Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › För och nackdelar mellan buss och PB2
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av
*Svenne.
-
FörfattareInlägg
-
21-04-2016 kl. 16:06 #3182
*Svenne
DeltagareHej!
Jag är ny här och har en Volvo Carrus B10BLE -00 som jag funderar på att bygga om till husbuss.
Den är 3 axlad och närmare 15 meter med grill guard, extraljus och drag.Jag funderar på för och nackdelar med att ha den reggad som buss eller PB2?
21-04-2016 kl. 16:15 #19241Jan HBV 283
DeltagareCITAT(*Svenne @ 21 Apr 2016, 18:06 ) [snapback]19935[/snapback]
Hej!
Jag är ny här och har en Volvo Carrus B10BLE -00 som jag funderar på att bygga om till husbuss.
Den är 3 axlad och närmare 15 meter med grill guard, extraljus och drag.Jag funderar på för och nackdelar med att ha den reggad som buss eller PB2?
Det blir klart mycket dyrare med skatt o försäkring att ha den bussreggad.22-04-2016 kl. 12:10 #19242Bertil HBV30
DeltagareHej
En sak som kan vara avgörande för valet mellan Buss/LB alternativt PB II är miljözoner i våra storstäder. Är fordonet för gammalt för att rulla i Miljözon som Buss/LB får åka in om den skulle vara registrerad som PB istället.
mvh Berra
22-04-2016 kl. 14:45 #19243*Svenne
DeltagareDen är ombyggd och får köras i miljözon.
22-04-2016 kl. 16:30 #19244Börje HBV216
DeltagareCITAT(*Svenne @ 22 Apr 2016, 16:45 ) [snapback]19938[/snapback]
Den är ombyggd och får köras i miljözon.Jag trodde att det var klassning som veteranfordon som gav undantag när det gäller miljözoner?
Börje
CITAT(*Svenne @ 21 Apr 2016, 18:06 ) [snapback]19935[/snapback]Jag funderar på för och nackdelar med att ha den reggad som buss eller PB2?
Om man redan nu blickar framåt till den dagen man eventuellt ska sälja bussen och det är en PB II
så ökar ju antalet eventuella köpare ganska mycket om man också kan vända sig till dom som har ett äldre B-körkort.Och sen kan man förstås köra lite fortare på motorvägen med PB II…
Vår buss är omreggad till PB II och för min del känns det bra att min fru
(som bara har B-körkort) med viss support hjälpligt kan ta hem bussen om jag bryter ett ben under resan, teoretiskt…Det finns säkert en uppsjö av mer genomtänkta argument för eller emot PB II.
Börje
23-04-2016 kl. 08:43 #19245*Svenne
DeltagareSå här står det på regbeviset.
TEXT: KONVERTERAD FÖR REDUCERADE AVGASUTSLÄPP
MED KONVERTERINGSSATS FRÅN PROVENTIA EMISSION
CONTROL, AVGASUTSLÄPP MOTSVARAR EURO 5.
FÅR FÖRAS I MILJÖZON TILL OCH MED UTGÅNGEN AV
ÅR 2020 ENLIGT 4 KAP. 23 § PUNKT 5
TRAFIKFÖRORDNINGEN (1998:1276).Det ska vara möjligt att uppdatera till Euro 6.
23-04-2016 kl. 14:40 #19246Bertil HBV30
DeltagareHej
När det gäller miljözoner så räcker inte att det är veteranfordon. Alla Buss/LB över 3,5 ton måste uppfylla gällande miljökrav.
mvh Berra
23-04-2016 kl. 15:40 #19247Börje HBV216
DeltagareSå här står det i Stockholm Stads trafikkontors skrift. Jag hade för något år sedan också ett
telefonsamtal med Lars–Göran Larsson, ansvarig på trafikkontoret i Stockholm som bekräftade nedanstående citat.
Han berättade samtidigt att detta gäller i alla svenska städer med miljözoner…”Fordon som i yrkesutövningen används av t.ex. polis, läkare, räddningstjänst eller fordon som används för
sjuka personer i transport till läkare eller sjukhus omfattas inte av miljözonsbestämmelserna.
Fordon som definieras som veteranfordon omfattas inte heller av miljözonsbestämmelserna.”Jag är ju inte jurist men vi är många i Stockholm som lever efter detta, inklusive lastbilar och andra veteranfordon.
Lastbilar får naturligtvis inte köra på uppdrag men väl med egen last på flaket i miljözon .Detta är min tolkning och jag tar inte juridiskt ansvar för
mer än mig själv…Vi ses
Börje
23-04-2016 kl. 16:13 #19250Jan HBV 283
DeltagareCITAT(Bertil HBV30 @ 23 Apr 2016, 16:40 ) [snapback]19941[/snapback]
HejNär det gäller miljözoner så räcker inte att det är veteranfordon. Alla Buss/LB över 3,5 ton måste uppfylla gällande miljökrav.
mvh Berra
Men inte personbilar
23-04-2016 kl. 16:43 #19251*Svenne
DeltagareNu spårar det här ur, till en diskussion om veteranfordon och miljözoner.
Åter till min fråga.
Jag funderar på för och nackdelar med att ha den reggad som buss eller PB2?23-04-2016 kl. 17:09 #19252Börje HBV216
DeltagareCITAT(*Svenne @ 22 Apr 2016, 16:45 ) [snapback]19938[/snapback]
Den är ombyggd och får köras i miljözon.
Ursäkta om du tycker att jag kapat tråden!Men du fick ju en del svar? Vad anser du om dom?
När du skrev ”Ombyggd” så trodde jag att du menade ombyggd till husbuss.
Är din buss uppgraderad med Proventias NOxBuster SCR och AdBlue så är
det förstås bara att tuta och köra.
Vi som inte har den uppgraderingen får eventuellt luta oss mot undantagsregeln för veteranfordon
om vi ska köra i miljözoner, om nu bussen är mer än 30 år förstås…Börje
23-04-2016 kl. 17:14 #19253Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareVåran Magirus blev automatiskt PB2 vid regbesiktning.
Fördelarna som vi ser det är samma som Börja påpekade, min fru (med förflutet som Bilkårist) kan utan att ta extra körkort framföra Magirusen utan att vara olaglig. Dock faller ju detta argument om körkortet (
är taget EFTER 1996. Då krävs högre behörighet iaf.Sen finns andra saker, enklare bromsprov, lägre besiktningskostnad, mm.
Som nackdel kan sägas att däcken ska ha en hastighetsklassning motsvarande 120km/h, vilket är den högsta tillåtna hastigheten på våra vägar. (enligt tjänsteman på Transportstyrelsen)
För våran del är nu inte detta ett problem längre. Vi har nämligen räknat ut att Magirus har en “konstruktiv högsta hastighet” av 76km/h och därför kan besiktas OCH godkännas med lägre hastighetsklassning. (enligt tjänsteman på Transportstyrelsen samat Besiktningsingenjör)
Jag vet inte hur försäkringskostnaden skiljer sig, men antar att Buss kräver en högre kostnad.
Summa summarum: I min värld känns det som var och en måste bestämma sej för vad som ska räknas till fördelar och nackdelar.
12-05-2016 kl. 15:03 #19299*Svenne
DeltagareIngen som kommer på några fler för eller nackdelar?
När jag surfat runt och sökt information, så pratas det mest om vilket körkort man ska ha, men jag vill veta annat.Var får man köra och parkera?
Hur blir det utomlands, har hört olika spekulationer om längder?
Intyg på AC?
Kör och vilotider?
Prisskillnad färgor, broar, trängselavgifter
mm. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.