Hem Forum Diverse Skoj Allmänt babbel Terrängkörning

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    *tore
    Deltagare

Hej,

Efter 30 års bilkörande så kan jag ganska bra avgöra när det går att komma fram eller inte på en åker eller dålig väg med min personbil men nu när jag börjat rulla omkring med 12 meter och 8 ton så undrar jag om jag kan översätta det till bussen ? Den är ju mycket tyngre men har å andra sidan rejält med däck i marken och första växeln på min Scania är ju väldigt låg. Vad har ni andra för erfarenheter ?

Tore

husbussens
    Deltagare

Hej Tore.
    Jag vet inte vad för Scania du har (har själv en CF 76 med frontmotor) Har du en bakmonterad motor så har du bra tryck på drivaxelen och kommer fram bra. Är den frontmonterad och du inte har diffspärr så får du se upp på löst underlag. då vill liksom hästarna bara sparka på ett hjul. Kör alltid rakt fram vid mjukt underlag stanna inte. Och om du stannar för en längre stund ställ dig då på plankor så att du inte sjunker.
    Tommy HBV1

*tore
    Deltagare

Men om du jämför med personbil ? Bättre, sämre ? Jag har en B80 med frontmotor

T

husbussens
    Deltagare

Hej T.
    Du kommer troligtvis lättare fram med en personbil på en åker och defenitivt så är det lättare att komma därifrån om du kör fast, samt även lättare att få hjälp och billigare

Tommy

Rolf & Eva HBV76
    Deltagare

Jo, det är lättare att köra framåt än bakåt i lösan sand.
    Så här blev det när vi skulle backa ut från vår plats i degerSAND på Åland…

Men med hjälp av en spade, några plankor och en traktor så redde situationen upp sig och allt var frid och fröjd efter några timmar.

/Roffe

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.