Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel En liten fundering om motortemperatur

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Rolf & Eva HBV76
    Deltagare

Hej
    Efter att ha tappat alla sugar i världen när de två träden föll över bussen har vi nu spottat i nävarna och tagit nya tag.
    Utsidan är fixat, en hel del jobb återstår dock på insidan, men det ska gå. Hursomhelst, när jag körde bussen till plåtslagaren häromdagen så hade jag glömt att dra ner kylargardinen, och uppnådde då en motortemperatur på runt 80 grader. Annars brukar den ligga och skvalpa runt dryga 50 grader, vilket förmodligen är i lägsta laget va?

Då slog det mig att man kanske kunde ta bort kylarfläkten, den är ju STOOR! Framförallt för att tjäna någon hästkraft. 1963 var det 140 hk, hur många som är kvar vete fåglarna, och varje häst värd sin vikt i guld.

Förmodligen skulle det inte medföra några problem vid landsvägskörning, då fartvinden blåser genom kylaren.
    För att lösa eventuella temp-problem i stadskörning funderar jag på att montera en elektrisk kylarfläkt från personbil.

Någon som har gjort något liknande? Vad tror ni om detta?
    Vilken arbetstemperatur bör jag sträva efter att ha när jag kör? Man kanske måste bli lite mer aktiv med kylargardinen?

Hälsningar
    Roffe

Charsten HBV 21
    Deltagare

Hej!

HBV 2 tog bort fläkten och satte in elfläktar från Saab och det verkade funka bra.
    Arbetstempen bör väl ligga mellan 80 -90 grader i alla fall.

//21

Hej Rolf
    Det borde inte vara några problem att ta bort orginalfläkten om du ersätter den med en elfläkt.
    Det finns ju på många gräv och skogsmaskiner så du är på rätt spänning 24 volt
    Det behövs även en tempgivare som känner av när det är dags att starta fläkten , givare finns för olika temp beroende på placeringen
    Eftersträva en arbetstemp på 80-85 grader

Mvh Johny

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.