Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel En ba försäkring!!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    *Mats
    Deltagare

Nu har jag kollat och det verkar som att just salus ansvar är det bästa försäkringsalternativet. Jag skulle bara få betala 4600kr om året för min buss. Det tycker ja verkar bra!
    Då med tanke på att den har en total vikt på 11700kg!
    och då är det en helförsäkring som det gäller!! TACK! för tipset! EWA!!
    MVH mats:241

*Dennis o Helena
    Deltagare

Billig behöver ju inte vara samma sak som bra.
    Själv har jag inga bra erfarenheter av Salus Ansvar förutom att de brukar vara just billiga.

En jobbarkompis hade nämligen stora problem att få ut ersättning av dem när hans bil blev stulen. De påstog att eftersom bilen var av årsmodell 1999 så skulle den ha startspärr monterad och därför vara “omöjlig” att stjäla, så därför påstog de att han lämnat nyckeln i bilen eller på annat sätt medverkat till att bilen blev stulen.

När de sedan gav med sig efter ett par månaders ringande och brevskickande m.m. så tog det ytterligare ett halvår innan han fick ett vettigt ersättningsförslag. (Flera gånger bjöd de bara mellan 30-50% av vad bilar med samma körsträcka och årsmodell kostade)

Nu kan det ju bero på vilken skadehandläggare man hamnar hos, men jag har hört fler som inte var nöjda med SA ju när det kommer till skaderegleringen.

En sak som också kan vara värd att kolla extra noga när man försäkrar en buss är hur glasdelen av försäkringen är skriven. En ruta till en buss kan ju lätt gå på över 10000:-.

Richard HBV 128
    Deltagare

Hej mats vi har en volvo buss med 13 tons totalviktsom är helförsäkrad hos Folksam när vi skulle ta försäkringen så kom det en skade reglerare och kollade hur den såg ut sedan sä kom det ett förslag på pris (3600 kr om året) som vi skulle godkänna
    och vi tyckte att det lät bra så vi gokände det
    MVH Richard HBV128

Torgny J HBV 66
    Deltagare

Skalman är försäkrad hos Trygg – Hansa för 3844 kr.

Torleif HBV87
    Deltagare

Vår buss ( 12m 10 ton ) är försäkrad i Folksam som husbil.
    Årspremien för trafikdelen är 1152 kr och för egendomsskydded 1370 kr. Totalt alltså 2522 kr per år. I egendomsskydded ingår brand, glas, stöld, räddning och rättsskydd med självrisker på mellan 1000 och 1800 kr. Eftersom bussen är avställd c:a ett halvt år så blir vår försäkringskostnad bara c:a 1300 kr/år

Torleif

Svea HBV77
    Deltagare

Har också Folksam. Vi har bara trafikdelen, sedan så kompletterar vi med egendomsskydd de gånger vi åker längre turer. Funkar för oss.

//Sussie

*Mats
    Deltagare

Hej alla Goa vännerna!! Nu vill jag komma med en liten ide!
    Kan vi som är så många i klubben gå samman och kanske förhandla fram en bra och billig försäkring hos något försäkringsbolag?
    Det tror jag skulle gynna alla oss! Tror jag! Det kan ju vara något att ta upp på något möte eller så!
    MVH Mats

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.