Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Nytt om PB 2 och B-kort
- Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 6 månader sedan av
Svea HBV77.
-
FörfattareInlägg
-
06-02-2010 kl. 00:24 #2193
Mats HBV 158
DeltagareSå var det nya uppdateringar IGEN för de som åker PB2 på B kort.
Enl. tidn Husvagn och camping är det inte lagligt att åka utomlands på B kort ,o kanske inte ens i Sverige: se länk http://www.husvagnochcamping.se/nyheter/article543883.ece
06-02-2010 kl. 17:20 #12719Ewa HBV11
DeltagareJaha, där ser man vad rörigt det kan bli.
06-02-2010 kl. 20:09 #12721Bertil HBV30
DeltagareHej!
Mail har gått iväg till dom två vi mötte på Transportstyrelsens möte om husbilar. Återkommer.
mvh Bertil07-02-2010 kl. 14:03 #12734Mats HBV 158
DeltagareSnacka om snurrigt, ska bli kul o se vad Bertil får för svar hehe…
Verkar ju just nu vara en ganska korkad regel som endast drabbar Sveriges förare.09-02-2010 kl. 10:50 #12761Bertil HBV30
DeltagareSvar från Transportstyrelsen:
Hej på er husvagns- och husbilsvänner!
Vi har fått många frågor om hur det är med körkortsbehörighet och tyngre fordon, speciellt vad gäller Norge, under de senaste dagarna.
Det här är det senaste informationen jag har fått från Hans Mattsson på trafikantenheten här på Transportstyrelsen.
___” Jag har fått kontakt med vår jurist, som vi pratade om per telefon tidigare idag. Hon hade just fått svar från Norge om hur de tolkar direktivets krav på erkännande av andra EES-länders körkort och om den svenska övergångsregeln för personbilar över 3500 kg.
Jag vet inte om den journalist som hänvisat till den norska juristen fått exakt samma information som vi eller om han inte uppfattat budskapet på samma sätt som vi. Enligt det email vi fått idag säger den norske juristen att deras tolkning är att ” hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om detta är tillämpligt i Sverige.
Sammanfattningsvis tolkar jag detta som att vi har samma uppfattning nämligen att:
· Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige (inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)
· Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna inom EU.Det är inte alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands, utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.
Problemet är alltså inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag.”
_______Bifogar en länk här en hyperlänk till Kommisionens beslut om gällande körkort. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri…031:0079:SV:PDF
Jag hoppas att ni kan hjälpa oss att åter igen sprida det här budskapet på diskussionsforum och liknande!
Med vänliga hälsningar
// Jenny
Jenny Norén
Utredare
Trafik- och vägenheten
Direkt: 0243-752 37
Transportstyrelse
Vägtrafikavdelningen
Box 267
781 23 BORLÄNGE
http://www.transportstyrelsen.se
Tfn: 0771-503 50309-02-2010 kl. 14:17 #12765Mats HBV 158
DeltagareHej Bertil,
Den länk som finns med borde finnas på andra språk, Vi tänkte åka utomlands med några kompisar, visserligen har de inte buss men dock PB2 och det skulle ju inte va kul om de fick avbryta semestern pga av att bli stoppad av någon polis på vägen.
Att argumentera med tysk polis är inget kul, tro mej jag har försökt, o då kan de inga andra språk än deras modersmål.Så för er som ska utomlands med PB2 o saknar C kort är det nog viktigt att ha denna dokumentation i fordonet på rätt språk för att undvika missförstånd.
Bra att det är utrett iaf.
09-02-2010 kl. 14:32 #12766Bertil HBV30
DeltagareKanske denna duger:
http://www.husvagnsbranschen.se/default.asp?pageid=2190909-02-2010 kl. 15:59 #12767Håkan HBV 179
Deltagare
” border=”0″ alt=”haee.gif” /> tog fram tyska fick 256sidor vilken ska man skriva ut av alla
håkan09-02-2010 kl. 16:12 #12768Bertil HBV30
DeltagareHej!
Själv har jag inte kollat men på sidan med länkarna står:
“Den aktuella informationen står på sidan 24 (punkt 2 under “Sverige”) men vilken sida det står på skiljer något mellan de olika språken.”
mvh Bertil
09-02-2010 kl. 16:41 #12770Mats HBV 158
DeltagareHåkan,
Tyska på sidan 25 under punkt 209-02-2010 kl. 17:56 #12771Håkan HBV 179
Deltagare
tack mats o bertil ska skriva upp detha de gott
09-02-2010 kl. 21:26 #12773Börje HBV216
DeltagareTack för det glädjande beskedet, det har nog varit en lite upptrissad och nervös atmosfär kring körkorten den sista tiden. Jag har själv C-kort men det känns ju bra att man i alla fall teoretiskt kan få lite avbyte i körningen ibland, om nu någon kan få bort mig från ratten…
Bonus måste väl i alla fall vara att beskedet har en positiv inverkan på pris och efterfrågan på PB2-bussarna vid en eventuell försäljning. Kan man räkna in alla äldre B-kortsinnehavare som hypotetiska köpare ökar ju marknaden rejält.
Men vem vill sälja…
Vi ses
Börje HBV21610-02-2010 kl. 20:15 #12776Mats HBV 158
DeltagareOmvärdering av artikel om B kort igen på Husvagn o Camping
Länk http://www.husvagnochcamping.se/nyheter/article545832.ece
Tydligen våra grannar som inte varit uppdaterade
14-02-2010 kl. 17:09 #12784Tom HBV168
DeltagareDåligt av Husvagn&Camping att gå ut med uppgifter i en artikel som inte stämmer!
Om reglerna är svåra att tolka får man ju göra desto större ansträngningar att verkligen ha korrekta fakta i sin artikel innan publicering.16-02-2010 kl. 13:44 #12794Janne HBV 220
DeltagareLite till om pb2. När det gäller försäkring så skilljer det ganska mycket om man har c-kort eller bara b-kort Hel försäkrng på våran buss med c-kort 4200/år kollade med gumman som bara har b-kort då skulle försäkrngen kosta ca 9500/år. Vet inte om det passar in denna tropic men det är ju diskutioner om pb2 så det kanske går.Många kanske vet det redan.

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.