Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Olika åsikter kring personbil klass 2
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 4 månader sedan av
intendit.
-
FörfattareInlägg
-
09-02-2008 kl. 13:15 #1571
Frank HBV61Deltagarehej på er!
det finns ju en hel del inlägg angående den svenska personbil-klass2-regeln. jag tycker att det är bra med livlig o facettrik diskussion, och vill härmed bidra med ytterligare en aspekt, som dök upp lite då och då, men som jag anser som vikigt i samband med utlandsresor.
även om man kör lagligt med ett b-kort (före 01jul96) och ett pb2-fordon även i utlandet (t.ex. i tyskland), så gäller dock andra bestämmelser när det gäller fordonsvikt/hastighet.
tyska bussar t.ex. är uppreggade till 100km/t, men måste lika förbannad hålla sig till 90 km/t här i sverige. bara ett exempel.tvärtom gäller det för svenska personbilar klass2 som är tyngre än 3,5ton totalvikt att hålla 80km/t i tyskland, eftersom det inte finns fler undantag än bussarna (se ovan) vad det gäller högre hastighet än 80 km/t för tunga fordon. även om det är lagligt att åka fortare här i landet.
Allt äver 3500 kg tot.vikt = 80 km/t !!
samma sak som med dubbdäckförbud i tyskland.ha en fortsatt trevlig helg allihopa.
hälsar
reservskåningen.02-03-2009 kl. 23:53 #11448
Tom HBV168DeltagareMen hur ligger det då till med PB2 som är över 12 meter långa i t.ex. Tyskland? Får de framföras med svenskt B-körkort där?
03-03-2009 kl. 11:40 #11452
Bertil HBV30DeltagareHej!
Det finns ett dokument för nedladdning från EU (nån webbadress som jag just nu inte hittar) där det ska framgå på olika språk att det som gäller i Sverige ska gälla även ute i EU. Har för mig att jag läst att det inte har räckt till när man träffar lokal polis. Värt att kolla upp innan man åker, för på vissa platser kommer du ju inte iväg utan att betala böter vid förseelse.
Men som tidigare nämnts så är det andra hastighetsregler utanför Sverige och dom är inte ens lika i hela övriga EU.
Och vad gäller längden så kan jag säga att jag INTE VET vad som gäller nu. Men det har varit 12,00 som gräns för fordon utanför Sverige och dom nu godkända längre fordonen (max 15,00 m) var tvungna att uppfylla ett visst krav på vändradie. Om den regeln finns kvar kan det ge bekymmer om en buss som är 12,20 (din nya buss kanske, Tom?) inte klarar den radien. Vi får hoppas att längdregeln är borttagen.
mvh Bertil
03-03-2009 kl. 12:45 #11453
*FilipDeltagareVarför är det aldrig någon som frågar om bredden?
Mig veterligen är det max 250 cm i de flesta länder…
Eller?//Filip
03-03-2009 kl. 13:18 #11455
Helt rätt att även bredden är intressant. Normalregeln utanför Sverige är 250 cm, som Filip skriver. Det finns ett undantag som gäller kyl/frysisolerade lastbärare som får vara 255 cm i vissa länder, men jag tror inte vi kan utnyttja det undantaget för husbussar. Dom flesta svenska linje/stadsbussar sedan tidigt åttiotal är 260 cm breda och får bara rulla i ett fåtal länder i Europa.
Så vill man kunna resa “överallt” så är 12,00 x 2,50 x 4,00 m optimalt för att klara andra länders regler utan diskussioner med myndighetspersoner! (Vill man ha mer utrymme så är husvagn/släp eller ledvagn ett alternativ!) Och om inte annat så är det bra för självbevarelsedriften att inte vara högre än “frihöjden” 4 m utanför Sverige. Värt att tänka på om man bygger på en dubbeldäckad buss som är just 4,0 att man ej kan ha AC liggande på taket!
mvh Bertil
03-03-2009 kl. 16:45 #11456
Tom HBV168DeltagareÄhhh… verkar lättare att hålla sig till Sverige hela tiden då…
Låter kanske inskränkt, men Sverige är ju ett ganska långt land där det finns mycket att utforska
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Men visst, det låter mer lockande att köra 200 mil söderut än 200 mil norrut
” border=”0″ alt=”smile.gif” />03-03-2009 kl. 18:16 #11457
Bertil HBV30DeltagareHej Tom!
