Hem Forum Husbussar Underhåll & reparation Gelebatterier.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Charsten HBV 21
    Deltagare

Vill någon förklara för mig vad ett gelebatteri är och till vad kan man använda dem? :suck1

*George
    Deltagare

Kan detta hjälpa?

totalt underhållsfritt – vattenpåfyllning går ej.
    läckagesäkert – svavelsyran är bunden i gel/fast form.
    risken för kortslutning i celler är minimal – den fasta elektrolyten förhindrar att bly faller till botten.
    blyplattorna tillverkas legerade med kalcium och tenn, vilket ger hög gasningsspänning. Helt antimonfria.
    mycket låg gasning – ingen extra ventilation behövs.
    den lilla mängd gas som kan lämna batterierna innehåller inga korrosiva ämnen, varför batterierna kan monteras i skåp tillsammans med elektronik och annan utrustning.
    låg självurladdning – går att lagra i ett år utan att ladda.
    tål djupurladdningar – 2 V cellerna klarar upp till 900 cykler enligt IEC 896/2.
    tål upp till 65% större laddningsström – kan uppnå 90% kapacitet på bara 4 timmar med rätt laddningsutrustning
    större livslängd – rätt laddade upp till 15 år vid 20°C

hejs/GB

Charsten HBV 21
    Deltagare

Ja det låter bra det där…vet du hur mycket dom kostar oxå gämfört med vanliga batterier?

Peeter HBV63
    Deltagare

Hej

Vill man läsa lite om dom olika batterityperna som finns så finns det lite information på denna länk. :tummarupp

http://www.odelco.se/odelco.html
    Klicka in dej på produkter / batterier

// Peeter HBV63 B)

Charsten HBV 21
    Deltagare

Oj.oj,oj va dyra dom va ……. 2500:- för ett 85 amh …….. shockkk!.gif ja till det priset måste det vara bra.

intendit
    Medlem

Min uppfattning om kelebatteri.
    Bra i bilen med extra power vid start, men trögladdat när det är tomt.

Torgny J HBV 66
    Deltagare

Kollade lite på gelebatterier i veckan då jag upptäckte att det var dags för nya bodelsbatterier. Men jag backade när jag hörde priset. shockkk!.gif Det blev två vanliga “Fritidsbatterier” på 115 Ah / var. Kostade 3000:- Det var mindre än vad ett 115 Ah gelebatteri skulle kostat. :suck1

Charsten HBV 21
    Deltagare

Jag håller med dig….priset shockkk!.gif jag satte in 4 st 75 amh för två år sedan och dom funkar perfekt ännu…… förhoppningsvis några år till, sedan får man väl se.

intendit
    Medlem

Charsten charsten, hördu du, vi har ju gel batterier i våran buss 4st. och om du hadde lyssnat lite mer på roger så sa han att han har bra kontakter = bra priser, :rolleyes:
    Men du och roger skulle kanske prata lite. :tummarupp

Charsten HBV 21
    Deltagare

Jo vi skall prata men inte om batterier ännu…… men om den där som brummar inne i bussen…… :tummarupp

Peo HBV 2
    Deltagare

Jag har 4 st 6V 280Ah gelbatterier till vårat kylskåp. Funkar skitbra! Men dom väger en del. :cowboy

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.