Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Deklarationen

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Ewa HBV11
    Deltagare

Det blir första gången på sisodära en 13 år jag får tillbaka.
    Å det var inte bara nån 100-lapp utan ett par tusingar drygt.
    Har kikat på den flera gånger för att vara säker på att det står rätt :lol:

intendit
    Medlem

:party3 :yes :kram :klappa typ !

Peeter HBV63
    Deltagare

Är du verkligen säker på att det står rätt….. titta en gång till.
    Titta så det inte är en fluglort som har täckt över – tecknet framför siffrorna….. <!–emo&:P–>:P :lipa

Har inte vågat öppna mitt kuvert ännu….öppnas till helgen

Ha de..

// Peeter HBV63 :vink

Torleif HBV87
    Deltagare

Som Auktoriserad Redovisningskonsult hanterar jag ett antal deklarationer, både privata och i näringsverksamhet med diverse bilagor och ser då kanske lite annorlunda på det här med skatteåterbäringen. <!–emo&:???:–>:unsure:
    Det är ju inte något sorts bidrag från staten som vissa lyckliga drabbas av. I sak är det ju så att staten betalar tillbaka det man betalat in för mycket under året.
    ( Detta vet väl alla även om man kanske inte tänkter på det ) Alltså har man lånat ut pengar till staten och de pengarna får man sedan tillbaka med en liten ränta. Det är visserligen roligt att konstatera att man lyckats spara en slant utan att veta om det, men det är ju ens egna pengar det är fråga om.
    Så jag tycker nog att det är att ta i om man gratulerar någon till skatteåterbäringen. Det är ju ingen som brukar gratulera när man tar ut pengar från banken heller.
    Men tänk på att den beräkning Skatteverket gjort bygger på de förtryckta uppgifterna. Se till att få med allt som kan tänkas minska skatten. :vink

Torleif

Peo HBV 2
    Deltagare

Man kan ju grattulera till att man har haft den stora turen att staten kommit ihåg att lämna tillbaka de pengar man haft den tvugna vänligheten att låna ut till dom.
    :huh: Blev det rätt eller… :wacko:

*Tommi
    Deltagare

Ja det är helt rätt Torleif!

Det vore mycket bättre om ingen betalade någon skatt alls. Det är bedrövligt att behöva avsätta pengar till sjuka, skolor, vägar, våra pensionärer m.fl. Nä dom får klara sig själva. Jag har inte heller utnyttjat några förmåner från staten, född hemma bara privata skolor, tagit hand om mina föräldrar privat eller hemma. Så skall det vara. Låt “pöbeln” klara sig själv, vi som tjänar bra och har ett kontaktnätet inom räckhåll skall väl inte behöva betala till andra. Nä ta in folk från hela öst Europa som arbetar för 40:- tim så får arbetarna lära sig att stå i kö med mössan i hand igen. Konkurrens och fri rörlighet är vad som behövs. Som småbarns förälder uppskattar jag verkligen att få ägna fritid åt att sitta och välja El-bolag, Telefon leverantör, ISP, Pensions bolag, ITP, PPM, ITPK, Bank, Fonder, Skolor till barnen, TV-leverantör, Bank m.fl. det är så skönt att inte behöva leka med barnen på fritiden. Summa summarum Konkurrens vill vi ha (bara det inte drabbar mig).

Men grattis Ewa och tack för att du lånade ut dina pengar ett tag till dem som behövde dem bättre ett tag (bränn nu inte allt på ett och samma ställe). Om du har råd så unna dig själv något som du minns länge, det är du värd.
    :drink1

husbussens
    Deltagare

Så sant.
    Men jag tror att dom som får tillbaka känner som så att nu har staten skinnat mig och dom har nu insett sitt misstag och betalar nu tillbaka det dom tagit ifrån mig.
    Rätt ska vara rätt.
    Men som du skriver Tor-Leif det är ju så som det är.
    Tommy HBV 1

*George
    Deltagare

Bland oss finns ett antal egenföretagare – vem f-n är så korkad så att man lånar ut pengar till staten? “Få tillbaka pengar på skatten” är ju banne-mig en skymf, då har jag definitivt misslyckats. Låna ut pengar till staten till ingen nytta.

hejs/GB

*Tommi
    Deltagare

Egenföretagare eller anställd spelar ingen roll.
    Är det någon som tror att inbetalda skattepengar sitter på ett konto utan att någon rör dem då kan det nog kännas som om det var till ingen nytta. Men pengarna vi tillsammans betalar in till staten används till att betala löner, räntor, inköp mm. Jag håller med om att skatterna är för höga idag, men om fler gjorde “rätt” för sig och betalade korrekt och inte bara såg till sig själva och undrade hur man skall lyckas lura staten (= oss själva) så tror jag att skattetrycket skulle kunna minskas. Eller inför trestegs skatt.
    1. Hur mycket har du tjänat?
    2. Hur mycket har du kvar?
    3. Skicka in det!

