Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Rapsolja?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Charsten HBV 21
    Deltagare

Det skrivs i forumet på MHC om att dom kör på rapsolja, är det någon som provat eller har kunnande inom detta, vad jag har sett så är rapsoljan 3:- billigare pr liter än diesel och dom som kört på den tycker att motorn går bättre bl.a
    Han som skrivit om det kör på en 50% blandning.
    Ni som kan och vet, berätta för oss som inte kan.

Relaxen.JPG

Carl-Albin HBV72
    Deltagare

Jag har provat och min MB ryker mindre nu även om jag bara har ca 20-30%. Men den blir lite seg oljan under vintern ,och även tystare i gången har jag märkt på folka bussen . Tycker även att den blivit lite piggare . Risken är att man får loss en massa gega ur tank och ledningar .så det kan bli till att kolla glabyttan någon gång extra. Sedan så doftar den trevligare <!–emo&:D–>:D .

Har pratat med Bosch och de sa att det inte var någon fara att köra på raps . Det är betydligt skonsammare än RME för gummi detaljer då estrarna fräter på gummi och packningar.

JTI på Ultuna körde flera traktorer på rapsolja i början på 80talet och det doftade våfflor om dem så jag var alltid hungrg efter att ha kört efter dem med min traktor .
    Men börja lite försiktigt med rapsen så att den får vänja sig vid den nya födan ca 10% första gången. för att sedan öka .

Willys har höjt priset till 99 kr för 10 lit23 nu så lidel är billigast men de har bara en litersflaskor vad jag vet

Charsten HBV 21
    Deltagare

Finns det ingen som säljer större dunkar, det blir ju ett h…..e att gå och köpa 200 enlitersflaskor?

Carl-Albin HBV72
    Deltagare

Du får femton i var låda <!–emo&:)–>:) . Jag vet inte om det går att få tag i stor pack men det vore önskvärt även för mig att slippa alla dessa flaskor .

Torgny J HBV 66
    Deltagare

Raps? Kan det vara något för min Volvobuss från 1974 <!–emo&:?–>:?

Há Dé Gôtt
    Torgny

Torgny J HBV 66
    Deltagare

Hittade lite info om rapsoljan

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?bo…y;threadid=2161

Há Dé Gôtt
    Torgny

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.