Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Bränsle strul

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    fredrik hbv 201
    Deltagare

Står i Norrköping med bränslestrul. Bytt båda filtrera men ändå går den inte. Sägs att det ska finnas ett förfilter men hittar inget,typ som en glaskopp där handpumpen sitter men det finns inte. Är det ngn med flera tips? Hade vart gött o ta det lugnt den enda veckan semester man har. Volvo b10 vanhool 85a.

Börje HBV216
    Deltagare

Hej Fredrik!

Jag ser i matrikeln att du har en Volvo VanHool. Det har jag också, en 72:a med THD100 motor.
    Det kanske ser likadant ut hos dig…

Eftersom det är en så kallad ”pannkaka” så ligger motorn ner bakom framaxeln.
    Då hamnar i mitt fall Insprutningspumpen ovanpå motorn så man måste ner genom golvet
    för att komma åt förfilter och handpump, djävligt bökigt om man har bråttom och som
    i mitt fall att en del inredning som måste flyttas bort först.

Hittar du inte glasburken där så får du väl försöka följa röret från tanken till
    insprutningspumpen – för förfiltret måste ju finnas någonstans på vägen till
    dina finfilter som du har bytt…

Jag bifogar en bild på hur det ser ut hos mig…
    [attachmentid=3370]

Du har säkert kommit ihåg luftskruven på kabinettet mellan finfiltrena och luftskruven på insprutningspumpen?
    Ska luftas i den ordningen annars startar den aldrig.

Om det nu ser ut så här hos dig vill säga…

Lycka till
    Börje :vink

Bertil HBV30
    Deltagare

Hej

När jag körde soppatorsk på en Volvo B10M -85 så var jag beredd på att lufta till f-n kom och avlöste mig men icke: Den gick igång fort utan att lufta. Vilken tur tänkte jag men då sa kollegor att på bussar med mittmotor (i varjefall Volvo) så är det självluftande bränslesystem. Och det har jag trott på sen dess men kan inte garantera att det är på det viset. Jag hade väl bara en j-la tur och mina “gamla” kollegor tog väl en chans att lura en rookie! :blomma:

mvh Berra

Börje HBV216
    Deltagare

Hej Berra!

Jag uppmärksammade inte att det faktiskt stod att det var en 85:a i Fredriks inlägg!
    Jag kollade i matrikeln och där stod av någon anledning inte årsmodellen så därför
    chansade jag på att det kunde vara något liknande min gamla 72:a

Självklart måste det ha hänt något på de 13 år som skiljer bussarna så den är säkert självluftande…

Men Berra du vet kanske var Fredriks förfilter och handpump sitter?
    Det var väl det som var hans grundfråga.

Vi ses
    Börje :vink

Bertil HBV30
    Deltagare

Hej

Kan tyvärr inte hjälpa till med kunskap om Volvo, och när det gäller placering av alla bränslefilter oavsett fordon så är jag okunnig. Haft sån tur att jag aldrig behövt rensa eller byta bränslefilter trots ett antal mil både på jobb och semester. Borde nog kolla var de sitter på mina fordon innan man står där på resa och har bekymmer

Berra :vink

husbussens
    Deltagare

Det sitter nog ett på sugledningen (tankarmaturen) i bränsletanken.
    MVH
    Tommy HBV 1

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.