Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Motor som Motor
- Detta ämne har 44 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 2 månader sedan av
Micke och Helena HBV 413.
-
FörfattareInlägg
-
19-02-2017 kl. 16:59 #3243
JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareHej alla
eftersom det inte är så stort tryck på forumet så kanske man kan tänka sig en psykologisk studie hur det kan se ut i en motorgubbes huvud.
Hade tänkt mig att skriva en rad nu och då och kanske nån bild till.
Växte upp på en mindre ort och pappa hade motorsågs & småmaskins-verkstad.
Motorer och mekande var således en naturlig del av livet från början så att säga, vilket alltid inneburit att om nåt går sönder är nummer ett att laga, och långt senare att köpa nytt.
Uppväxten innebar trimma moppar, skruva gammal snöskoter, plocka ihop gamla motorcyklar av diverse modeller och så vidare.
Så fort körkortet var i hand så fortsatte i stort sett samma sak fast med diverse bilar, inte alltid så populärt hos min far som ju till stor del i den åldern var min huvudsponsor, milt uttryckt.
Mekande har alltså varit en ledstjärna i mitt liv, fast olika tidsepoker har kommit och gått.
Flyttade upp till Umeå 1981 och hade då motorcykel som huvudintresse, dock hägrade offroading med jeep så 1983 blev det affär på en Willys cj 2 A i bedrövligt skick.Fortsättning följer
22-02-2017 kl. 18:02 #19525JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareDet var en riktigt bra mekanikerskola att vara 10 stycken bilbyggare i ett och samma garage där vi delade på allmänna utrymmen och hade varsin mekplats.
Första willysen blev hopbyggd över vintern och provkörning våren -84
Allt fixat från kuggspel i axlar till plåtjobb på kaross till störtbåge och ny lack.Det allra mesta gjort helt själv med en liten hjälpande hand av mera rutinerade killar.
Så det var inte utan rejäl stolthet man åkte till besiktningen.
Det var ju lite spännande vad dom skulle säga om skivbromsar, hängande pedalställ o.s.v. men det blev godkänt.
Vi hade ju på den tiden I 20 militärområde som vi fick nyttja till terrängkörning och även anordna jeepträffar en per sommar som var välbesökt även med gäster från grannländerna.Fortsättning följer
22-02-2017 kl. 21:46 #19526Börje HBV216
DeltagareDet här ska bli roligt att följa.
Förmodligen är vi många som får en lite dimmig blick
och drömmer oss tillbaka till de ljuva åren…
Börje
26-02-2017 kl. 17:21 #19534JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareDet var mycket roligt med jeeparna god kamratskap och mekande/byggande hela vintrarna och sedan körning och lek på somrarna.
Fast ärligt sagt så var det rätt mycket mekande även sommartid faktiskt.
När man far fram över stock ock sten och gräver i myrar så klagar materialet.
Tack vare att det inte var tävling utan bara lek så hjälptes alla åt så fort något gick sönder bara det fanns delar att tillgå.
Vi åkte på jeepträff till Östersund 1986, lastade upp en hel hög med jeepar på flera ekipage och drog iväg.
Tyvärr så pajade min jeep innan vi hunnit ut i skogen.
Alla hjälpte till och vi försökte lösa problemet men fick inte tag i det skurna lagret i adaptern mellan volvolåda och willys fördelningslådan.
Jag fick tillbringa helgen som passagerare i en annan jeep.
Så kan det gå.27-02-2017 kl. 09:30 #19536Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareMen Gosse
Du har ju en massa intressant
Hacka på du.. så vi kan läsa
27-02-2017 kl. 19:34 #19440JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareTack så mycket
Jag måste försöka återgälda lite av mitt läsande av andras inlägg
Tillbaka till Östersund och vad nu campingen hette tror att det var nåt halvmilitärt som började på Ö ? nåväl.
Efter en heldag ute på blöta myrar i regn så vart det middag på kvällen och man fick då möjlighet att köpa tider för en femma styck vill jag minnas.
Det man köpte var alltså hur länge går en gammal volvomotor som man varmkört en stund, sedan tappat ur oljan, bundit upp gasreglage på fullt !!
Fullt ös så att säga, det var en ganska ljudlig avslutning på middan.
När den väl stannat så kunde vi ju inte bara leva med ovissheten, så den plockades isär för att få en diagnos.
Många oljiga fingrar senare och några brännblåsor så gick motorn runt när den svalnat, för vi hällde vattenhinkar över liket.
Man skulle kunna säga att det mesta gjort sitt i stackarn.
Jag kan dock inte komma ihåg hur länge den gick tyvärr.Fortsättning följer
05-03-2017 kl. 20:36 #19540JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareHade länge gått med tankar på en husbuss, och gärna då en flyttbuss som ju borde lämpa sig väl för ändamålet.
Såg en annons i nån tidning på ett tänkbart objekt.
Detta var ju långt före blocket och nuvarande bekvämligheter så det var ju inte lika lätt att få grepp om utbudet.
Tänk om det var den enda till salu, för bussar växer ju inte på träd direkt.
Efter kontakt med säljaren fick jag veta att det var en spekulant före mig, en polis som dock hade lite problem att få fram pengar.
Om du är här före lunch imorgon så får du första tjing sa gubben.
Umeå – Gislaved, tittade betalade lastade in mercan baki och iväg hemåt.
Gick som en dröm, halvluftad B 58 1975, kom hem lagom till att slänga mig i lastbilen och åka till Gävle för att lasta.
