Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Mysko vred
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
husbussens.
-
FörfattareInlägg
-
09-12-2006 kl. 16:12 #1257
Rolf & Eva HBV76
DeltagareHej vänner
Idag varmkörde jag bussen en stund, och då återigen såg jag detta mysko vred som jag funderat över. Nu gjorde jag slag i saken och tog ett foto, och hoppas att någon i sin outsinliga vishet kan upplysa mig om vad det är för något. Det ser ut att vara någon form av luftreglering. Kanske till dörren? Det har någon form av krage så man inte kan vrida på det..
Vad vet jag.
Vad vet du?Trevlig helg!
/RoffeÅh herregud vad liten bilden blev…
Har en annan också. Vredet sitter på baksidan av elcentralen vid förarplats.
Hepp.
/RInlägg nummer 3:
– Aha, bilderna är klickbara…09-12-2006 kl. 16:38 #8459husbussens
DeltagareHej Rolf.
Jag tror med all säkerhet att det är nödöpnaren till dörren.
Har du luften kvar till dörrstängningen?
Om du har det så kör upp trycket stäng dörren med ordinarie stäng knapp, Vrid sedan på vredet och kolla om du kan öppna dörren för hand.
Om du inte har luften kvar till dörrstängningen så kan du glömma reglaget ( vredet ) Men du kan använda det till andra funktioner t,exl luftutag som du kan kopla bort med vredet.
Varför inte till bubbelpolen.
Hej från Tommy HBV 109-12-2006 kl. 19:45 #8464Peo HBV 2
DeltagareÄntligen får jag slå Tommy lite på fingrarna
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” /> Denna lilla tingest är en ställbar redusering till t.ex. dörrkretsar. Lossa spärrplåten som låser vredet och vrid vredet, utåt= minska, innåt= öka luftflödet. Hade en hel hög såna på min buss.
09-12-2006 kl. 20:50 #8466husbussens
DeltagareHelt rätt PeO.
Men en hel hög är det två st ?09-12-2006 kl. 21:09 #8467*Katarina
Deltagare
Det är välan klart att två kan vara väldigt mycket för oss som inga har
Nu är det ju så att Vi kanske får så God Jul på Er Alla om Ni nu har eller inte.
Kramar från Sune och Katarina.09-12-2006 kl. 21:52 #8468Rolf & Eva HBV76
DeltagareMan bugar sig. Äntligen vet jag.
Hade dock hoppats på ett annat svar, typ:– Jomenvisst serru, det där är en luft-turbo som du kan öppna och öka hästkraftsantalet från 140 till 490.
eller
– Jasså den, det är individuell inställning i höjdled för varje hjul så att du alltid kan stå plant oavsett hur underlaget ser ut.
eller
– Men herregud, har du kört flera somrar utan AC, det är bara att vrida på vredet så kommer det iskall luft ur munstyckena vid förarplatsen…
eller– Det kallas för motorljudsvred, om du vrider det motsols så blir motorn nästan helt tyst i motorvägsfart, dvs 70 km/h.
eller
– Oj, har du kvar whiskeyvredet? Det blev egentligen förbjudet 1971. Det är kopplat till tryckluftsbromsarna, och omvandlar genom destillat t-spriten (frysskyddet)till 12-årig skotsk virre. Mild och lätt rökig i smaken. Vrid på vredet så kommer det ca 20 cl virre per 10 mil.
eller
Ja kort sagt vad som helst som hade varit lite roligare.
Nej nej nej, jag är inte otacksam, men efter att ha gått och fantiserat i fyra år så hade förväntningarna antagit oanade proportioner tydligen.Men tack iallfall.
/Roffe09-12-2006 kl. 22:12 #8469Peo HBV 2
DeltagareNej det satt faktiskt fyra st. på min buss, en för varje dörr (4 st) och en för dörrbromsventilen. Tyvärr så är det inte alltid så att man får glädjande eller önskade besked när man ställer frågor, kan inte hjälpa att det inte var en Wiskyventil
10-12-2006 kl. 10:28 #8470husbussens
DeltagareMen Roffe.
Du kom ju på en grej där.När du nu har tryckluftregulatorn nära till hands vid ratten så konstruera en dyna till stolen med små små hål i och koppla den till luften så har du en fattigmans klima i stolen.
Men kolla först så inte kompressorn läcker olja ut till systemet.
I så fall får du montera en oljeavskiljare på ledningen.Eller säkerhetsbälte för om du skulle behöva bromsa. Så att du inte reser av stolen på grund av oljeutsläpp.
10-12-2006 kl. 12:30 #8471Carl-Albin HBV72
DeltagareMen Tommy du har väl en wirre kran med Mackmyra i din buss. Smackade det gott med drickat igår eller somnade du på din post
vid inkomsterna ?`10-12-2006 kl. 14:39 #8473Rolf & Eva HBV76
DeltagareÄr det någon som har smakat mackmyra?
Här i Sthlm så tog alla flaskorna slut inom en timme, folk hade till och med övernattat utanför systemen för att få en flska. Det skulle vara kul att höra ett omdömme..Tommy
Med mina begränsade kunskaper i tryckluft så skulle väl fattigmanskliman göra att jag for som en kanonkula ut genom taket vid första inbromsningen…
Eller så skulle jag väl gå runt med Sveriges mest väloljade arsel.
/R10-12-2006 kl. 20:31 #8475husbussens
DeltagareNågon Whiskykran har jag inte i bussen, men väl en flaska Mackmyra.
Maggan och Ann-Sofie HBV 27 var in till Karlstad och lyckades skaffa Ola och mig varsin flaska av dom 48 flaskorna som var levererade.
Vi har smakat av den och Maggans omdömme var den får du ha ifred för mig.
Mitt omdömme var att den är vass i smaken och käns inte riktigt färdig än. Den är ju stark 52%
Rasmus MHC 690 och jag har ju ett helt fat tillsamans så vi får hoppas på att den blir bättre med tiden i mitt tycke.Om Ola har avsmakat Whiskyn än det vet jag inte.
Kanske det kommer en bild på flaskan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.