Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Kan man få be om ett gott råd?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Börje HBV216
    Deltagare

I väntan på buss-säsongen så kanske jag kan få vara fräck och använda forumet till att
    rådfråga er angående bredbandsleverantörer.

Jag har sen ett halvår tillbaka haft fiber indraget i huset men inte
    haft ork att engagera mig i vilka leverantörer jag ska använda för bredband och TV.

Vi har två konkurrenter som erbjuder fiber och en av leverantör här i området är Telia
    som hängt sin fiber i sina gamla telefonstolparna och en leverantör som grävt ner fibern i marken, så kallat ”öppet stadsnät”.
    Jag har köpt fiberanslutning från den grävda och där i finns det mesta, utom Telia förstås…

När det gäller TV känns valet enklare, jag tror det blir ComHem med sitt TiVo-system.

När det gäller bredband är utbudet sjukt stort. Där finns t.ex. bredbandsbolaget,
    Bredband2, Bahnhof, T3, Ownit och fler därtill.

Om ni har några bra eller dåliga erfarenheter av bredbandsleverantörer
    så tar jag mycket gärna del av dom!

Att det finns en support kvar efter att man skrivit på avtalet är bra och en korrekt fakturering utan bluffpåslag,
    smygförlängda avtal eller andra tillägg utöver det vi har kommit överens om tycker jag också är viktigt förstås…

Jag vill samtidigt passa på att önska er alla en Glad Påsk! :hexa

Börje :vink

PS. Jag hoppas att inte någon tar illa upp för att jag tar upp en icke-bussfråga!

husbussens
    Deltagare

Hej Börje.
    Jag kan bara hålla med dig.
    När man väl skrivit på så fins det alltid grönare gräs på andra sidan.
    På jobbet så har vi Karlstadstatsnät som är fiber i backen. Tillatt börja med så körde vi via radiolänk mellan deras acssespungt och våran fastighet, en strävka på ca: 200 m Den funkade aldelseutmärkt och gör så än. För att få in linan i huset så skulle det kosta ca. 30,000: – med grävjobb och installationen. Nu blev det så lyckligt att det blev flera på gatan som ville ha fiber och dom grävde bara 1,5 m utanför huset så nu har jag fiber in i fastigheten för 3,500:- (ej ansluten till vårat system än men våran slöhet) Om jag inte mins fel så har vi en levrantör av it tjänsten som heter Bahnhofs eller nått sånt. Dyra men funkar bra har aldrig behövt anlita suporten så jag vet inte hur den fungerar.

Här hemma har jag haft ADSL med en uppkoppling på upp till 8mbt. jag har betalat den i åtskilliga år och har någon gång kommit upp till 6mbt Mestadels så ligger upkopplingen på 4mbt.

Jag har skaffat den nya N1 4g och testat den funkar jättebra uppkoppling på ca.45mbt men segt som satan ändå. expertisen säger att det är något med kanalutskicket som spökar det trådlösa nätverket ligger på samma kanaler mm? jag vet inte skall forska i detta mera.
    Jag har för skojskull skaffat och testat telias mobila bredbabd. man får testa det i en månad och ytvördera detta. Det är överförväntan uppkopling på 45mbt hela tiden . jag har även nu bestält en likadan men en rauter som jag skall instalera här i huset hemma och se hur den funkar med nätverket. funkar den bra så åker Net 1 ut

Blev inte så lite långt men pekfingret ville inte sluta och hur stavningen är får ni stå ut med.
    Glad påsk och lycka till
    Tommy HBV 1

Hej och en fortsatt god helg till alla som läser detta
    Börje jag har provat Net 1 trådlös internet, men vart inte nöjd med den p.g.a. väldigt låg hastighet.
    Det gick aldrig att titta på klipp eller TV program, bara hackade.
    Praktiskt däremot att ha med i bussen, alltid uppkopplad.
    Vi bytte till Telia fast internet via adsl hastighet 20 mbt
    Har funkat bra, inga problem att titta på TV och så.
    Min tanke har varit att prova Telia mobilt bredband, vi får se.
    En stor fördel med Telia är enligt mig att dom inte har bindningstid.
    Jag tror att vi är mer begränsade här uppe med att välja leverantör med tanke på täckning, landet är lita avlångt i många stycken.
    Mina tankar för nog inte din undran framåt, men visst är det väl en bussfråga i högsta grad.
    Är inte det mesta som rör sig i en HBV-ares huvud bussrelaterat ?
    :hexa

Mvh Johny

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.