Preskriberat tack och lov.
Det som inte dödar det härdar sägs det.Fortsättning följer
06-03-2017 kl. 12:15 #19542Lars och Elisabet HBV 251
Deltagare
Har hört om B18-tävlingen
Tror de va minst 10 minuter.. de va iaf så pass mycket att man baxnade när man hörde det
Fortsätt hacka
06-03-2017 kl. 13:51 #19544Börje HBV216
Deltagare[attachmentid=3229]
Vilka utrymmen, vilken pjäs Johny!
Av bästa märke och modell, vad fick dig att byta bort den och hamna i en Scania?
Du hade ju fått känna på himmelriket
Börje
06-03-2017 kl. 17:05 #19546JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareJodå den gick som ett troll och låg som ett strykjärn på vägen.
trots en snitthastighet på närmare hundra så låg den under två liter.
Halvluften var imponerande bekväm och vägstabil faktiskt.
Jag började lite smått att fundera på hur bodelen skulle ta form och kapade upp en öppning mellan hytt och lastrum som första steg.
Bussen hade helt raka väggar i lastrummet och var plyfa klädd invändigt.
Det hade varit lätt att kapa upp för fönster och bygga inredning.
MEN först skulle den besiktas, och då fick jag klart för mig att en rätt bra regel när man köper dylika fordon, kolla under, kolla fjäderinfästningar, kolla ……….
Besiktningsmannen flinar förmodligen fortfarande gott när han tänker på den besiktningen, och det ska sägas det gör inte jag.
Halva den bussen ni ser på bild vart nämligen kvar i smörjgraven på besiktningen den dan.
Att jag klarade zorros märke är fortfarande en gåta.Fortsättning följer
09-03-2017 kl. 20:07 #19551JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareDet är väl ingen underdrift att påstå att besvikelsen var total på hemvägen från besiktningen den dan.
Man hade helt enkelt varit för sugen och lämnat det sunda förnuftet hemma när det gjordes affär i all brådska.
Tanken på att börja från botten, riva bort, skaffa material, svetsa i evinnerliga timmar innan det ens var dags att börja med inredning.
Nej tack, det måste lösas på annat vis.
Såg i den vevan en annons där en racebuss som blivit för trång kunde bytas mot annan som skulle rymma två tävlingsbilar.
Efter lite fundering från bådas håll så styrdes kosan mot Bålsta och det blev affär på en gammal Scania med bilplats därbak.Fortsättning följer
Vet inte riktigt varför den där bilden inte samarbetar ?
09-03-2017 kl. 23:06 #19553Börje HBV216
Deltagare[quote name=’JohnyoAnnSofie HBV120′ date=’ 9 Mar 2017, 21:07 ‘
Vet inte riktigt varför den där bilden inte samarbetar ?
[/quote]Det beror nog på att din bildfil är Bitmap ( .bmp)
Forumet är bättre på att hantera JPG-filerMen det går ju hjälpligt så här också…
Börje
11-03-2017 kl. 13:52 #19555JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareNär man börjar tänka tillbaka på dessa händelser så kommer en massa annat kuriosa upp till ytan också.
Jag kom ner till Bålsta vid middagstid och Micke som han hette skulle in till Stockholm ett ärende.
Han tävlade i Camarocup och höll på att bygga klart sin racebil.
Det passade mig bra att hänga med, vi käkade burgare på vägen, och sedan när vi kom till Solna -tror- jag så hade vi parkerat utanför verkstads/källarlokalen där han skulle få hjälp med nåt till sin Camaro.
Då pekade han på ett hus en bit bort och sa, där bor Palmemördarn Krister Pettersson.
När vi kom in i lokalen så var det en superutrustad verkstad med alla maskiner man kan drömma om.
Dom gjorde tydligen mest specialjobb åt tävlingsbilar.
Efter fika och fullgjort ärende så skulle både vi och killarna i verkstan dra hemåt.
En kul detalj var att den ena killen hade ratten på hatthyllan med sig in och hade racefäste med klickfattning mot styrstången som stöldskydd.
Det här är rena tjyvnästet sa han.
Nåväl efter en natts sömn så kollades bussen inför affär NOGA och sedan hemfärd med ett litet stopp hos mina föräldrar i Sidensjö.Fortsättning följer
12-03-2017 kl. 19:59 #19556Lars och Elisabet HBV 251
Deltagare
14-03-2017 kl. 17:05 #19560JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareRacebussen var ju fullt klar att använda så det behövdes egentligen bara att ordna med lite personliga utstyrningar och storstädning invändigt.
Den var ju inte övermotoriserad direkt men gick som den skulle.
Lastutrymmet var stort och rejält och svalde faktiskt MB 240 dieseln.
Vi stod bl.a. i Byske på campingen och kom i samspråk med ett tyskt äldre par som hade en motorcykel på en ställning bakpå sin husbil.
Den såg ut som en EU moppe men var på 200 cc.
Gubben var rätt stolt över sin moppe där bakpå, varpå jag öppnade sidodörren på lastrummet och visade mercan, det tyckte han var lite drygt.Efter ett par år med den bussen så återföll vi tyvärr på MC åkande igen några år till dess vi skaffade nuvarande.
Såg för ett par år sedan att den var till salu på blocket och sparade då några bilder på det nya stuket där bak.
Med fem meter överhäng får man vara rätt försiktig både vid tvära svängar men också vid off roading.Fortsättning följer
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.