Visst har du körkort som räcker? Och att din buss är 15 cm för lång för att vara säker vi utlandsfärd är nog inget stort problem. Den har varit utomlands många gånger och några turer till kan det väl bli?! Såg att den blivit PB II, men det kanske du hunnit berätta i nåt inlägg redan. En fördel om du håller dig i Sverige är att du kanske kommer så nära att jag får se din buss igen!
Ha det gott!
mvh Bertil
03-03-2009 kl. 20:56 #11460
Tom HBV168DeltagareJo, PB2 blev den igår – helt utan problem. Behöver jag nämna att jag inte körde till samma station som sist
” border=”0″ alt=”smile.gif” />
Frågade om det var vanligt att folk reggar om bussar till PB2 – Ja, det är inte helt ovanligt, men inte SÅ HÄR stora…När jag står utanför bussen så funderar jag ibland på om vi inte är kloka – vad skall jag säga när jag kommer till campingen? Ehhhm – vi har en ganska stor husbil, har ni nån kantplats? hehe… Får nog bli fricamping om man inte vill bli uttittad – fast å andra sidan stör det mig inte så mycket – vi blev rätt uttittade med den andra bussen med.
Ja, jag hoppas få träffa många HBV:are i sommar! Kan ju vara kul att träffa likasinnade galningar, för inte är det väl riktigt klokt o köra omkring med 12 meter buss för nöjes skull?
07-03-2009 kl. 09:56 #11471
*TedDeltagareHej alla som åker PB2 jag har varit i kontakt med tyska ambassaden och dom är säkra på att jag får framföra min ledbuss som är 18meter lång och 2.60meter bred på mitt B-Kort i tyskland däremot kan de vara begränsningar i vissa städer som man får kolla upp innan man åker in.
07-03-2009 kl. 20:39 #11472
B-kort gäller, ja det betvivlar jag inte. Men 260 cm bredd i Tyskland, det tror jag inte på förrän bra bevis finns. Kan också säga att det rör inte mig, jag har inte räknat med att åka utomlands med bredare än 250 cm. Så jag behöver egentligen inte tro på det, det är dom som åker fordon bredare än 250 cm som borde kräva gällande dokument. Bättre kolla om det verkligen gäller innan man åker utomlands …
mvh Bertil
07-03-2009 kl. 22:43 #11473
*TedDeltagareJa fast de e ju precis de som jag har gjort å kollat med tyska ambassaden jag hade en korsrondens med dom under en vecka där även jag ifrågasatte just bredden och de dom menade efter kontakt med tyska polisen var att fordonet va godkänt i Sverige och Sverige är ett EU land så får jag framföra mitt fordon där dock så skulle en tysk inte få köra min buss/bil där.
Men man får väl testa i sommar å se vad som händer men det kanske är som här i Sverige att det igentligen inte finns nån som vet exat vad som gäller.
06-04-2009 kl. 14:48 #11555
Frank HBV61DeltagareHmmm
Jag blev lite konfundersam…..
Om man följer Ted’s senaste inläggs logik, så skulle det vara möjligt o tillåten att köre med ett svenskt 24-m-lastbilsekipage i Tyskland…..
O det går ju definitivt inte, för att det är vad jag vet bara Sverige o Finland som tillåter sådana långa fordonskombinationer.
Jag tror man får inte blanda ihop körkortsregler o tekniska krav på fordon, t.ex.: Vi här i Sverige får köra med dubbade däck på vintern, det får man inte i Tyskland.
Svenska fordonståg får vara 24 / 25,25 m långa, det får de inte vara i Tyskland (max 18.70)
Svenska lastbilar är max. 4,5 m höga – i Tyskland gäller 4,00 m.
