Hem Forum HBV Medlem Bussvänliga Campingplatser/Ställplatser Stockholm Parkeringar i centrala Stockholm

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Jonas HBV 152
    Deltagare

Hej,

När jag, under några år stundtals, har bott i Stockholm i min buss, har jag cirkulerat (med en eller två dagars mellanrum) mellan några av Stockholms bussparkeringar. Det har hjälpt litegrand att en logotyp “Andersson Bussresor” finns på bussen – de flesta poliser och lapplisor accepterar detta. Även om det finns skorsten på bussen och det är uppenbart att det är en husbuss kan det ju vara fråga om någon slags specialcharterresor, ungefär som de rosa bussarna). Så länge en buss ser ut som en buss, någorlunda, brukar Stockholmarna vara ganska toleranta, är min uppfattning.

En jättefin plats, som nästan aldrig skapar problem, är utanför Nationalmuseum och Grand Hotel, strax innan bron över till Skeppsbron. Här bor ingen, makalös utsikt över slottet och nära till allt. Likaså ligger en bra plats på Hantverkargatan strax efter Stadshuset. Vill man närmare Stureplan, finns en bra plats längst ner på Engelbrektsgatan.

Utanför slottet, i Gamla Stan, brukar alltid skapa problem, så det är ingen bra idé.

hejsan

Jonas HBV 152

Ewa HBV11
    Deltagare

En liten fråga bara, hur fungerar det med miljöszoonen med våra gamlingar?
    Själv har jag stått på Linnégatan en bit ovanför historiska muséet några gånger.
    Har då “krypavstånd” när man varit inne på Elverket. :party6

Jonas HBV 152
    Deltagare

Hej Ewa,

Jo, jag fick en lektion i reglerna för miljözonen (att lastbilar inte får vara i innerstan under nätterna) en gång av en parkeringsvakt – men det är enda gången på många, många år, så jag tror inte att det skall behöva bli ett problem (om man inte har extrem otur med en nitisk vakt, polisen brukar vara OK). Ser bussen ut som en buss och står på en bussparkering (obs att bussparkeringar med max 2 tim brukar vara svårare…) brukar det vara fint, det är åtminstone min erfarenhet:-)

hejsan

Jonas HBV 152

Jonas HBV 152
    Deltagare

Hej alla bussentusiaster som vill besöka Stockholm.

Under hela “körperioden” (ca april – oktober) 2008, har jag prövat de bussparkeringar som finns listade i Stockholm under:

http://www.trafiken.nu/templates/MapPage.aspx?id=3737 (här visas endast “city” – ställ om för andra stadsdelar).

Om man bortser från dem som är tidsbegränsade, oftast 2 tim, så finns en hel del utan tidsbegränsning, alltså kan man stå någon eller ett par dagar utan att riskera att få någon bot (det skadar ju iochförsig aldrig att cirkulera lite bland platserna, både för att minimera risken för inbrott och för lite “gratis” sightseeing).

(Villkoret är ju såklart att det är en “riktig”, stor och tung buss – och att man inte skyltar alltför uppenbart med markiser, tält eller annat trevligt man skulle vilja ställa upp utanför…)

Hursomhelst, med risk att jag nu förlorar mina favoritparkeringar under sommarmånaderna, vill jag ändå önska alla välkomna till Stockholm:-)

Jonas HBV 152

Jan HBV 283
    Deltagare

CITAT(Jonas HBV 152 @ 15 Mar 2009, 22:02 ) [snapback]10626[/snapback]

Hej alla bussentusiaster som vill besöka Stockholm.

Under hela “körperioden” (ca april – oktober) 2008, har jag prövat de bussparkeringar som finns listade i Stockholm under:

http://www.trafiken.nu/templates/MapPage.aspx?id=3737 (här visas endast “city” – ställ om för andra stadsdelar).

Om man bortser från dem som är tidsbegränsade, oftast 2 tim, så finns en hel del utan tidsbegränsning, alltså kan man stå någon eller ett par dagar utan att riskera att få någon bot (det skadar ju iochförsig aldrig att cirkulera lite bland platserna, både för att minimera risken för inbrott och för lite “gratis” sightseeing).

(Villkoret är ju såklart att det är en “riktig”, stor och tung buss – och att man inte skyltar alltför uppenbart med markiser, tält eller annat trevligt man skulle vilja ställa upp utanför…)

Hursomhelst, med risk att jag nu förlorar mina favoritparkeringar under sommarmånaderna, vill jag ändå önska alla välkomna till Stockholm:-)

Jonas HBV 152

Om ingen tidsgräns finns angivet, så borde det vara 24 timmar som det är på vanliga p-platser.

Tom HBV168
    Deltagare

Sidan verkar vara flyttad till hit: http://www.trafiken.nu/sv/Stockholm/Smart-resande/En-karta/
    Verkar som många av bussplatserna har “Servicetid fredag 00:00-06:00”

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.