Hem › Forum › HBV Medlem › Bara inom HBV › Någon som har bra rabatt på vitvaror?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
Bertil HBV30.
-
FörfattareInlägg
-
20-02-2011 kl. 22:53 #2383
Tom HBV168
DeltagareJa, har man inte jobb så skaffar man sig….
Jag och Helena har det senaste året haft ögonen öppna efter ett mer friliggande hus/torp/gård med större tomt. Vi bor för närvarande i en villa på landet – eller ja, i ett pyttelitet villaområde i en pytteliten by egentligen. Hur som haver så känns det lite för mycket “villaområde” med vår tegelvilla med 1.000m² villatomt. Har ju inte ens en vettig bussparkering…
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> Well, för några veckor sedan tillträdde vi vår blivande bostad – byns gamla skola som lades ner sommaren 2010. En tegelbyggnad från 1886 som har hur mycket potential och charm som helst!
[attachmentid=1338] [attachmentid=1339] [attachmentid=1340]
Huset är egentligen lite stort för vår familj med sina 534m² boyta, men äntligen har vi plats (12.000m² inklusive fotbollsplanen) att parkera bussen (ja, eller 20 bussar) på tomten
” border=”0″ alt=”smile.gif” />
Nåväl, nu gör vi det här så får vi se var vi står om 10 år – kanske dags för en liten stuga då istället när ungarna flygit ut, men då har vi i alla fall gjort som vi kände för
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> Nu till ämnets rubrik; “Le grande renovering” har påbörjats och det börjar bli dags för inköp av vitvaror. Jag har fått en del pressade priser, men så kom jag på att någon i HBV kanske har superpriser någonstans.
Det vi främst är intresserade av i dagsläget är följande:
Helintegrerad diskmaskin med mängdautomatik.
Induktionshäll helst med variabla ytor (anpassar sig efter grytans storlek).
Varmluftsugn med utdragbara skenor (så man kan vända/ösa utan att hålla plåten).
Inbyggd fläkt med bra effekt.
Microvågsugn för inbyggnad i väggskåp.
Kylskåp i rostfritt med “antifingerprint” och termometer (display).
Frys i rosfritt med “antifingerprint” och termometer (display), Frostfree (behöver ej avfrostas).Tvättmaskin med mängdautomatik, minst 1400 varv centrifugering.
Kondenstumlare med okomplicerad filterrensning samt invändig belysning.Vi har tittat en del på Electrolux, men vi är samtidigt inte så noga med att allt måste vara av samma märke, man kan ju “plocka russinen ur kakan”.
Någon som har bra kontakter eller kanske till och med säljer efterfrågade vitvaror? Hör i så fall av dig till mig via PM, e-mail eller telefon.
21-02-2011 kl. 16:38 #13623Börje HBV216
DeltagareHej Tom!
Jag kan inte hjälpa till med priser på vitvaror, men vill
önska er lycka till med ett fantastiskt hus!Jag är inte så lite avundsjuk…
Ha det bra
Börje HBV21621-02-2011 kl. 17:12 #13624Bertil HBV30
DeltagareHej Tom!
Det enda tips jag har bygger på det du skriver: som du säger ska man inte stirra sig blind på vilket märke man köper.
Men ta offerter från flera leverantörer på HELA paketet, jag tror man kan vinna på att ha bara en leverantör.En stor tomt är ju kanon. JA, jag ÄR också avundsjuk. Vi har bara 3030 m2. Den stora fördelen med din tomt är ju att du kan ha träffar för HusBussensVänner! Kan inte lova att vi kommer men vi är sugna på att komma ner och kolla hur ni har det i den danska provinsen!

mvh Berra
21-02-2011 kl. 20:18 #13625Mats HBV 158
DeltagareJA, Fy f…n va träffar vi ska ha hos dej Tom,
Ut me 3fas kablarna så e halva HBV på gång, gratis camping
By the way: Bra annons, tack, vi känner oss välkomna allihopa
21-02-2011 kl. 22:32 #13626Tom HBV168
DeltagareAll you say can and will be used against you…
Mats, jag har hört att det är ont om ström i de skånska gamla skolorna från slutet av 1800-talet, speciellt när man väl har flyttat in som privatperson…
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Frågan är om vi ens hinner med någon träff i sommar, än mindre arrangera någon själv… Jag är ganska medveten om vad vi gett oss in på, det tar tid att renovera – speciellt när man jobbar heltid samtidigt, jobbet inkräktar i vanlig ordning för mycket på fritiden.
