Hem › Forum › HBV Medlem › Presentation › Ny Medlem
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av
*Tommi.
-
FörfattareInlägg
-
24-08-2005 kl. 07:35 #676
*TommiDeltagareDå börjar vi från början.
Vi är en familj på fem personer som bor i Tullinge strax söder om Stockholm.
Det hela började på 80:talet när jag läste till VVS-Ingenjör (med energi som inriktning). Jag hade en kurskompis som hade köpt en gammal högerstyrd buss i Göteborg med sin kompis (vet inget om den bussen), ingen av dem hade någon erfarenhet av bussar men de byggde om (båda var gammla “rörmockare”) den med sängar kök och våtrum. Sen åkte de runt i Europa och såg på alla sevärdheter. De berättade att det alltid gick köra med bussar till turistattraktioner och det fanns alltid en buss parkering. Så deras luffade sådde ett frö i mina tankar. Jag fick ett gratis busskort av SL när jag jobbade extra under en sommar och det var ju kul att köra buss.Så för ca: 5-7 år sedan när jag fyllde 40 bestämde jag mig för att göra slag i saken, då hade vi fått 3 barn (ganska tätt 16 och 14 månader mellan) så min fru var inte lika entusiastisk. Men år av drömmar och letade slutade med att vi för ca 3år sedan bestämde oss för att börja leta mer seriöst. Så vi har letat i annonser (mest via Internet) och tittat och jämfört, på jag vet inte hur många bussar.
Sen hittade vi en buss förra sommaren på Connex en gammal linjebuss en 1985:a som hade gått som skolbuss i Motala de senaste 3 åren. Motor och växellåda var bytt 1995 så motorn hade gått ca 60-70.000 mil det var lite oklart men enligt grabbarna i garaget som skött om den var det en bra buss. Så vi köpte den i augusti i fjol och sen började den riktiga resan.
Vi hade aldrig varit på en camping tidigare varken min fru eller jag, så vi sa att det fick max kosta 100.000 :- totalt så att om vi bara “kräktes” efter en sommar så skulle vi inte behöva gå ifrån hus och hem utan bara bli en erfarenhet rikare.
Ombyggnaden finns på en av våra hemsidor http://www.tullinge.se under Buss projektet men jag har även skaffat http://www.husbussen.se så när tiden räcker till skall projektet flyttas dit.
Så efter mycket byggande och efter lite annat strul kom vi iväg på vår första husbussemester. Den gick till södra Sverige, nord Tyskland och västra Danmark. Det hela gick bra frånsett att det regnade en hel del under våra veckor. Vi har även varit ute ett par helger sen vi kom hem och det har varit riktigt ”mysigt”. Senaste helgen hade barnen med sig ett Kareoke till sit tv-spel så de satt och sjöng till sent på kvällarna, vi träffade även HBV81 den helgen och fick några små tips.
Vi har ett block där vi skriver upp vad som skall ändras/förbättras sen skall “förbättringsförslagen” betas av under vintern (hur vi nu skall hitta tid till det).Så det var sagan om hur vi blev med buss och nu lite om familjen (Ohana)
Jag heter Tommi och är 47 (och är ”allmänt händig”) jag jobbar som IT-ansvarig på ett rörföretag så jag jobbar med datorer och nätverk hela dagarna (och rätt så ofta även på nätterna). Min fru Carola 39 år och jobbar som biträdande chef på Arbetsförmedlingen i Tullinge våra barn heter Daniel (som blir 10 år i år), Alexander 8 år och Julia 7 år. Hela familjen tränar även Karate så det går rätt mycket tid till det. Vi tycker om att äta gott och gillar tillställningar när barnen får vara med. Jag är väldigt nyfiken på olika lösningar i bussarna och frågar mycket om tips & råd från Er som har mer erfarenhet än jag.Men jag delar gärna med mig av mina ”ringa” erfarenheter och kunskaper, så jag hoppas att medlemskapet i Husbussens Vänner skall ge familjen en möjlighet att träffa och byta erfarenheter med Er som redan är ”bitna”.
Var det föresten någon mer än jag som lekte ”en buss kommer lastad” när Ni var små??
Hälsningar HBV 83
Tommi Carola Daniel Alexander och Julia
24-08-2005 kl. 08:03 #5075
Charsten HBV 21DeltagareVälkommen in i klubben önskar vi er!
Charsten o Anki HBV21
24-08-2005 kl. 09:07 #5078
Svea HBV77DeltagareVälkomna till en suveränt bra och rolig förening.
Vi som hälsar är
Sussie o Åke24-08-2005 kl. 11:34 #5080
Ewa HBV11DeltagareHej hopp och välkomna säger jag igen <!–emo&
–>
Börjar bli en del ungar i klubben nu så det är väl dags att ha en träff inriktad på ungarna. Föresten så gillar väl alla här att leka och stoja
25-08-2005 kl. 06:01 #5092
intenditMedlemInstämmer i välkomsthälsningarna
25-08-2005 kl. 10:15 #5094
intenditMedlemHej Tommi med familj och välkommna. Jag såg att du står lite trångt i Slagsta
Kolla om du kan ta min plats från 1 sept plats 55 det står en gammal volvo 360 där nu men den tar jag bort då. det är en mycket bra plats som du ser.Arvo HBV 81
25-08-2005 kl. 10:50 #5095
*TommiDeltagareTackar.. Skall kolla det.
PS. Smakade ölen??
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.