Jag vet ju inte exakt, men jag kan mycket väl tänka mig att 2,60m bredd inte får rulla i Tyskland. Där gäller en begränsning på fordonshöjden på 4.00m, vilket det inte gör i Sverige. Här finns det egentligen ingen begränsning på höjden, men Vägverket garanterar (om inget annat skyltat) fri passage för fordon upp till 4,50m.
Kanske har jag fel, men det vore ju logiskt på ngt vis……Ha en glad o solig påsk allihopa !! Kör lugnt !!
Mvh
Reservsmålänningen06-04-2009 kl. 15:32 #11556
*FilipDeltagareHar tänkt en del på exakt samma som du Frank,
kan bara hålla med till fullo.//Filip
07-04-2009 kl. 12:14 #11557
*MathiasDeltagareFDu har helt rätt.
Direktivet föreskriver att länderna i unionen skall medge 12 m för enkelt fordon och 18.75 för fordonståg med minst en led samt 2.55 m bredd, undantaget temererade trensporter 2.60.
Huruvida en en omreg ledbus går som bil med släp… har jag ingen aning om.
Undantaget var under en period engelska öarna 2.50 m bredd. Dock kan varje land inom sin egen jurisdiktion medge större ekipage.
Många har fått EG-rätten om bakfoten. De garanterar i detta fall minimala maxiala mått, dvs ingen får ha strängare regler.
Ett 24 m fordon gör sig inte i tyskland.
Intressant info om begränsningar áv fart i tskland. Hade faktiskt inte en aning om fartbegränsningar baserat på totalvikten. Får jag inte köra lastbi i 90 i tyskland?
Det har jag alltid gjort…(och kommer nog alltid att göra)…..
Mvh
Mathias
CITAT(Frank HBV61 @ 6 Apr 2009, 16:48 ) [snapback]10710[/snapback]
Hmmm
Jag blev lite konfundersam…..
Om man följer Ted’s senaste inläggs logik, så skulle det vara möjligt o tillåten att köre med ett svenskt 24-m-lastbilsekipage i Tyskland…..
O det går ju definitivt inte, för att det är vad jag vet bara Sverige o Finland som tillåter sådana långa fordonskombinationer.
Jag tror man får inte blanda ihop körkortsregler o tekniska krav på fordon, t.ex.: Vi här i Sverige får köra med dubbade däck på vintern, det får man inte i Tyskland.
Svenska fordonståg får vara 24 / 25,25 m långa, det får de inte vara i Tyskland (max 18.70)
Svenska lastbilar är max. 4,5 m höga – i Tyskland gäller 4,00 m.
Jag vet ju inte exakt, men jag kan mycket väl tänka mig att 2,60m bredd inte får rulla i Tyskland. Där gäller en begränsning på fordonshöjden på 4.00m, vilket det inte gör i Sverige. Här finns det egentligen ingen begränsning på höjden, men Vägverket garanterar (om inget annat skyltat) fri passage för fordon upp till 4,50m.
Kanske har jag fel, men det vore ju logiskt på ngt vis……Ha en glad o solig påsk allihopa !! Kör lugnt !!
Mvh
Reservsmålänningen07-04-2009 kl. 13:11 #11558
Chris HBV 132DeltagareCITAT(*Mathias @ 7 Apr 2009, 14:14 ) [snapback]10713[/snapback]Intressant info om begränsningar áv fart i tskland. Hade faktiskt inte en aning om fartbegränsningar baserat på totalvikten. Får jag inte köra lastbi i 90 i tyskland?
Det har jag alltid gjort…(och kommer nog alltid att göra)…..
Mvh
Mathias
Nej, det gäller 80 km/h med tungt fordon på tyska autobahn och 60 km/h på tyska länsvägar.
Visst kan du fortsätta köra 90, fast då får du inte klagar när det kostar lite extrapengar i fall du råkar ut för en hastighetskontroll
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.