:tummarupp

Jag tänkte nästa ämne kunde bli något av följande: Hur kan vi höja fastighetsskatten eller hur vi kan flytta mer makt till Bryssel, kärnkraftens nytta eller förbättra folkhälsan genom att höja spritskatten.

Ämnena är många om man vill knuffa igång “lilla pumpen”.
    :vink

Ewa HBV11
    Deltagare

Visst förstår jag att jag “lånat” ut pengarna och blir sur för det. Men..
    Jag måste nog säga att jag känner mig mer snuvad när jag måste betala in MER än vad jag redan gjort.
    Va fan har jag inte betalat tillräckligt?

Jag är fortfarande glad över mina pengar jag kommer få :dansa1

Nu ska jag nog plocka ner julkorten som jag ser fortfarande sitter uppe :wacko:

*George
    Deltagare

Dagens rubrik i Göteborgsposten:

“Tyska priser på Systembolaget i dag”

“Start i dag i Nordstans butik när företaget ska försöka bli populärare”

Bra va!!!

hejs/GB

intendit
    Medlem

QUOTE (Tommi HBV83 @ 1 Apr 2006, 10:50 )
    Jag håller med om att skatterna är för höga idag, men om fler gjorde “rätt” för sig och betalade korrekt och inte bara såg till sig själva och undrade hur man skall lyckas lura staten (= oss själva) så tror jag att skattetrycket skulle kunna minskas.

Så sant Tommi
    Men det handlar inte bara om att vi ska göra rätt för oss och betala in.
    Det hänger lika mycket på att vi måste göra rätt för oss och inte ta ut.

Dagens socialförsäkring bygger på en forntida moral att man “gör sin plikt, och därefter kräver sin rätt”, idag glömmer många att göra sin plikt.

Du skriver också att pengarna går till en god sak, löner t.ex. En nyansering vore önskvärd. Lön till Lärare, poliser, sjukvårdspersonal etc betalar jag med glädje.

Men att föda ett antal GeneralDirektörer med hiskeliga löner, som sitter i statliga verk som vi aldrig hört talas om, än mindre deras målsättning och bidrag till samhället, det är jag mer tveksam till. Vi spränger snart 300-vallen i statliga verk. Fundera på hur många Verk du kan räkna upp? Man får huvud-verk av mindre.. :smocka

Bidrag i mångmiljonklassen till organisationer som efter år av funderande kommer fram till att Nogger Black är rasistisk, det vill jag inte heller bidra med !

Så all skatt är inte av godo.

Men ickeförty kan jag låta bli att glädjas med dig Eva, att du på det statliga kontot lyckats spara ihop några tusenlappar. En god flaska rödtjut till V75:an kan du med gott samvete unna dig. Låt oss hoppas att just DINA pengar gick till de goda sakerna i samhället…. :lol:

Lev väl!
    /Roffe

Apropå Nogger Black som var rasistisk…. :wacko: HUR LÄNGE SKA MAN UTREDA GB:s NYA <!–emo&:?–>:? <!–emo&:?–>:? <!–emo&:?–>:?

Torleif HBV87
    Deltagare

Hoppsan, det hettade visst till lite när skatten kom på tal. :wacko:
    Men nu var det ju inte nivån på skatten och vad den går till mitt inlägg avsåg, utan hur man ska se på de pengar som eventuellt blir över när man gör sitt och betalar in sin del.
    Om man som företagare betalar F-skatt måste man tänka på att den preliminära debiteringen 2006 bygger på 2004 års resultat. En inkomstminskning jämfört med utfallet 2004 innebär då att man betalar in för mycket. Är det då så att man måste utnyttja en checkkredit för att klara likviditeten så blir det en dålig affär att låna ut pengar till staten. Man får dessutom vänta till slutet av 2007 innan man får tillbaka pengarna. mad.gif
    ( Man kan dock begära förtida återbetalning om beloppet är tillräckligt stort. )
    Omvänt om man betalar in för lite innevarande år och således lånar pengar av staten har man tid på sig till mars 2008 innan pengarna skall betalas in. Men det gäller förstås att se till att pengar då finns tillgängliga. shockkk!.gif
    Det bästa är naturligtvis om den preliminära skatten ligger så nära den slutliga skatten som möjligt.
    Alltså bör man ha koll på vad som händer under året och se till att den preliminära debiteringen anpassas efter detta. :type

Lycka till med skatteberäkningen. :lipa

Torleif

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.