Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Stormen

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    *George
    Deltagare

Jag var nere för att titta till min buss för att se att stormen inte hade lyft taket på hallen eller ännu värre att den var dränkt av havsvatten. Vattennivån i Göta Älv steg med nästan 2 meter och min buss står parkerad i en stor hall tillsammans med ett antal båtar ner vid Göta Älv i Göteborg.
    När jag passerade “Drömmarnas kaj” – det är där alla skutor och större flytetyg ligger i Göteborg för de personer som har tänkt sig att om hundra år ge sig ut på de sju haven med skutan som de själva har renoverat, därav namnet på kajen – så visade det sig att ett antal hade sjunkit, några hade slagits sönder och ett antal andra hade mycket kraftig slagsida. Vattennivån i älven låg högre än landpartier på vissa ställen så där hade vattnet sköljt över och dränkt ett antal parkerade bilar. Två av grannhusen till mitt “garage” saknade tak – för de låg ute på gatan. Väl inne på området där min buss står så rådde det febril aktivitet. En stor Colin Archer kryssare som stod utomhus hade vält och spärrade effektiv igen stora portarna till “garaget” med sin mast. Den stora hamnkranen som tidigare fungerade som last- och lossningskran när området var “riktig” hamn hade flyttat sig 20 meter av vinden men effektivt stoppats av en hög med järnskrot som låg i vägen för vidare framfart. Annars hade det inte varit kul – killen som jag hyr min garageplats av har även lackeringsfirma och utanför den stod det uppradat ett dussin bilar. Hade kranen bara fortsatt fem meter till så hade samtliga bilar varit krossade och färdiga för skroten.

Min buss däremot den stod välmående med surrande batteriladdar, varm och torr inne i garaget. Däremot hade det tillkommit ett hinder – precis bakom min buss mellan porten och min bakstam står det nu en jättestor motorbåt! Jag hoppas våren kommer tidigt i år annars sitter jag fast inne i garaget till midsommar – å det går ju inte. Vi ska ha årsmöte och jag ska till Hultsfred. Kan man sätta hjul på en båt i fjorton meters klassen? :?

Jag som hade tänkt mig att registreringsbesiktiga i januari och väga om bussen.

hejs/GB

Frank HBV61
    Deltagare

Hej George, och alla andra stormdrabbade!
    Vissa delar av landet fick sig ju en rejäl smäll av stormen. Här nere i Skåne var lördagskvällen en mardröm, jag var blixtvaken hela natten, gick ut en gång i timmen med ficklampan (elen försvann ju vid 5-tiden) för att kolla om taket finns kvar på huset…. Otrevliga ljud från skogen förvarnade mig, och när jag vände mig om såg jag vissa förändringar i skogen….
    Elen gick som sagt vid 17-tiden, och kom inte tillbaka före i måndags. Men jag klarade mig ganska bra – tack vare generatorn jag köpte. Med denna kunde jag iaf driva kyl/frys, vattenpumpen (en 1fas-pump, tack och lov!!), en värmefläkt och kaffebryggaren(!!). Kändes ganska bra, att vara inte helt strömlös. Generatorn har stor tank, så den klarar 11-12 timmars oavbruten drift. Man kan alltså åka till jobbet, eller sova lugnt (om det nu kan vara möjligt) utan att bekymmra sig för bensinstopp.
    Bussen klarade sig, bara några små grenar som lagt sig på taket – alla stora träd som föll runt omkring missade den!! Tur!!
    Motorsågen är tankad och klart, nu skall jag ut och röja ‘lite’….
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Hälsningar från Skåne

Frank HBV61

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.