Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Motor som Motor
- Detta ämne har 44 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 3 månader sedan av
Micke och Helena HBV 413.
-
FörfattareInlägg
-
15-03-2017 kl. 20:36 #19562
husbussens
DeltagareHej Johny.
Har med spänning läst din berättelse och är fängslad av den. Väntar med spänning på fortsättningen.
Men varför har du väntat så länge med denna berättelse?
Vore ju nu toppen om det vore flera som kunde vakna till och förmedla sin bakgrund till denna samling bussnördar.
Tommy HBV 116-03-2017 kl. 06:51 #19566husbussens
DeltagareCITAT(JohnyoAnnSofie HBV120 @ 27 Feb 2017, 20:34 ) [snapback]20312[/snapback]
Tack så mycket
Jag måste försöka återgälda lite av mitt läsande av andras inlägg
Tillbaka till Östersund och vad nu campingen hette tror att det var nåt halvmilitärt som började på Ö ? nåväl.
Efter en heldag ute på blöta myrar i regn så vart det middag på kvällen och man fick då möjlighet att köpa tider för en femma styck vill jag minnas.
Det man köpte var alltså hur länge går en gammal volvomotor som man varmkört en stund, sedan tappat ur oljan, bundit upp gasreglage på fullt !!
Fullt ös så att säga, det var en ganska ljudlig avslutning på middan.
När den väl stannat så kunde vi ju inte bara leva med ovissheten, så den plockades isär för att få en diagnos.
Många oljiga fingrar senare och några brännblåsor så gick motorn runt när den svalnat, för vi hällde vattenhinkar över liket.
Man skulle kunna säga att det mesta gjort sitt i stackarn.
Jag kan dock inte komma ihåg hur länge den gick tyvärr.Fortsättning följer
CITAT(Tommy HBV 1 @ 16 Mar 2017, 07:50 ) [snapback]20344[/snapback]
CITAT(JohnyoAnnSofie HBV120 @ 27 Feb 2017, 20:34 ) [snapback]20312[/snapback]
Tack så mycket
Jag måste försöka återgälda lite av mitt läsande av andras inlägg
Tillbaka till Östersund och vad nu campingen hette tror att det var nåt halvmilitärt som började på Ö ? nåväl.
Efter en heldag ute på blöta myrar i regn så vart det middag på kvällen och man fick då möjlighet att köpa tider för en femma styck vill jag minnas.
Det man köpte var alltså hur länge går en gammal volvomotor som man varmkört en stund, sedan tappat ur oljan, bundit upp gasreglage på fullt !!
Fullt ös så att säga, det var en ganska ljudlig avslutning på middan.
När den väl stannat så kunde vi ju inte bara leva med ovissheten, så den plockades isär för att få en diagnos.
Många oljiga fingrar senare och några brännblåsor så gick motorn runt när den svalnat, för vi hällde vattenhinkar över liket.
Man skulle kunna säga att det mesta gjort sitt i stackarn.
Jag kan dock inte komma ihåg hur länge den gick tyvärr.Fortsättning följer
19-03-2017 kl. 16:33 #19570JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareKul om nån läser och kanske nickar instämmande till en del “vanvittsaffärer”, som han sa Emils pappa.
Man behöver ju inte heller stå i kö för att skriva på forumet, så man slipper ju ha dåligt samvete.
Det mesta som är trasigt och synes ha en potential att kunna få igång är ju alltid en kul utmaning, om det inte är för allvarligt då blir det ju långbänk.
Var lite sugen på en Belos som gårdsmaskin, men dom är ju lite dyra och när väl köpstörningen slagit till så var det närmaste objektet som var till salu just då en maskin av märket Gravely.Den amerikanska förlagan till Belos, i stort samma maskin fast lite mindre och enklare.
I gamla tider före folk hade råd med traktor så var Gravely en vanlig syn på alla småbruk i amerika.
Det fanns alltså tillbehör för alla användningsområden.
Googla ska ni få se.
Sagt och gjort så inköptes sagda maskin och fraktades hem, servades men ville inte gå.
Musten gick ur lite när det konstaterades att tändmagneten lagt av.
Fick istället tips om en Belos i Köping som hämtades på studs.
Skuren motor men fick tag på en beggad och var snart igång.
