Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Kostnad av att ha skattebefriad husbuss

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    intendit
    Medlem

Tjena!

Jag tänker som sagt bygga husbuss, och undara helt kort vad ni andra som redan har husbuss får lägga ner i kostnad per år för att ha bussen i drift…. så… vad kostar det er per år?

/Dennis

Det varierar år från år beroende på dels på hur mycket underhåll man behöver göra dels vad man hittar på för kul tillbehör man stoppar i olika år.
    En annan sak som i hög grad påverkar årskostnaden är om man har en buss eller lastbilsreggad buss och om den är äldre än 30 år (skattebefriad). Som du förstår så påverkar (speciellt numera) den årliga körsträckan årskostnaden en hel del…
    Sen är frågan hur mycket du betalt för bussen minus vad du får när du säljer den delat med antalet år du kört den = årskostnad (+ allt annat).
    Det går alltså inte att säga vad årskostnaden är, den är liksom helt individuell…. <!–emo&:?–>:? <!–emo&:?–>:? <!–emo&:?–>:?

intendit
    Medlem

Ahh.. jag förstår, det går helt enkelt inte att ränka på det, men av vad jag förstår så blir det billigare att lastbilsregga bussen i alla fall! Det kostar ju ett par tusenlappar, men det blir nog billigare än att ha den som buss…

Ewa HBV11
    Deltagare

Min buss är LB-regad som skåp med bodel och jag betalar 3000/år i helförsäkring.
    Bussförsäkringar är dyrare.

Frank HBV61
    Deltagare

Samma här – LB/skåp m bostadsinredning. Lägre försäkring, jag betalar ungefär samma som Ewa för helförsäkring; dessutom gäller svagare miljökrav vid besiktningen. En buss får absolut inte läcka olja, högare krav på avgasvärden m.m.
    hadebra <!–emo&;)–>;)

Ewa HBV11
    Deltagare

Och brandgrejs

Frank HBV61
    Deltagare

:tummarupp just det
    men det har jag likaväl – 4 st pulversläckare, strategiskt placerat, både fram o bak. Mitt eget skinn…. B)

Ola HBV 27
    Deltagare

Att byta fordonsslag är fr.o.m. 2005 inte längre lika lätt. Det finns en formulering i bestämmelserna som gör att fordonet måste uppfylla dom krav som gäller fr.o.m. det år som fordonet tas i bruk. D.v.s. om jag besiktigar om en buss av årsmodell 1975 till lastbil i år så tas det “nya” fordonet lastbil ibruk i år, 2005, och måste därför överensstämma med dom regler som gäller för lastbilar av 2005 års modell. Det går att söka dispanser från vissa regler men ett byte av fordonstyp är för tillfället inte helt enkelt.

Den som vill läsa mer, gå till http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf .

Krilla HBV64
    Deltagare

Hallo Ola.
    Vad jag har fått berättat för mig så är det inte riktigt, om inte bussen eller lastbilen är intagen i trafik 1975 så kommer det alltid att var en 75:a, men däremot om den är intagen efter 2004 så är det som du säger .

Mvh Krilla

*George
    Deltagare

Det här låter som en gammal tråd som vi tröskat igenom ett antal gånger. Min kompis på Bilprovningens HK i Sth förklarade enkelt enligt följande:
    – Om Du har en buss av vilken årsmodell som helst som är eller har varit i trafik och vill registrera om den som lastbil så gäller det datumet som omregistreringen sker. Detta betyder att lastbilen tas i bruk som lastbil från det datumet som registreringsbesiktningen sker oavset vilken årsmodell det är på bussen.
    Har du en buss som är av årsmodell 1961 och vill registrera den som lastbil från 15/9 2005 så räknas den som tagen i bruk från 15/9 2005 och måste då följa de bestämmelser som gäller den 15/9 2005.
    Det som återstår är att söka ett antal dispenser t ex för bilbälten, underkörningsskydd etc.

Klart som korvspad – eller?

Vill Du behålla den som buss så är det inga problem mer än att besiktningen är tuffare – t ex inget oljeläckage etc.

hejs/GB

husbussens
    Deltagare

Ja denna tråd har varit uppe förut jag tror både här och på MHC fikarum, :type ( Har inte letat vart) Men vad jag kommer ihåg så var det inga bekymmer att regga om Buss till Lastbil utan krångliga bestämmelser, Jag tror nog det är som så att vissa besiktningar skiter i att fördjupa sig i vissa regler.
    Men går man till botten med bekymeret och tvingar fram alla EU regler som fins, så kanske det blir ett helvete för oss alla, <!–emo&:(–>:( även för dom som bara åker in och reggar om från buss till lastbil utan dispanser, frågor, funderingar, och komentarer till besiktningsmannen om hur det ska vara.)

Tommy HBV 1

intendit
    Medlem

Vi typade om vår buss vid årsskiftet och då sökte vi dispanse både på bälteskravet och underkörningsskyddet. Men årsmodellen på fordonet spelar en viss roll, om fordonet är tillverkat 1986 och senare krävdes även monterade bälten på samtliga framåtvända platser (midjebälten räckte). Fordon tillverkade 1985 och tidigare räckte det att det fanns bälten på passagerarstolarna (eller dispanse) det behövdes inga vid te.x. matplatsen. Det som gör att man (vi) sökte dispanse för bältena var att SBP skall utföra ett förstörande prov om inte busstillverkaren kan intyga hållfastheten vilket de inte gör på gamla bussar med utbytta stolar.
    Men har du tillgång till stolar med bälten är det ju aldrig fel med säkerheten.
    :type

Charsten HBV 21
    Deltagare

Jag hörde i helgen av Anders HBV26 att det kan behövas nåt papper på slagtest alltså en sån dom gör på lastbilshyttar, men det hade både med karossfabrikat och årsmodell att göra.

intendit
    Medlem

Det där dokumentet “Ola HBV 27” hänvisade till var riktigt maffigt. Kan aldrig tänka mig att bilbesiktningen bryr sig om allt det som stod där… som Tommy sa.. det räcker nog med att ta med det viktigaste…

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.