny gåta från Tommy. Eller ska någon annan vara med och leka?
mvh Berra
15-02-2012 kl. 20:08 #14473husbussens
DeltagareHej.
Jag kör en till då.
(ett tipps kolla byggnaden) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.