Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Flygfotogen ??

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    intendit
    Medlem

Skrev den här som en egen tråd så vi inte blandar ihop bränslena :)

Jo, vet nån om, och i så fall vart man kan köpa flygfotogen typ Jet A1 ?
    Eller säljs inte det till allmänheten ?

Peo HBV 2
    Deltagare

Det är certifierad bränsle och säljs bara till dom som har flygplan. Vet inte hur det är om nån har ett privatplan och man köper bränsle av den, men jag tror att det måste redovisas på nåt sätt gentemot flygtimmar.
    Du får snart fler uttömmande <!–emo&:P–>:P svar på denna fråga :party3

intendit
    Medlem

Misstänkte väl det <!–emo&:(–>:(
    Men det går nog att övertyga dom på Dala Airport att Scanian flyger :mus

Charsten HBV 21
    Deltagare

Jag har snackat med en kompis som har eget flygplan och av honom fick jag veta att dom som har flygplan måste redovisa allt bränsle som dom använder och till vilket flygplan dom har sålt till om dom har sålt och det skall redovisas med regnummer på flygplanet i fråga.
    Så med andra ord “det går inte att köpa flygbränsle som privatperson” om du inte har ett registrerat flygplan.
    Han talade om att Jet A1 i princip är ren fotogen med nån tillsats.

Jag minns då vi körde i tunneldrivning förr så körde vi maskinerna på ren fotogen med en smörjtillsats s.k tunnelbränsle” för att förhindra att maskinerna skulle ryka för mycket. Det var bra i bilen oxå för det höjde effekten ganska mycket och när man besiktade så gav rökgasprovet 0 …… helt vitt papper då dom kollade.

//Charsten

intendit
    Medlem

Asch då, lär väl bli svårt att regga om Scanian…
    Skulle vara till flygande gris då :lol:

Hur är det med fartygsdiesel då, det kostar väl en bråkdel av vanliga dieseln <!–emo&:?–>:? <!–emo&:?–>:?
    Men det är kanske lika svårt att få fram som Jet A1 ?
    Man kanske skulle snickra pontoner runt bussen och montera skovlar på bakhjulen så att man kan flota fram till nån kaj och tanka :idea

intendit
    Medlem

Det är detsamma som bränslefotogen och lysfotogen samt värmefotogen. Går att köpa på biltema och Jula samt varenda mack i hela Sverige ingen skillnnad 108 oktan vilket betyder knackningsmottånd (oktan alltså)

*Roland
    Deltagare

Fartygsdiesel är nog det billigaste man kan köpa! <!–emo&;)–>;)

Problemet är väl bara att man måste ha ett registrerat fartyg för att få köpa.

Hitta någon som har fartyg och be att få köpa är väl bra. Jag tor att fartygsdiesel kan vara färgad och man får böta om man blir kollad.

Har någon blivit kollad någon gång??? <!–emo&:P–>:P

Roland

Charsten HBV 21
    Deltagare

Fartygsdieseln är grön, i allafall sist jag tankade den, jag har haft förmånen att kunna köpa av en kille som har bogserbåtar men nu är det ett tag sedan, sist jag handlade var 1998 då betalade jag 2 kr/litern och då hade han en liten vinst ändå, dessutom tjänar man på att det går mindre bränsle med fartygsdiesel, effekten ökar märkbart.
    Jag har aldrig blivit kollad men man skall aldrig vara säker på att inte bli det.

HBV 21

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.