” border=”0″ alt=”wink.gif” />
Vi får försöka slappna av i bussen nån helg i sommar – men helst inte på vår egen tomt då…En sak som verkar jobbigare än vi tänkt oss är att sälja vårt nuvarande hus. Mycket jox tycker jag – energideklaration, radonmätning, hemstyling, fotografering, visningar etc. Undrar om all sån skit är påhittat av mäklarna. När vi köpte detta huset så såg vi en pytteannons i tidningen o så körde vi o kollade. Av mäklaren fick vi en objektsbeskrivning – sen lite prutning, egen besiktning (fick hjälp av en byggare) o sen kontrakt. Inte en massa krusiduller – vi fick det vi såg, utan pålagt smink. Vi kallade länge vårt hus för “katthuset” för att förra ägaren nyligen hade fått kattungar.
Folk verkar vara mer “kräsna” nuförtiden, det ska vara besiktigat o mätningar hit o dit – folk verkar vilja ha både hängslen och livrem o vågar inte ta de minsta risker – åtminstone har mäklaren lyckats få oss (och många andra) att tro det.Beträffande vitvarorna ja; Vi har såklart begärt och fått in några offerter på köp av alla vitvaror samtidigt och visst gör det några tusingar.
22-02-2011 kl. 17:58 #13628Andreas HBV 233
DeltagareTjena, får gratulera till köpet, ser fram emot att se fler bilder under renoveringens gång, skönt iallafall att det är underhållsfri fasad.
Vad är det i tornet? trapphus?Som mäklare kan jag bara hålla med dig i att proceduren att sälja och köpa fast egendom (även bostadsrätt) har förändrats, det ska helst vara hängslen och livrem, en stor del tror jag beror på att fler är medvetna om deras ansvar och om vad som kan gå fel, informationsflödet har ju förändrats en del med bloggar och forum vilket jag iofs tror är bra, men det kan också gå till överdrift.
Men tilläggsprodukterna kostar ju även de pengar, så det är många som ska leva på kakan.
Ha det gott
mvh HBV 233CITAT(Tom HBV168 @ 21 Feb 2011, 23:32 ) [snapback]13379[/snapback]
All you say can and will be used against you…
Mats, jag har hört att det är ont om ström i de skånska gamla skolorna från slutet av 1800-talet, speciellt när man väl har flyttat in som privatperson…
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Frågan är om vi ens hinner med någon träff i sommar, än mindre arrangera någon själv… Jag är ganska medveten om vad vi gett oss in på, det tar tid att renovera – speciellt när man jobbar heltid samtidigt, jobbet inkräktar i vanlig ordning för mycket på fritiden.
” border=”0″ alt=”wink.gif” />
Vi får försöka slappna av i bussen nån helg i sommar – men helst inte på vår egen tomt då…En sak som verkar jobbigare än vi tänkt oss är att sälja vårt nuvarande hus. Mycket jox tycker jag – energideklaration, radonmätning, hemstyling, fotografering, visningar etc. Undrar om all sån skit är påhittat av mäklarna. När vi köpte detta huset så såg vi en pytteannons i tidningen o så körde vi o kollade. Av mäklaren fick vi en objektsbeskrivning – sen lite prutning, egen besiktning (fick hjälp av en byggare) o sen kontrakt. Inte en massa krusiduller – vi fick det vi såg, utan pålagt smink. Vi kallade länge vårt hus för “katthuset” för att förra ägaren nyligen hade fått kattungar.
Folk verkar vara mer “kräsna” nuförtiden, det ska vara besiktigat o mätningar hit o dit – folk verkar vilja ha både hängslen och livrem o vågar inte ta de minsta risker – åtminstone har mäklaren lyckats få oss (och många andra) att tro det.Beträffande vitvarorna ja; Vi har såklart begärt och fått in några offerter på köp av alla vitvaror samtidigt och visst gör det några tusingar.
22-02-2011 kl. 18:12 #13629Bertil HBV30
DeltagareHej!
Vi sålde vår villa i juni -07 och tog försäkring för dolda fel. Den har vi inte behövt använda trots att köparen återkom med krav. Som tur är hade köparen anlitat värderingsman vilket kan vara en fördel och ha förenklat hanteringen. Jag hade förvisso berättat för mäklaren vilket framgick av beskrivningen att garagetaket hade läckt någon gång innan vi flyttade in.
Men köparen skriver till oss och vill ha ersättning för ”dolt fel”, just läckage i garagetak som syntes via ränder på gipsskiva på väggen in emot huset. Mitt svar blir: ”Vi kan inte ta detta på försäkringen för dolda fel för att ER besiktningsman har tagit med denna brist i sitt protokoll.” Sen dess har vi inte hört av köparen …
Vi får hoppas att Tom med familj inte får några bekymmer efteråt.
mvh Berra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.