Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Husbuss och camping

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    intendit
    Medlem

Hej! Jag har planer på att skaffa husbuss, tycker det låter edealiskt. Gott om plats, också är det roligt att bygga. Jag har husvagn i nuläget så jag undrar hur är det att komma till en camping med en 10m buss? Vissa campingar har väldigt små platser. Vi är inte inne på camping speciellt ofta men det händer, vi tycker bäst om att fricampa. Sen verkar det som husbuss är ett norrasverige fenomen, de flesta annonser man ser är från norra delen. varför är det så? eller har jag fel. Själv bor jag i Skåne.

Peter

Ewa HBV11
    Deltagare

Mycket sund inställning du har (tänkte på husvagnen, byt mot en buss)
    Det har funkat bra med bussen på de flesta campingar jag har varit inne på.
    Bara man är snäll å trevlig (nån gång har vi ringt innan o pratat) när man kommer, så fixar de alltid fram en bra plats att stå på.
    Nån gång har det ju blivit nej för att det är för trångt att baxa runt med bussen eller för att marken inte klarat tyngre fordon.
    En camping vill ha dubbel avgift, men då åkte vi därifrån.
    Jag gillar bättre att fricampa. Gärna vid nån mysig sjö, men grusgropen uppe i Höljes är inte så tokig den heller.

Bara drygt 7 månader kvar till Höljesrallyt nu :wub: :drink1 :yes

Carl-Albin HBV72
    Deltagare

Ewa du har ju en jul att se framemot;-). Nog har han tänkt rätt men räkna inte med att Campingarna jublar . Du får välja dem för att ladda batterier och tömma tankar men kolla före .
    Önskar dig välkomen som presumtiv medlem till HBV

husbussens
    Deltagare

Jag förstår inte varför man ska in på camping för att ladda batterier och tömma tankar. Har man en fungerande buss så laddar den sig själv. Och tömma tankar fins det tömnings ställen för. det är bara att vara vänlig och fråga på macken när du tankar om dom har någon avloppsbrunn. Att ha ett brunns locks järn med i bussen är en fördel. För övrigt så gäller det att planera med tömningarna på avsedda platser. Och vad det gäller tömning på camping så brukar dom vara för mindre husbilar så ska du fram med en buss så brukar det vara omöjligt.

I grusgropen i Höljes fins det ingen tömnings plats. Men vi har satans så roligt.

Tommy HBV 1

Charsten HBV 21
    Deltagare

Vår erfarenhet av campingar är att finns det bara plats så är man välkommen, denna sommar har vi stått på camping en gång, det var i Särna när generatorn sa upp sig, vi kom 2 timmar efter dom hade stängt men det gick bara fint ändå.
    I övrigt så tycker jag att det är väldigt svårt att tömma tankarna på dom campingar vi varit in på, flera ställen går inte att tömma på, numera har jag kofoten som vi inhandlade hos Petter i Boa för 15:-och öppnar ett brunn i någon gata i stället och tömmer vårt gods.

Bara 7 månader kvar till Höljes……….HURRA!! :yes :beer :yes

intendit
    Medlem

Camping tycker inte jag heller om, Det är lite därför jag tycker husbuss låter trevligt. Man gar sin egen toalett och dusch, Men då vill det ju till att ha stora tankar så man klarar sig några dygn. Och laddning förstår jag inte, det fixar väl bussen själv när man kör. Så mycket ström gör maninte av med, har ett 120AH batteri i vagnen och det klarar sig en vecka utan laddning. Vi ligger väldigt mycket ute och fricampar även med husvagnen.

Peter

Frank HBV61
    Deltagare

Hej Peter.
    Var i Skåne håller du hus?? Undrar HBV’s sydligaste medlem…. :vink

intendit
    Medlem

QUOTE (Frank HBV61 @ 26 Nov 2005, 11:04 )
    Hej Peter.
    Var i Skåne håller du hus?? Undrar HBV’s sydligaste medlem…. :vink

Jag bor i Kvidinge ca 2,5 mil Nordöst Helsingborg. Har du något bra tipps på var man hittare en bättre begagnad buss i Skåne. Helst skulle jag vilgja ha tag på en redan påbörjad och lastbilsreggad, för jag har bara C-kort.

intendit
    Medlem

Tjena Peter gå in på blocket och kolla det gjorde jag och fick tag i en bra buss i Skåne. Det finns ju allt från buss till halvfärdigt och till färdig husbuss. Har du C-kort köper du en färdig eller halvfärdig Har du D-kort kan du köpa och köra en buss direkt vilket i regel är billigast och roligare att få bygga själv. Campingar har jag varit på runt Sverige och Danmark samt Tyskland och aldrig blivit nobbad. Så ta steget mot ett mysigt sätt att campa. När du gjort det så anmäler du dig i Sveriges bästa husbussklubb. :beer

Arvo HBV81

*Tommi
    Deltagare

Campinge eller fricamping !

Det är frågan??

Vi har bara haft husbuss ett år och vi åkte runt i södra Sverige och norra Tyskland och västra Danmark, vi övernattade nästa bara på campingplatser och det fungerade utmärkt. Vi hade våra tre barn med oss så det blev mycket roligare för dem med camping, alla nya kompisar osv.
    Vår samlade erfarenhet från campingplatserna är överaskande possetivt.
    Men det var vår första husbussommar, jag tror det finns många i sällskapet som kan erbjuda massa intressanta tips så fortsätt surfa in på HBV:s sidor.
    En halvfärdig buss skall du nog söka via te.x. blocket m.fl.

Lycka till

HBV83

intendit
    Medlem

Hej igen! att tömma tankarna på campingar har jag inte haft några problem med. Det finns dessutom tömmningsställen på fler och fler mackar. Att tömma i brunn i gatan är inte att rekomendera eftersom dessa är dagvattenavrinning och löper direkt ut i våra vattendrag utan att passera nåt reningsverk.
    ArvoHBV81

Charsten HBV 21
    Deltagare

Det går aldeles utmärkt att tömma i brunn efter nån gata MEN…… naturligtvis måste man kolla att det är ett avloppsbrunn man öppnar inte bara tanka ner i vilket brunn som helst men står det ett A på locket är det ett avloppsbrunn, och när man öppnar locket känns det om det är ett avloppsbrunn dessutom….sniff,sniff! :vink

intendit
    Medlem

Naturligtvis!! tänkte helt fel när det gäller avloppen. Tänkte bara på dem med galler. Rätt av dig Hjulia.
    Arvo HBV81 :suck1

Ewa HBV11
    Deltagare

Måste ju bara säga det att… även om jag inte är nån hängiven campinganvändare så har jag då aldrig haft tråkigt dom gångerna vi har varit inne på någon.
    Om ni ska ta in på en camping så välj i första hand en fristående.

Tommy, i Höljes kan man iaf tömma färskvattnet om man känner för att vara lite primitiv ett tag. Det går bra att slabba me dunkar oxå :suck1 :party6

Charsten HBV 21
    Deltagare

Ja du Ewa det måste ha varit väldigt varmt och torrt i din buss då vi var i Höljes eftersom det gick så mycket färskvatten för dig. :vink

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.