Hem Forum HBV Medlem Presentation Färsking i HBV

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Kent HBV 391
    Deltagare

Hejsan! :vink

Ännu en medlem i HBV, jag har väl haft lite intresse för en husbuss en längre tid men det är först nu på senare tid som jag förverkligade det.
    Jag heter Kent Bertilsson och är född 1970, utbildade mig som fordonsmekaniker en gång, har jobbat lite med det ena och andra och till slut blev mekaniker på Upplands Motor I Uppsala.

Började med att jag skaffade en motorcykel, det var tänkt att min fru (Donna) och jag skulle ut på semester på den någon gång. Men efter en tid fick vi en son och då,sprack planen om en semester på motorcykel.

Fick tag i en buss och vid första anblick så tyckte jag – näe det är för mycket jobb på den.
    Motorn gick runt men inte helt, kom fram till att motorn hade varmnypt på 5:ans cylinder.

Bussen är en Sisu med en AEC 760 (12,5 liter, AEC var ett märke som köptes upp av Leyland) har Wilson halvautomat ( före automatlådorna så fanns de här, har turbin och planetväxlar men växlas manuallt, ingen koppling – bara gas och broms)

Kunde inte motstå för priset var ändå bra och jag hade en känsla att jag inte får tag i något liknande till samma pris så jag bestämde mig.

Repationerna av motorn gick bra, fick byta ut en kolv samt ett foder och böt även 2 ventiler. Ventilerna hade nog kunnat gått att använda igen men det var bara mera jobb med det.

Köpte olja på Swedol 20 liter för 666kr, skojade och sa att det var djävulsoljan – men på vägen hem så hände det saker som gjorde att jag nästan började fundera om det inte gick troll i bussen för det hände en del konstiga saker, en som hjälpte mig fick åka till sjukhuset bland annat.
    Kan tänkas att jag drar hela historien i något senare inlägg.

Har bifogat lite hoppas det går att se, så småningom kan jag nog få in lite bilder i mina inlägg, men man är ju en färsking än :lol:

Fler inlägg kommer nog med tiden.

Ha det bra
    / Kent

Börje HBV216
    Deltagare

Välkommen i klubben Kent. Det låter spännande det där, jag
    hoppas vi får höra fortsättning!

Vi ses
    Börje :vink

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.