Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Databas
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
Jeppe HBV 344.
-
FörfattareInlägg
-
04-11-2012 kl. 19:26 #2639
*Daniel
DeltagareHej! Jag har väldigt många Elscheman för scania bussar från 70- 90- talet , en hel del service och tillsyns scheman därtill. många scheman och underhåll / renovering för automat växellådor både volvo och scania
service scheman volvo b10b b10h b12 scania serie 3 (?) hydraul pumpar och bränslepumpar, elscheman och diverse kaross ritningar, almän service och tillsyn , verkstadshandböcker helt enkelt..hehe
Har dock ingen scanner…
finns det intresse av att hjälpa till att återskapa dessa digitalt?finns i stockholm ! (norrtälje=)
Mvh Daniel
04-11-2012 kl. 20:58 #15372Tom HBV168
DeltagareJag har scanners både på jobb och hemma – dock bor jag i Skåne så det är ju en bit… Jag tycker att det är ett bra initiativ och hoppas att någon i närheten vill hjälpa till med scanningen.
04-11-2012 kl. 21:13 #15374Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareDet vore kalas om HBV kunde få till nåt liknande som finns på forumet “Maskinisten”.
05-11-2012 kl. 23:46 #15381Ralf HBV 263
DeltagareOm du har en skaplig kamera med stativ och bra belynsing så kan man få till det näst intill lika bra, och går mycket fortare.
07-12-2012 kl. 17:21 #15480*Daniel
DeltagareHej Jag är bara 28år så jag har inte tid att fota alla sidorna tills jag är död..
men jag har fotat ett par stycken omslag så man kan se ungefär vad det rör sig om för dokument..

Mvh

Kan tänka mig att fota av en specifik katalog mot ersättning för min tid. Emaila mig på om det är något ytterst intressant för dig.
10-12-2012 kl. 12:07 #15291*Conny
DeltagareDär har du ju kommit över riktigt bra material. Såg att där även var en del till min Volvo B10. Är det tiden som är orsaken till att du inte vill göra om det digtalt så får du gärna skicka till mig så kan jag fota/skanna in det som jag själv kan behöva, så skickar jag tillbaka böcker och digitala kopior när jag är klar.
25-12-2012 kl. 15:17 #15506Tom HBV168
DeltagareSäg till när det börjar bli några färdiga dokument i digital form så ska vi nog kunna ordna till det med någon form av lagring/databas!
Alla ni med Volvos och Scanior måste väl vara intresserade av dokumenten som rör er egen modell? Ju fler som hjälper till desto bättre….
07-07-2013 kl. 15:09 #16333*Daniel
DeltagareHej!
Angående dessa så! Har jag fått en till uppsättning,den här gången alla scanias verkstadshandböcker och service samt elschema.
Otroligt material,
Jag vill gärna dela med mig av allt det här materialet, det är ju tyvärr 10 000 tals med sidor som på något sätt måste digitaliseras! Och jag behöver er hjälp! Så om någon känner sig manad att ge sig på det här innan jag ger mig iväg på min jorden runt resa och de blir liggande i en låda i ladan utan tillgång för någon!
07-07-2013 kl. 15:32 #16334*Daniel
DeltagareTom! Angående databas så har jag redan scania B56-65 sprängskisser. Många som har det chassit här! De är i osorterade PDF format.
Vi/ni borde göra en databas till hemsidan som alla medlemmar kan ladda upp på och gäster bara kan se!
07-07-2013 kl. 19:06 #16338Rolf & Eva HBV76
DeltagareDet är inte så att klubben har ekonomi att lämna in det till en firma som digitaliserar hela klabbet?
/Roffe
07-07-2013 kl. 19:38 #16340husbussens
DeltagareFrågan kanske är?
Får man göra det utan tillstånd och godkännande av upphovsmannen?
Det finns ju nåt som heter copyright.Tommy HBV 1
08-07-2013 kl. 08:00 #16341Tom HBV168
DeltagareJag har fått en CD-skiva mad manualer tillsänt mig och jag har funderat både lite på upplägget men framför allt det här med upphovsrätten.
I en manual till en hjullastare står uttryckligen följande (jag tar mig friheten att citera):
“1.2 UpphovsrättDenna instruktionsbok är avsedd för personalsom ansvarar för drift, service och underhåll
av maskinen.
Instruktionsboken är upphovsrättsligt skyddad.
Den får inte, varken i sin helhet eller delvis,
flerfaldigas, spridas eller användas för
konkurrerande ändamål, utan att vi först
lämnat skriftligt medgivande.”
08-07-2013 kl. 08:14 #16342*Daniel
DeltagareAck! Men vad gäller vid ett så kallat “slutet sällskap” ? – om bara medlemmar i föreningen kan komma åt filerna bör ju ingen upphovsrätt gälla?
Annars kan vi ju starta ett bolag som är en bussverkstad sen kan vi dela hej vilt helt lagligt
” border=”0″ alt=”smile.gif” />11-07-2013 kl. 19:56 #16068Benny HBV 249
DeltagareDet vore en guldgruva att ha allt i en databas.
Jag kan tänka mig att hjälpa till med en del scanning.
Men det vore bra om någon med kunskap om databaser är inblandad från start så det går att katalogisera korrekt från början.11-07-2013 kl. 20:52 #16359husbussens
DeltagareHej.
Janne HBV 22 håller redan på med detta och har redan ett antal CD färdiga. Det han har fixat till är helt suveräna skivor med sökfunktioner mm Tag kontakt med Janne.Janne har resurser för att kopiera på ett rationellt sätt.
Dom som köpt dom för en ringa peng har varit storbelåtna vad jag har hört. Ett proffsjobb alltså.Vad jag kan förstå så är det helt ok med Volvos matereal.
Hur det är med Scanias håller vi på att undersöka.Jag kan ju också förmedla den infon att jag är med i Värmlands Bussveteraner och där har vi fått åtskilliga hyllmetrar med litteratur som vi fått från busbolag både reservdels böcker och fullståndiga verkstadshandböcker så vist finns det matereal att jobba med
Men det är tiden och någon skall ha tid att ta tag i det.Tommy HBV 1
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.