Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Hur få frun att köra?
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
Ewa HBV11.
-
FörfattareInlägg
-
01-06-2009 kl. 10:03 #1990
Tom HBV168
DeltagareFör min fru Helena är det fullständigt otänkbart att ratta vår buss. En minibuss går bra säger hon, men hon skulle inte få för sig att köra vår dubbeldäckare säger hon.
Det hade ju varit hur gött som helst att sitta i ett passagerarsäte o bara lata sig på semestern.
Någon som har något tips om hur man skall lyckas locka? Skall jag köpa en C eller D-kurs hos trafikskolan kanske? Dyrt sätt, men säkert effektivt.
01-06-2009 kl. 10:38 #11710Svea HBV77
DeltagareDu kan ju fråga henne hur hon ska bete sig om du nu av någon anledning inte kan köra, brutit benet tex., och ingen täckning på mobilen….
Taskig sits. Då vill i alla fall jag kunna köra från platsen.//Sussie
01-06-2009 kl. 11:16 #11711Tom HBV168
DeltagareDet är bl.a. av den anledningen som jag skulle vilja att hon kör lite med bussen. Vi får väl leta upp en j***igt stor parkering så får hon testa där – undrar om man kan hyra en flygplats
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> Nä, nu var jag taskig, men jag kommer vara minst lika nervös som henne när det är dags o då är det bra med stora ytor.01-06-2009 kl. 15:12 #11712Bertil HBV30
DeltagareHej Tom!
Hoppas din fru har ett gammalt B-körkort, för D-körkort gäller inte på din husbil …
mvh Bertil
01-06-2009 kl. 20:01 #11713Svea HBV77
DeltagareDet ska jag ärligt tala om att det var på en nedlagd flygplats som jag körde bussen första gången. Gick super bra, inga problem alls, så nästa gång blev efter vägen. Jag övningskörde för C-kort då. Nu får jag ju köra ändå
Och om ni behöver träna på en flygplats så vet jag var det finns en. Fast det är i Norrland förstås
//Sussie
01-06-2009 kl. 23:21 #11714Tom HBV168
DeltagareBertil: Jadå, hennes B-kort är från 1989. Skulle man inte få köra en PB2 på D-behörighet? Är det inte så längre att om man tar D-behörighet så får man per automatik C-behörigheten?
Anta hypotetiskt att sonen som fick B-behörighet i år vill köra husbussen, är det då C-behörighet som krävs? Eftersom det inte finns något prejudicerande fall så vet ingen vad straffet blir för den som kört PB2 med B-behörighet nyare än 960701.Sussie: Nah, har inte vägarna förbi norrland på ett tag, får nog leta upp en stor öppen yta på närmare håll, men tack för tipset i alla fall
” border=”0″ alt=”smile.gif” />02-06-2009 kl. 11:02 #11717Bertil HBV30
DeltagareHej!
Numera “får” man inga extra körkort vid körkortsprov. Förr fick den som hade B-körkort en massa bonus när den tog D-körkort. Då blev körkortsbehörigheten BE C* DE, men idag får du bara B D. Man får alltså inte C-kort vilket jag tror bara beror på att Transportstyrelsen vill få in mer pengar på uppkörningar!
Enl. reglerna så skulle inte D-kort gälla för tung PB så jag har skrivit till VV och frågat om det är en miss i infon. Svaret: för att få köra tung PB krävs “gammalt” B-körkort alt. C-körkort och inget annat.
mvh Bertil
02-06-2009 kl. 12:26 #11718Tom HBV168
DeltagareAmen det är ju för knasiga regler vi har i vårt avlånga land…
Först och främst får man lov att köra PB2 på B-behörighet (i 120 bloss där det medges) om det har tagits innan 960701 och ej varit återkallat.
Och så får man INTE lov att köra PB2 (t.ex. en ombyggd buss) om man har behörighet att köra buss men har tagit det efter 960701 – nä, för då krävs det alltså behörighet för lastbil fast det är en ombyggd buss?! Kanske har man till och med några års yrkeserfarenhet också på buss, men det hjälper ju inte – regler är ju regler även om de är konstiga…Inte konstigt man blir snurrig…
Är det förresten gällande skyltning som gäller när man kör PB2 på C-behörighet eller man är begränsad till 80 km/h då? (skulle ju inte förvåna mig alls om det är 80 som gäller
” border=”0″ alt=”smile.gif” />)02-06-2009 kl. 12:59 #11719Bertil HBV30
DeltagareHej!
Tillåten hastighet har inte med behörighet på körkortet att göra. Tills vidare gäller ju upp till 120 km/h även för tung PB.
Precis som Tom menar: Man kan undra över regler då det finns vana yrkesförare som kör folk till och från jobbet i buss men som inte får köra vår husbil på semestern. En kollega på förra jobbet har haft körkort för buss i sex år (kört c:a 40 tusen mil i buss) men får inte köra min lilla husbil. Men min mor som är 73 år och har kört personbil max 10 000 mil får köra Toms dubbeldäckare. I 120 km/h …
I Sverige ska man inte förlora en behörighet man haft, oavsett nya regler som kommer. Men ändå har jag förlorat min TAXI behörighet trots att jag kört upp för den behörigheten i juli 1982. Jag får alltså köra t.ex. 120 pax i en buss men inte en person i taxi!
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> Sverige i ett nötskal!
B.
02-06-2009 kl. 22:10 #11720Sonja HBV 133
Deltagare
Var inte fråga hur man får frun att köra?Under CCW veckan kan hon köra på körplan som vi hyrt.
Mvh Mats o Sonja + Kajsa
Ps Klarar man att köra genom Rättvik Cruisingdagen så behöver man inte övningsköra mer.Ds
03-06-2009 kl. 07:02 #11721Tom HBV168
DeltagareJo, det var det vi talade om, det är så lätt att glida från ämnet
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Vi tänkte åka upp till CCW, men jag har svårt att tänka mig att hon vill köra inne i stan – speciellt inte den veckan
” border=”0″ alt=”smile.gif” />03-06-2009 kl. 07:54 #11722Svea HBV77
DeltagareTror inte jag heller skulle vilja köra då under den veckan ändå har jag kört ganska mycket. Tycker inte det är speciellt kul att köra genom städer överhuvudtaget när man inte riktigt hittar. Rätt vad det är så måste man vända i en korsning… fy så läskigt. Men det har ju med vana och erfarenhet att göra. Jag nöjer mig med att kunna framföra fordonet efter landsvägen, och jag vet att måste jag så kan jag. Nog skulle jag ta mig till närmsta sjukhus om det är en sån situation, då kan man köra lite som det blir och parkera mitt i gatan
Nöden har ingen lag heter det ju.//Sussie
12-06-2009 kl. 19:23 #11783Ewa HBV11
DeltagareCITAT(Mats HBV 133 @ 3 Jun 2009, 00:10 ) [snapback]10922[/snapback]
Ps Klarar man att köra genom Rättvik Cruisingdagen så behöver man inte övningsköra mer.Ds

En gratis intensivkurs med andra ord
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.