Hem › Forum › Husbussar › Underhåll & reparation › Installera VVB i värmesystemet
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av
Oscar HBV 319.
-
FörfattareInlägg
-
05-09-2015 kl. 15:40 #3131
Oscar HBV 319
DeltagareStår i begrepp att installera en varmvattenberedare i min Scania, den går antingen på el, eller motorns kylsystem (beredaren, inte Scanian
). Jag har hittat en bra plats i lastutrymmet, vid skarvar på värmeslangarna. Vad som förbryllar just nu är hur jag tar reda på vilken av slangarna som leder “ut” från motorn, och vilken som är returen. Ja, jag har försökt följa slangarna, men på flera ställen så är de inte synliga, “inbakade” i kabelkanaler etc..
Någon som har kunskapen jag saknar?
05-09-2015 kl. 19:45 #18918husbussens
DeltagareHej Oskar.
Försök att koppla in den direkt på motorn.
Varmaste delen är i främre änden på motorn och returen i bakre.
Skulle du koppla in den i värmesystemet så skulle du behöva köra värme i bussen sommartid om du skulle få varmvatten i beredaren.
Har du Dieselvärmare i bussen så koppla in den i serie med den och gör en byepase för elementen så kan du köra endast värmaren för varmvatten. Det fodras lite kranar men funkar bra.
Du kan även lägga den i serie med kylslangarna till oljekylaren men då blir den bara aktiverad på värme från motorn
Tommy HBV 105-09-2015 kl. 21:09 #18919Roger HBV341
DeltagareBra tråd, följer denna. Behöver lära mig om detta.
06-09-2015 kl. 13:00 #18921Oscar HBV 319
DeltagareCITAT(Tommy HBV 1 @ 5 Sep 2015, 21:45 ) [snapback]19542[/snapback]
Hej Oskar.
Försök att koppla in den direkt på motorn.
Varmaste delen är i främre änden på motorn och returen i bakre.
Skulle du koppla in den i värmesystemet så skulle du behöva köra värme i bussen sommartid om du skulle få varmvatten i beredaren.
Har du Dieselvärmare i bussen så koppla in den i serie med den och gör en byepase för elementen så kan du köra endast värmaren för varmvatten. Det fodras lite kranar men funkar bra.
Du kan även lägga den i serie med kylslangarna till oljekylaren men då blir den bara aktiverad på värme från motorn
Tommy HBV 1Tack för bra och uttömmande svar (som alltid) Ja, jag har dieselvärmare i bussen, så det blir kanske den varianten, ska bara försöka sparka igång den och se om den gör sitt jobb, just nu verkar det bara vara vattenpumpen som funkar, pannan vill inte kicka igång…
” border=”0″ alt=”sad.gif” /> -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.