Fick tag i ett helt lass med redskap i Sundsvall så det så nästan ut som ett åkeri där hemma på villatomten.Fortsättning följer
20-03-2017 kl. 21:02 #19571Lars och Elisabet HBV 251
Deltagare
25-03-2017 kl. 17:09 #19588JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareEfter att ha sålt “belosåkeriet” så vart en traktor införskaffad, som jag kommer till en annan dag.
Men den gamla Gravelyn som stått på undantag plockades fram och påbörjades.
Det är en stor fördel med småmaskiner, man rymmer dom i garaget trots att man har fullt med annat där redan.
Införskaffade lite delar från Amerikat som ljuddämpare, packningar till gasaren, mm.
Har en kompis en bit norrut som är duktig på mycket, han har bland annat nu på senare haft fingrarna i futurelinerprojektet vet jag.
Åkte upp till honom en sväng med tändmagneten i högsta hugg, eftersom han har en magnetiseringsmakkapär.
Efter att ha lämnat telefon, börs med kreditkort kvar ute i bilen så startades nämnda makkapär inne i garaget och se magneten fick nytt liv.
Han bytte även nån kondensator vill jag minnas.
Hem glad i hågen och monterade ihop maskineriet med diverse uppgraderingar.
Med lite färg och ny bockad huv i lexan ser den ju riktigt stilig ut.
Maskinen startade och går på lite högre varv, men vill inte gå på låga varv eller tomgång.
Fick i samma veva tag i en maskin till, några år nyare och som funkar, så den hamnade på undantag igen.
Gissningsvis blir det nog att lyfta toppen och kolla ventilskick.Fortsättning följer
25-03-2017 kl. 19:44 #19589Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareSkojiga pryttlar!
Själv har jag lagt vantarna på en Trusty Tractor
25-03-2017 kl. 21:30 #19591JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareTrusty är inte en maskin jag är bekant med så du får nog göra en insats med lite upplysning och kanske ett par bilder
Mvh Johny27-03-2017 kl. 18:35 #19594Lars och Elisabet HBV 251
Deltagarefixar de när jag kommer hem till min dator.
sitter i husvagnen utanför jobbet på en laptop så kommer inte åt mina bilder…sen går det inte fort dettaMedan du väntar kan du ta en kik här
https://www.youtube.com/watch?v=_PbIjjOcTIMEdit säger att nån har slarvat bort bilderna!!!
Får ta nya sen när jag får hem den….28-03-2017 kl. 20:15 #19600husbussens
DeltagareVad jag kan minnas så har jag något dyligt stående i ett föråd. Fins både plog och jordfräs till den även en harv tror jag. Måste nog kolla. Kanske man skulle bli månskensbonde opå äldre dar?
29-03-2017 kl. 10:26 #19601Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareBodfynd är roligt!!
ut o leta o ta bilder o skriv!!!!!29-03-2017 kl. 16:28 #19604JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareFick en flahsback när jag såg maskinen som du länkade Lars.
Jag fick av en granne i början på 90-talet en Agria jordfräs, med skuren motor.
Hade en 10 hästars hondamotor stående, och snickrade till en adapterplatta, på med lite färg och sen ut i pärlandet.
Kanske inte den snyggaste man sett, men den gjorde ett gott jobb.
Ursprungligen från 1953 enligt uppgift.Mvh Johny
29-03-2017 kl. 17:33 #19605Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareCool!!!
Alla sätt är bra utom de dåliga
31-03-2017 kl. 07:05 #19608Börje HBV216
DeltagareJohny, jag är imponerad av att du hittar alla gamla bilder från dina bravader
och att du överhuvudtaget tog bilderna mitt i allt ditt mekande!Du måste ha god ordning i dina ”bildarkiv”
Börje
31-03-2017 kl. 20:10 #19609JohnyoAnnSofie HBV120
DeltagareTack Börje
Det finns faktiskt folk mig väldigt närstående – inga namn nämnda – som ser mitt fotograferande som klart ointressant.
Med detta råg i ryggen kan jag fortsätta mitt fotograferande
Mvh Johny
02-04-2017 kl. 07:27 #19612Lars och Elisabet HBV 251
DeltagareJa håll me Börje! Plåta mera!

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.