Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Bussgalningen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    husbussens
    Deltagare

Det förekommer många firanden i detta forum och jag vette f-n var ni får tag i uppgifterna på att folk fyller år. Ett som är konstigt är att det firas mest när karlar fyller?!?!?
    Och så är nu fallet igen.
    Björn Forslund HBV 33 fyller idag 30 år (men i verkligheten så är det 50).
    Björn är ju verkliga Bussnörden här i klubben, kan allt om bussar och chassin.
    Första gången vi träffa honom var på Scanias 1000 års jubileum (nu blev det en nolla för mycket men med deras kvallité så måste dom varit med i 1000 år).
    Sen dess har vi varit bundsförvanter vad det gäller märke och kvallité och goda kamrater.
    Det ska tilläggas att på det sätt vi fick kontakt var att vi fick hjälpa han runt på Scanias jubileumsrally för att Björns buss inte funka (Bussdjävul gåår inte var det första han sa) och det var en dj—a tur för bättre kompis och levande uppslagsbok vad det gäller bussar får man leta efter.
    Vi och många andra som tyvärr inte är inne på detta forum vill på detta sätt fira hans Petter-Nicklas 30 års dag och Björns halvsekelsdag.
    Grattis Björn önskar Tommy & Maggan :drink1

Torleif HBV87
    Deltagare

Ojdå, här brinner det i knutarna om man ska hinna gratta innan tolvslaget.
    Men jag tror det ska lyckas så
    Hjärtligt grattis på födelsedagen! :drink1

Eva-Lena & Torleif

Charsten HBV 21
    Deltagare

GRATTIS säger vi oxå! :drink1

Charsten & Anki! 21

intendit
    Medlem

Hej

Jag tackar! Det där med 50 år är bara ett elakt rykte, jag fattar inte var det kommer ifrån.
    Bästa receptet för att hålla sig ung är givetvis SCANIA, öl, whisky och sex i lagom proportioner. Sistnämda är dock aldrig fel.

Jag tackar min vän Tommy för lovorden, och förtydligar lite om problemen som gjorde att vi träffades på Scanias jubileum. Det var min generator som inte behagade att ladda, och batterierna kroknade därmed. Tommy bistod med startkablar och kräm. Hemresan i mörkret var en skräckupplevelse, med ficklampsbelysning och blinkers som inte blinkade.

Men som sagt, ibland är det bra med fel. Man får nya vänner för livet.

hälsningar
    Björn

Peo HBV 2
    Deltagare

Grattis Björn!! :beer Jag har bytt min laddning och kör numer med s.k. Turboladdning Funkar jämt :yes Ha de bra och hoppas vi ses i norr till midsommar!

intendit
    Medlem

Tack Peo

Har du vägarna åt Träsket till och söder därom är du alltid välkommen att hälsa på!
    Det finns faktiskt en Volvo B58/Hägglund ledvagn här hemma, så du behöver inte känna dig helt borta bland alla SCANIOR!
    Hälsn
    Björn

Ewa HBV11
    Deltagare

:svensk :sol HIPP HIPP HURRA å GRATTIS :party5 :blomma2

Peo HBV 2
    Deltagare

Tack Björn! Det värmde! För att komma från ett Scvaniafreak som dej så riktigt hettar det <!–emo&:P–>:P Orkar Scanian ända upp till Ö-vik tro <!–emo&:?–>:?
    Ha det bra så syns vi snart :dansa1

Lennart HBV89
    Deltagare

Bättre sent än aldrig.GRATTIS i efterskott! :party5
    Håller med PEO angående att ta sig till Norrland. Det är ju uppför. <!–emo&:?–>:?
    Vad ledbussen beträffar så finns det ett intresse här också.
    Jag är även ägare till en Volvo B58 Hägglund med semietrailer 25 m lång. :yes

MVH Eva och Lennart :vink

husbussens
    Deltagare

Lennart Lägg in en bild på objektet under foton så vi får se. :type
    Tommy HBV 1

Lennart HBV89
    Deltagare

Hej Tommy!
    Tyvärr så står bussen i mitt garage bakom en hel del folkracebilar, men trailern står ute fullastad med bräder och plank. <!–emo&:???:–>:unsure:
    Skall höra med Torleif om han har möjlighet att fota bussen senare i vår. :photo Eljest kan jag höra med Sussi HBV77 om hon har kvar bilderna hon tog när hon och Åke hälsade på oss. :type

Mvh Lennart :vink

intendit
    Medlem

Hej alla!

En B58 Hägglund med semitrailer 25 m lång? Vad är det för något????
    Om det är en ledbuss är den väl inte mer än 18 m lång?

Hälsn
    Björn

Lennart HBV89
    Deltagare

Hej alla ni som undrar! :vink
    Bussen är en Volvo B 5860 årsmodell 1975. Längd 10.10, bredd 2.50. Passagerarantal 13 st, lastutrymme 14 kubikmeter. Axelavstånd 6.50. Totalvikt 16000 kg. Vändskivan är placerad mitt över drivaxeln. Växellådan är en Villsonlåda med hög- och lågväxel. (Bussen har gått 7000 mil.)
    Det släp jag har är 12.10 m från kopplingstapp och är tvåaxlad. Totalvik 21000 kg. Foto kommer under våren :type

Lennart :vink

intendit
    Medlem

Hej

Är det en av Postens semitrailerbussar? Jag har bara sett Scania-varianten, BF110 med Kjellbergs kaross och så ASJ semitrailer. Två sådana ägs av “Kontrabuss” och finns norr om Stockholm.

Hälsn
    Björn

Svea HBV77
    Deltagare

Hejsan o GRATTIS på födelsedagen i efterskott.

Jag har några riktigt usla bilder på Lennarts buss, det var mörkt, snöade och inte de bästa förutsättningar att fota. Dessutom är det som Lennart säger den står jätte trångt till så att få ett kort på hela bussen var omöjligt. Men jag bifogar några i alla fall.

//Sussie

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.