Hem Forum HBV Medlem Bara inom HBV Gruppmail

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Hej alla!
    Inte för att vara grinig på nåt vis MEN….
    På senaste tiden har jag liksom många andra HBV-medlemmar fått mail med olika innehåll -oftast positiva eller uppmuntrande på olika sätt- nåt innehöll en virusvarning.
    Det är ju alltid trevligt att bli ihågkommen av vänner och bekanta men problemet med sådana här mail där mottagaren uppmanas att vidarebefordra det till exempelvis minst 7 bekanta eller liknande är att grundtanken tycks vara att komma åt mailadresser för att med hjälp av dessa kunna sprida skräppost.
    Jag har för egen del kunnat konstatera ett kraftigt ökat skräpposttryck de senaste månaderna och relaterar detta till den här typen av mail.
    Det är givetvis upp till var och en att ta ställning till om man vill vidarebefordra sådana mail, själv gör jag det ALDRIG.
    Om man trots allt väljer att vidarebefordra sådana mail har jag en vädjan till dig:
    Kopiera den text och ev bilder som du vill vidarebefordra (så att inga tidigare mailadresser kommer med) och sätt in samtliga nya adresser i fältet för “hemlig kopia” så kommer ingen mottagare att kunna läsa andra mottagares adresser.
    Detta är ett bra sätt för dig att bidra till att förstöra för “spambanditerna” och bidra till att internet ska fungera snabbare och bättre.
    Det vart lite långt det här men jag tycker det här är viktigt….
    Ha det alla bussiga busspolare!
    Hälsningar Richard

Bertil HBV30
    Deltagare

Hej!

Bra tips från Richard!

Några tillägg vill jag gärna göra. INNAN du bestämmer dig för att editera bort övriga mottagare av brevet så bör du bedömma om innehållet är relevant. Två saker tycker jag att man ska ta sig tid att göra:

#1: Använd sökmotorerna (Google, Altavista, MSN Search…) på nåt av innehållet i brevet, t.ex. ärenderaden eller eller en mailadress. Två kända exempel på hoaxar man kan hitta på det sättet är “Vykort från Hallmark” och “Polisen varnar”. En tredje är att Ericsson ger bort en gratis telefon, men den är ju så löjlig: Man behöver inte söka på den för mobiltelefonen man ger bort har inte sålts på fem år!

#2: Gå ALDRIG på att viruset är “så farligt att inte ens F-secure och Norton kan skydda dig”. Inom två timmar finns det alltid ett skydd mot upptäckta virus, F-secure går ännu längre och säger tio minuter. Så är brevet skickat för några timmar sedan ska du fullständigt ignorera det.

mvh Bertil :vink

husbussens
    Deltagare

Hej Håller fulständigt med.
    Har själv vidabefodrat några helt vansinniga mail på skoj till vissa utvalda för att visa vilka idiotiska grejer folk kan tro på. Men som Rickard skrev inte med adresser till alla utan enbart till dom utvalda. Detta gäller även alla upprop och protestlistor mm mm.
    Tommy HBV1

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.