Hem › Forum › Diverse Skoj › Allmänt babbel › tak
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av
Hasse HBV 253.
-
FörfattareInlägg
-
31-05-2013 kl. 14:10 #2730
Martti o Marianne HBV 274Deltagareidag har jag målning av buss taket på schemat…läckte ju lite under vintern pga av att endel elaka fåglar var där å gotta upp silconet för mig. Är precis klar man ny silcon OCH bussen står under hårdbevakning inga fåglar skall mumsa i sig av det nya silconet…har skickat upp våran katt på buss taket
” border=”0″ alt=”biggrin.gif” /> hoppas bara jag hinner målar taket med innan katten har tröttnat….ps:katten ä svart men risken är att hon blir vitt…liksom jag innan jag ä klar…fast jag ä inte vitt..mer åt grisrosa sidan…nöff nöff
martti
31-05-2013 kl. 18:58 #16197
Lars och Elisabet HBV 251DeltagareDetta ger uttrycket “Katt på hett plåttak” en annan innebörd
Lycka till
27-06-2013 kl. 22:42 #16313
*DanielDeltagareHallå! Jag undrar om någon har målat sitt aluminium tak nång gång? erfarenheter!?
vill ha tips på jättebra färg! typ helst i klassen flygplansfärg, och en riktigt stabil aluminium primer
28-06-2013 kl. 08:23 #16316
Svea HBV77DeltagareVi har målat vårt tak med vanlig vattenbaserad ute färg. Går jätte fint, man har ju grundfärg först. Sitter som berg.
// Sussie o Åke
01-07-2013 kl. 11:15 #16324
Rolf & Eva HBV76DeltagareVi målade vårt tak för åtta år sedan, grundade med vanlig grundfärg. Nu får vi göra om jobbet på grund av stora lacksläpp.
Till aluminium ska grundfärgen vara antingen syra- eller epoxibaserad. Jag har nu beställt det senare. En bra firma är
http://www.billackering.eu/
Lycka till
/Roffe02-07-2013 kl. 09:07 #16325
*DanielDeltagareTricket att inte få det att flagna eller släppa är att handrugga upp hela ytan med en plast svamp eller dyligt, inte metall! och sen se till att få på första lagret färg innan aluminiumen har skapat sin nya skyddande rostyta, vilket är inom ca 3 dagar.
Jag inbillar mig att det är som med allt annat målningsarbete, att det är förarbetet som det hänger på, om man slarvar där spelar det nog mindre roll om det är dyr eller billig, bra eller dålig färg, eller?
är primern lika viktig som förarbetet och sen i sin tur ytlagret som ska skydda mot sol och vatten?
http://www.hammerite.se/produkter/special-metals-primer/
den här produkten tycker jag hittils är helt suverän primer, lättmålad torkar snabbt och BITER verkligen i alu.
eller den här kanske är en lösning med mindre jobb? (eller mer jobb i framtiden)
“Hammerite Direct to Galvanised Metal Paint är både grund/metall-primer samt täckfärg och är särskilt utformad för att appliceras direkt på metaller som inte rostar; t ex aluminium “
“02-07-2013 kl. 12:23 #16326
Hasse HBV 253DeltagareBra tips!
Jag har börjat titta lite grand på lack, kommer nog att ge mig på att rolla om hela bussen om ett år eller så…
Har bra erfarenheter av Hammerite i andra sammanhang.
Nu sitter en Bengalack/Jotun som förra ägaren rollade men som börjar släppa så smått.@Martti-Hur gick det med taket, katten och måleriet?
02-07-2013 kl. 18:37 #16327
Martti o Marianne HBV 274DeltagareCITAT(Hasse HBV 253 @ 2 Jul 2013, 14:23 ) [snapback]16526[/snapback]
Bra tips!Jag har börjat titta lite grand på lack, kommer nog att ge mig på att rolla om hela bussen om ett år eller så…
Har bra erfarenheter av Hammerite i andra sammanhang.
Nu sitter en Bengalack/Jotun som förra ägaren rollade men som börjar släppa så smått.@Martti-Hur gick det med taket, katten och måleriet?
jo katten det gick bra vitt å fint blev det med
” border=”0″ alt=”tongue.gif” />03-07-2013 kl. 07:02 #16329
Hasse HBV 253DeltagareKalas

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.