Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › Sem 2010
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
Tom HBV168.
-
FörfattareInlägg
-
05-01-2010 kl. 13:37 #2162
Lars HBV 205
DeltagareSommaren 2010 tänkte vi besöka Norge och Atlanterhavsvegen( med mera)
Är det någon som åkt där och kan berätta lite mer om den.
Har kollat runt lite på Internet, men inte hittat så mycket info.
Vi planera att vara i Norge 3 veckor (26-28), tar gärna emot förslag på ”ställen man bara måste se”05-01-2010 kl. 18:50 #12538Tom HBV168
DeltagarePå semestern för drygt 4 år sedan var vi i Norge med husvagn. Körde först upp till min kusins bröllop i Långsele och sedan rakt över hela Sverige (genom Östersund och Åreskutan) och genom Norge till Trondheim. Besökte Orkanger där min far har sina rötter och badade i en 9 grader “varm” älv vid namn Orkla.
Redan i Långsele började Helena känna sig hostig och när vi hade sovit i Orkanger en natt så kände hon sig så dålig att vi fick avbryta resan och dra oss hemåt. Jag var ju givetvis arg som ett bi och tyckte hon var klen, men det visade sig sedan att hon åkt på lunginflammation. I ren besvikenhet åkte jag efter ett par dagar hem till min far i Motala, men när jag varit där ett par dagar började jag känna mig lite risig och drog mig hemåt. Efter ytterligare ett par dagar blev jag andfådd så fort jag rörde mig och insåg att det var ett läkarbesök som gällde (man försöker ju vara så manlig så långt det bara går, dumheter) – jodå, lunginflammation.
Helena hade precis klarat av sin pennicillinkur när jag började ta mitt livs första pennicillinkur. Började känna mig bättre efter några dagar, men sista dagen på kuren så blev det sämre igen. Bara att åka till läkaren igen och sedan direkt in till lungröntgen – ny kur med antibiotika! Skulle egentligen börjat jobba då, men se det gick ju inte…
Tydligen var det någon smittsam bakterie vi hade fått, men ungarna klarade sig bättre än oss.Nåja, nu var det ju inte sjukdom det handlade om, det vara bara en utsvävning…
Både resan upp och genom Sverige var fin och såklart njöt jag även i Norge (att Helena inte riktigt delade njutningen kan jag så här i efterhand till fullo förstå). Vi fricampade hela tiden och hittade några fina ställen. Två ställen vi tyckte var extra fina var dels en kyrkbåtshamn i Freluga (vi körde helt sonika och frågade om vi fick vara där ett par dagar) och en gammal nedlagd camping (högt gräs) uppe i fjällen vid Åretrakten med fantastisk utsikt!!!
I Orkanger hann vi inte leta upp någon direkt fin plats, men vi hittade en plats invid Orklaälven. Omgivningarna på platsen i övrigt hade väl kunnat vara lite trevligare – lite åt industriområdeshållet. När vi åkte hem från Norge blev det bara ett snabbstopp över natten på en rastplats.Verkar vara en rysligt fin väg du hittat! Jag skulle kunna tänka mig en runda till i Norge, men frugan får väl kanske förtränga den förra resan i några år till innan det är dags
” border=”0″ alt=”smile.gif” />Någon av norrmännen här i forumet har säkert tips att dela med sig av – jag är ju dessutom bara norrman till hälften så mig kan du ju inte få nått vettigt ur
” border=”0″ alt=”smile.gif” /> -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.