Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Dieselbakterier

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Sonja HBV 133
    Deltagare

Hej husbusslovers :vink Jag måste ta upp ett nytt ämne som kan komma att bli problem för en del. :chock Jag har råkat ut för det i min lilla husbuss (MB 608). Det började med att den tappade orken i uppförsbackarna, inte så mycket men det blev sämre o sämre, på raker gick den normalt. Så jag trodde att en ventil hade bränt för den gick ojämt vi belastning. Efter en del undersökningar konstaterade jag att så inte var fallet. Buss dj—-n gick ju som den skulle på lågvarv och planmark så det var bara att klia sig vidare där man kom åt. Reparerade
    matarpumpen mätte pumptryck på låga och höga tomgångsvarvtalet allt ok. Åkte över sommaren råkade ut för stopp i långa backar, luftade kom igång igen, var inne på om det kunde vara läkage på slangar eller rör mellan tank å pump men ej. Under den tid som det här pågick bytte jag bränslefilter 4-5 gånger utan märkbart resultat. Tanken tömdes flera gånger å bottensilen var inte så skitig att det skulle hindra diesel att komma fram. Men vid tredje gången jag tog å tömde tanken, bussen stog plant vilket den inte gjort gånerna tidgare, Ur Hålet komm något som såg ut som en manet ljusgul slemmig luktade f-n o lite till frätte på händerna så de blev röda och uppsvullna. det var mer än en liter slemmig massa som minskade dieseltillförseln när backarna var långa och varvet var högt. Har senare tömt liknande amöbor två gånger, den växer till sig när det stå still och förhållandena är rätt , vatten å värme. Det här kommer sig av att det blandas in RME och annat i dieseln. Bolagen vet om det här men håller tyst. Jag fick reda på det av en oljekörare och att det finns numera botemedel för dylika bakterier. SÅ KÖR INTE OMKRING MED EN AMÖBA I TANKEN :icon_puke: :icon_puke: :icon_puke: den ställer förr eller senare till Dj

lskap. Sök på Dieselbakterie.

Charsten HBV 21
    Deltagare

Det var som fan…… :chock har aldrig hört talas om detta, jag var tvungen att kolla vilket datum det var när jag läste detta för det låter som ett Aprilskämt.

//21

husbussens
    Deltagare

Ewa HBV 11 s Sckräcken, lider nog av samma sjuka.
    Som en riktig vinterförkylnings klysa i förfiltret titt som tätt.
    Tanken rengjord flera gånger men bekymeret återstår. :cry:
    Tommy HBV 1

Mats HBV 158
    Deltagare

Gokväll,
    Finns BOT mot dieselmask (dieselbakterier) men kan vara lite svårt att få tag på.
    “Biocide diesel racor” samt “Soltron”
    Den ena tar död på bakterierna och den andra löser upp dem så att det inte stoppar i filter mm. Dessa finns i halvliters förpackningar och är ganska dryga, Biocide räcker till 4800 lit samt Soltron till 2500 lit. Skulle tro att dessa går att skaffa hos skeppshandeln. (används till båtar) men är inte säker på att det får säljas i vårt avlånga land. Fick detta problemet i min båt för några år sedan där det är en vanlig förekomst.
    Efter behandlig så löstes bakterierna upp och problemet försvann.
    Jag kan ev. bistå med tillverkande o importerande företag vid behov. :thumbup:
    Hälsn
    Mats

Charsten HBV 21
    Deltagare

Här hittar ni botemedel http://www.wynnsbutiken.com/ klicka på dieselprodukter och skrolla längst ner på sidan.

//21

Mats HBV 158
    Deltagare

Dyrt men mkt effektivt, visste inte att det fanns på så nära håll.
    För några år sedan fick jag söka land o rike runt för att hitta en sådan produkt.
    Fick ett tips när det gällde båten: Se till att dränera ut allt vatten från tanken och fyll den sedan ända upp i topp med diesel när båten ska vinterförvaras. Man kan tydligen få detta problem om det bara finns någon droppe vatten i tanken. :smile_rofl:

DSCN1976.JPG

Vi drogs med detta problem hela hösten, fick rensa sugsilen stup i ett så efter säsongen plockade vi ner tanken och konstaterade att den var som ett såll nästan uppäten av rost
    Det kom in vatten och annat skit lite här och var
    Efter att ha bytt någon kvadrat med plåt skall den nu tillbaks
    och alla ledningar ska blåsas och alla filter bytas
    Det är nog inte hälsosamt med alger för jag kände samma som Mats att det sved i skinnet av det svarta slammet

Mvh Johny

Charsten HBV 21
    Deltagare

Men du Jonny …… du fick väl rensa för att du hade matjord och daggmask i tanken eller hur……. :lipa :drink1

Jodu där fanns det mesta, äckligt är bara förnamnet
    Men nu skiner tanken son en hund…..i månsken där den står och väntar på montage

Mvh Johny

Charsten HBV 21
    Deltagare

Ja det är snart dax att börja åka igen nu………..

*Björn Karlsson
    Deltagare

Det var som sören… Just när jag hade tankat ny och fin diesel fick jag samma problem… Hmm, in på Mekonomen och beställa Wynns med andra ord =) Jag gillar mirakelmedel, när det funkar!

MarieHBV91
    Deltagare

:smile19

CITAT(Mats HBV 133 @ 27 Mar 2008, 12:21 ) [snapback]8851[/snapback]

Hej husbusslovers :vink Jag måste ta upp ett nytt ämne som kan komma att bli problem för en del. :chock Jag har råkat ut för det i min lilla husbuss (MB 608). Det började med att den tappade orken i uppförsbackarna, inte så mycket men det blev sämre o sämre, på raker gick den normalt. Så jag trodde att en ventil hade bränt för den gick ojämt vi belastning. Efter en del undersökningar konstaterade jag att så inte var fallet. Buss dj—-n gick ju som den skulle på lågvarv och planmark så det var bara att klia sig vidare där man kom åt. Reparerade
    matarpumpen mätte pumptryck på låga och höga tomgångsvarvtalet allt ok. Åkte över sommaren råkade ut för stopp i långa backar, luftade kom igång igen, var inne på om det kunde vara läkage på slangar eller rör mellan tank å pump men ej. Under den tid som det här pågick bytte jag bränslefilter 4-5 gånger utan märkbart resultat. Tanken tömdes flera gånger å bottensilen var inte så skitig att det skulle hindra diesel att komma fram. Men vid tredje gången jag tog å tömde tanken, bussen stog plant vilket den inte gjort gånerna tidgare, Ur Hålet komm något som såg ut som en manet ljusgul slemmig luktade f-n o lite till frätte på händerna så de blev röda och uppsvullna. det var mer än en liter slemmig massa som minskade dieseltillförseln när backarna var långa och varvet var högt. Har senare tömt liknande amöbor två gånger, den växer till sig när det stå still och förhållandena är rätt , vatten å värme. Det här kommer sig av att det blandas in RME och annat i dieseln. Bolagen vet om det här men håller tyst. Jag fick reda på det av en oljekörare och att det finns numera botemedel för dylika bakterier. SÅ KÖR INTE OMKRING MED EN AMÖBA I TANKEN :icon_puke: :icon_puke: :icon_puke: den ställer förr eller senare till Dj

lskap. Sök på Dieselbakterie.

Tur det inte var mördarsniglar :smile19

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.