Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Halt som tusan
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 5 månader sedan av
Ewa HBV11.
-
FörfattareInlägg
-
24-03-2008 kl. 22:07 #1632
Tom HBV168
DeltagareSuck, hade hämtat dottern idag hos en kompis som bor en bit ut i skogen (grusväg). Snöade som tusan och det hade väl bara lagt sig ca 7-8 cm snö. Kom i en kurva lugnt och sansat i ca 40 knyck – då ville bilen (V70 R AWD) bara åka rakt fram – spelade ingen roll vad jag gjorde. Sa till dottern att “nu går det åt helsike”. Rakt in i ett stengärde. Studsade upp på vägen igen.
Synliga skador (snabb okulärbesiktning): kofångare/spoiler fram, framskärm, blinkers m. insats, LM-fälg, framdäck flyttat ca 8 cm bakåt.
Det gick att köra bilen 3 km hem, men det tog i lite vänster fram och jag fick vrida ratten ett halft varv för att den skulle gå rakt fram.Så imorgon är det dags att tala med försäkringsbolaget – har varit skadefri sedan jag fick körkort 1988 – men nu skall man väl bli straffad och kastas ner i bonusklass misstänker jag… De senaste åren har jag betalt ca 7.000:-/år för helförsäkring så nu får vi se vad den går för…
Jag som brukar köra o leka som en liten spoling och när jag faktiskt inte latjar så händer detta – körde så lugnt och försiktigt. Man vet ju att det är halt när det är strax över noll grader och snö. Var troligen is under, det fanns INGET grepp alls med mina vinterdäck…
Vi klarade oss helskinnade både min dotter och jag. Det hoppade till rejält trots den låga hastigheten så en liten bula i skallen fick jag, men irritationen är större än bulan så det är lugnt!
24-03-2008 kl. 23:41 #10084Håkan HBV 179
Deltagare
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> ja tur ni klara er allafall
ja halt va de vid20.00 med tog 2.5tim från malmö till olofström
såg en bil på taket o bärjaren var där
25-03-2008 kl. 04:01 #10085Ewa HBV11
DeltagareFy vad otäckt, men vilken tur att ni klarade er.
Jag gillar inte när det är halt och har ingen speciell lust att ge mig av till jobbet strax.
Var iväg en sväng igår kväll till pappersåtervinningen, bara 1 km fram o tebaka.
Men satan.. det var ren isgata. har ändå justa Miche-dubbdäck men 240:in for som en vante hit o dit.
Här i Järfälla brukar de spräcka sin budget för halkbekämpningen redan kring nyåret.
Denna vinter har det ju inte varit så mycket att bekämpa så de är överlyckliga att inte inte ha gått över den.
Dessutom började de sopa gatsand redn för ett par veckor sedan.
Och jag kan knappt tänka mig att de vill ha ut sånt igen då.
Bilarna är säkert undanställda och står i ide.
Lycka till med försäkringsbolaget och berätta gärna hur det går.25-03-2008 kl. 14:28 #10087Rolf & Eva HBV76
DeltagareUsch ja, imorse var det inte roligt.
Det hade varit en rejäl smäll på morgonen på E18, så jag tänkte vara smart och köra gamla enköpingsvägen istället, precis som 10000 andra bilister tänkte. Ingen risk att köra av då, det går c:a 7 km/h.Men Ewa, sitter du och surfar fem på morgonen, hade du inte gått och lagt dig eller var du uppe med tuppen?
/Roffe
25-03-2008 kl. 17:42 #10091Charsten HBV 21
DeltagareHuvudsaken att ingen kom till skada, visst är det synd på fordonen men dom går ju att laga….
//21
27-03-2008 kl. 07:23 #10102Svea HBV77
DeltagareÅkte från Ö-vik ner till Enköping den 24:e. Vägen var jätte fin men strax söder om Söderhamn började det snöa och hastigheten på motorvägen sjönk drastiskt, ca 7 km/h. Suck. Det tog lång tid att komma fram. Och jätte mycket trafik var det, alla skulle väl hem eller bort på påsklovet antar jag. Ett antal olyckor såg på vår väg ner, första redan uppe i Ö-vik. Det är besvärligt när det blir sånt här väder och ibland hjälper det inte att sänka farten heller. Snart är det dax för mig att åka uppåt igen så jag får väl hoppas att vädret är lite bättre då.
Kör lugnt allihopa.//Sussie
31-03-2008 kl. 17:19 #10136Ewa HBV11
DeltagareCITAT(Rolf & Eva HBV76 @ 25 Mar 2008, 16:28 ) [snapback]8833[/snapback]Men Ewa, sitter du och surfar fem på morgonen, hade du inte gått och lagt dig eller var du uppe med tuppen?
/Roffe
Jo det blir ju upp med tuppen då jag måste vara i Vallentuna ca 5.30 å hämta bilen vissa dagar.
Är oftast så trött om kvällarna att jag inte orkar starta datorn. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.