Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Fel på bussen på mkt olämpligt ställe
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
Peo HBV 2.
-
FörfattareInlägg
-
16-03-2007 kl. 23:03 #1369
intendit
MedlemKom på en sak just innan jag skulle sova.
Vad gör ni när ni är ute och kör och bussen plötsligt stannar och inte går att flytta?
Är det Bärgare som gäller då?Har ni nå bra tips och/eller historier om missöden efter vägarna?
Mvh Thomas
17-03-2007 kl. 00:06 #8989Charsten HBV 21
DeltagareVi lagar den och sedan åker vi igen….
17-03-2007 kl. 07:28 #8992husbussens
DeltagareEn ganska bra fråga.
Men som jag upplever det. (det har fakitskt hänt att även en Scania Vabis behöver vård efter vägen) Så är det väl ytterst sällan att det blir tvärstopp och man står där man står. det vanliga är väl att man märker att något är på gång oljud, varmgång, lukt, slö buss, o.s.v.
Då gäller det att stanna på första bästa lämpliga ställe där man inte är i vägen. (även en på eller avfart på motorväg) När man väl har konstaterat problemet så gör man en bedömning hur långt kan jag fortsätta. Man kanske kan fixa till bekymeret på plats tillfälligt och resan kan gå vidare.
Vi blev drabbade av detta uppe på Sveriges bästa väg (jag har förträngt vad den heter men den gick mellan Särna och Östersund)när vi var på väg till peo& Annelie på midsommar förra året Då slog nockaxeln på höger bak runt och låste hjulet. Vi fick då döda bromsen på det hjulet och så kunde vi fortsätta den resan men med lite lägre hastighet och annpassning till längre stoppsträckor.
Men för att återgå till frågan så skulle det visa sig att det är olämpligt att fortsätta utan att göra någon åtgärd så får man göra en bedömning. Kan jag fixa det själv? Har jag behövligt matereal? Känner jag någon i omgivningen som kan hjälpa till? Behöver jag på verkstad? Kan jag köra dit eller är det bärgare som gäller? Och framför allt fins det reservdelar att få tag i och vad kostar det.
Det bästa och billigaste brukar vara att ta sig hem, eller till närmasta kompis och slicka såren och fundera lite. många snabba beslut kan kosta mycket pengar.
Ja det var lite vad jag tyckte
Tommy HBV 1
17-03-2007 kl. 10:27 #8994Peo HBV 2
DeltagareDetta gäller ingen buss men principen är den samma!!
I går ringde en kompis från Sundsvall och talade ivrigt om att han hade i sin tur en kompis som stod med sin personbil i Ö-vik och hade problem med bromsarna. Han hade demonterat hjulet och konstaterat att oket hade släppt och bägge bultarna var borta (flytande ok på Audi). Jag frågade om hans position och fick reda på att han stod på E4 mitt emot ICA. Jag talade om att om han gick till ICA och tittade rakt över gatan så kunde han se en firma som säljer såna där konstiga lastbilar och bussar samt Audi! Han lovade att ringa upp om han inte fick tag i några grejor. 30 min. senare ringer han och tackar så hemskt mycket för hjälpen, han hade köpt bultar och fått låna verktyg för att montera dom. En kompis, kompis, kompis kan vara räddningen i en trängd situation, ha telefonboken med dig!!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.